חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

המשך השחיקה בתוצאות פלאפון הפיל את הרווח הנקי של בזק ב-16% ל-497 מיליון שקל

חברת התקשורת בזק ממשיכה לסבול מן התחרות החריפה בשוק, והבוקר הציגה בדוחותיה ירידה בכל המדדים המרכזיים. בשורה התחתונה רשמה בזק ירידה של 16% ברווח הנקי, מ-591 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה ל-497 מיליון שקל ברבעון האחרון.

הירידה ברווח הנקי נבעה מירידה של 12% בבהכנסות החברה, אשר הסתכמו ב-2.4 מיליארד שקל. בהתאם, גם הרווח התפעולי של בזק המשיך להישחק, וירד ב-10% ל-761 מיליון שקל.

ההכנסות ברבעון הראשון של 2013 הסתכמו ב-2.41 מיליארד שקל, ירידה של 12.2% לעומת כ-2.74 מיליארד שקל ברבעון הראשון אשתקד. הירידה בהכנסות הקבוצה נבעה בעיקר מירידה בהכנסות במגזר הסלולרי, ובמיוחד כתוצאה מירידה בהכנסות ממכירות מכשירי סלולר. בנוסף, נרשמה ירידה בהכנסות במגזר הקווי של 70 מיליון שקל.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הרווח התפעולי ברבעון הראשון של שנת 2013 הסתכם בכ-61 מיליון שקל, ירידה של 10.5% לעומת כ-850 מיליון שקל ברבעון הראשון בשנה שעברה. ה- EBITDA (רווח ללא פחת, מסים והפחתות) הסתכם בכ-1.09 מיליארד שקל, לעומת כ-1.21 מיליארד שקל ברבעון הראשון – ירידה של כ-9.9%.


אבי גבאי, המנכ"ל העוזב | צילום: יח"צ

יו"ר בזק שאול אלוביץ' אמר היום כי "קבוצת בזק מציגה תוצאות כספיות מרשימות בתקופה של שינויים מאתגרים בשוק התקשורת. אני משוכנע שבאמצעות המשך ההתבססות על שירות מצויין ומוצרים מתקדמים הנשענים על הטכנולוגיות החדשניות ביותר, קבוצת בזק תשמור על מובילותה".

במקביל לפרסום הדוחות, אשררה בזק את התחזית ביחס לביצועים הצפויים ב-2013. החברה צופה כי הרווח הנקי השנתי יהיה 1.7 מיליארד שקל עד 1.8 מיליארד שקל, ה-EBITDA יהיה 4.25 מיליארד שקל עד 4.35 מיליארד שקל וכי תזרים המזומנים החופשי יעלה על 2.7 מיליארד שקל. "בשנת 2013 צפויים להימשך תהליכי ההתייעלות בכל מגזרי הפעילות של הקבוצה", נכתב בדוח. החברה ציינה גם כי בכוונתה להאיץ את היקפי פריסת הסיבים האופטיים עד לחצר הלקוח ובנייני המגורים (FTTB/H), כך שכבר במהלך השנה הקרובה תפרוס החברה רשת סיבים בהיקף משמעותי וקצב הפריסה צפוי להמשיך ולגבור בשנים הקרובות.

בזק פעילה בארבעה מגזרים מרכזיים: בשוק הקווי, בשוק האינטרנט והשיחות הבינלאומיות, באמצעות בזק בינלאומי, בשוק הסלולר ובשוק הטלוויזיה, באמצעות חברת yes.

בשוק הקווי לא חל שינוי בתוצאות החברה. הרווח הנקי נותר 348 מיליון שקל, זהה לנתון ברבעון המקביל בשנה שעברה. החברה פרסמה גם כי נכון לסוף הרבעון היו לה 2.2 מיליון מנויים בשירות הקווי ו-1.18 מיליון מנויי אינטרנט, ברוחב פס ממוצע של 10.4 מגה-ביט לשנייה. באופן מעניין למדי, ההכנסות לכל לקוח בתחום זה דווקא עלו, מ-80 שקל לחודש ל-83 שקל לחודש, ייתכן בגלל מגמה של שדרוגי תשתיות האינטרנט למנויים.

בזק בינלאומי היא היחידה מבין החברות אשר הציגה עלייה ברווחים, אך גם היא הייתה זעירה למדי. החברה סגרה את הרבעון הראשון בעלייה של 4.7% ברווח, מ-36 מיליון שקל ברבעןו המקביל בשנה שעברה ל-37 מיליון שקל ברבעון הנוכחי.

חברת הלוויין yes המשיכה להציג קיפאון בנתונים. החברה שמרה על שיעור הכנסות ממוצע של 233 שקל ללקוח, שיעור נטישת מנויים של 3.8% וסגרה את הרבעון עם 578 אלף מנויים, נתון זהה לה איתו סגרה את הרבעון הקודם. החברה רשמה הפסד של 61 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2013, לעומת הפסד של 64 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה.

רון אילון, מנכ"ל yes, ציין בהתייחס לתוצאות כי "שוק הטלוויזיה הרב ערוצית הוא שוק רווי, שנמצא בסטגנציה מזה זמן רב. לקוחות yes ממשיכים להיות מופלים לרעה כשלא מאפשרים לנו להציע להם חבילות טריפל, וכולי תקווה כי תיקון הכשלים ע"י רגולציה הוגנת ושוויונית אשר תחול על כלל השחקנים תאפשר ללקוחותינו ליהנות משוק חופשי ותחרותי".

פלאפון: ההכנסה ללקוח ממשיכה להישחק

את עיקר הפגיעה ספגה בזק, כמו בדוחות האחרונים שהציגה, במגזר הסלולר, שם היא מפעילה את חברת פלאפון. חברת הסלולר ספגה ירידה של 22% בהכנסותיה – ל-964 מיליון שקל. כמו כן, המשיכו ההכנסות ללקוח להישחק ונרשם זינוק בנטישת המנויים. בדוחות חשפה חברת הסלולר גם כי נפרדה מ-200 עובדים ברבעון האחרון.

גם פלאפון רשמה ירידה חדה במרבית המדדים המרכזיים בשל התחרות בענף הסלולר, על רקע שיווק חבילות "הכל כלול" ופתיחת שוק המכשירים ליבוא מקביל, מה שמפחית משמעותית את מכירות הסמארטפונים של המפעילות. בהתאם, ירדו הכנסותיה של פלאפון ממכירת ציוד קצב באופן חד ל-250 מיליון שקל, נפילה של 39% ביחס להכנסות של 410 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנה שעברה.

מספר המנויים של החברה המשיך גם הוא לרדת, ובסוף הרבעון היו לפלאפון 2.74 מיליון מנויים, ירידה של 2.1% ביחס לרבעון האחרון של 2012. גם ההכנסות לכל מנוי המשיכו במגמת ההישחקות שלהן ברבעונים האחרונים. ה-ARPU (הכנסה ממוצעת חודשית לכל מנוי) ירד ל-מ-89 שקל ברבעון הקודם ל-86 שקל ברבעון האחרון, ומול 97 שקל ברבעון הראשון של 2012, לפני פתיחת שוק הסלולר לתחרות. 

פלאפון נפגעה בעיקר בשל שיעור נטישת מנויים גבוה משמעותי ביחס לרבעונים הקודמים. ברבעון הראשון של 2013 היה שיעור הנטישה 7.2%, אל מול 5.9% ברבעון האחרון של 2012.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן