Forbes Israel Logo

"המשקיעים האקטיביסטים" מארה"ב רוצים להשתלט על אירופה

המשקיעים האקטיביסטיים, הם לא המשקיעים הטיפוסיים. הם לא מסוג האנשים שמסתפקים בקנייה ומכירה של מניות – הם שואפים לעשות את הרווחים שלהם מהתערבות אקטיבית בהתנהלות החברות בהן הם משקיעים. הם עושים זאת על ידי קניית נתח שליטה מספק על מנת לקבל דריסת רגל בדירקטוריוני החברה ולהשפיע על דרך פעולתן.

המשקיעים האקטיביסטיים היו בסביבה כבר הרבה זמן, אך ב-2013 הם זעזעו את התאגידים באמריקה כמו שלא עשו מעולם, וגרמו לשינויים מרחיקי לכת בכמה מהחברות האייקוניות ביותר בארה"ב: החל מאפל ועד מיקרוסופט ופפסי. מצוידים במימון רחב ונהנים מסביבת ריבית נמוכה, האקטיביסטים עשו כסף טוב מהתערבות בחברות גדולות יותר ויותר בעלות מאזן מזומנים שמן.

אך כעת, לאחר שרוב הפירות הקלים לאיסוף כבר נאכלו, וההתמודדות מול החברות הגדולות יותר, נראה מורכב מדי, האקטיביסטים מתחילים לנדוד אל מחוץ לארה"ב. ב-2014, האקטיביסטים האמריקאים יתחילו ככל הנראה לפעול גם באירופה.

המיליארדר וויליאם אקמן, משקיע אקטיביסט מרכזי, הממוקם בניו יורק, הגיע באוקטובר לנאום בבית הספר למנהל עסקים באוקספורד ואמר כי קמפיינים של אקטיביסטים נגד חברות אירופיות עומדים להגיע ובנובמבר, ג'ילברטו פוצי, ראש מחלקת המיזוגים והרכישות האירופיות בגולדמן סאקס, אמר כי "אקטיביסטים אמריקאים יסמנו הזדמנויות אירופאיות בטווח הקצר עד הבינוני".


אירופה נראית כטרף קל, אך לא בטוח שהשיטות שעובדות בארה"ב יפעלו גם כאן | צילום: shutterstock

הפלישה של המשקיעים האמריקאים הנמהרים לאירופה, צפויה להצית קונפליקט תרבותי, בהתחשב בכך שקמפיינים של אקטיביסטיים אינם שכיחים ביבשת הישנה, וזה אחד הדברים שמושכים אותם כעת דווקא לשם. האסטרטגיה של המשקיעים, הנסמכת פעמים רבות על איומים ולחץ ציבוריים, לא עבדה טוב באירופה באופן מסורתי.
 
בארה"ב כונו בעבר המשקיעים האקטיביסטים "פושטי חברות", אך בשנים האחרונות הפכו ליותר מקובלים בציבור ואף הספרות האקדמית החלה להציג את מעלותיהם. הדירקטוריונים באמריקה מוכנים יותר מאי פעם לעבוד יחד עם המשקיעים ומגזין טיים אפילו הציב אחד מהם על בשערו ותאר אותו כאחד המשקיעים החשובים באמריקה.

אך באירופה, שעדיין משתקמת ממשבר היורו, משקיעים אקטיביסטיים עדיין נחשבים כאמני סחיטה, המחזיקים רק במטרות קצרות טווח. כריס הון המפעיל את "קרן השקעות הילדים", הוא ככל הנראה האקטיביסט המשמעותי ביותר באירופה, אך אין רבים כמוהו.


פול סינגר. פועל כבר זמן מה באירופה | צילום: ויקיפדיה

פול סינגר, המשקיע האקטיביסט המיליארדר האמריקאי, ניסה את מזלו באירופה במשך השנים ואף פתח משרד בלונדון. קרן ההשקעות שלו פתחה לאחרונה במספר קמפיינים כנגד כמה חברות אירופיות כמו Actelion השוויצרית, ו-National Express הבריטית. השנה ניסתה הקרן לעצור את עסקת הענק שווי 10 מיליארד דולר בין Vodafone ו-Kabel Deutschland הגרמנית, והחודש ניסתה להתערב בעסקה בין McKesson באמריקאית ו-Celesio הגרמנית, שבה מחזיקה הקרן בנתח גדול מהמניות.

משקיעים אחרים מחפשים דווקא במקומות אחרים את מטרותיהן הבאות. כך למשל קארל אייקן שקנה לעצמו שני מושבים בדירקטוריון Talisman Energy באוקטובר האחרון, ודן לואב שהרחיק עד יפן כדי לנסות להניע מהלכים בסוני. יחד עם זאת, הפלישה הגדול צפויה להיות לאירופה והיא עשויה להיות הסיפור הגדול של 2014.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.