Forbes Israel Logo

הנבואה ניתנה למשתמשי קצה: תחזיות סמארטפון

אפל

נבואה שחורה: השאלה בנוגע לאפל היא כזו שייקח זמן לענות עליה – מה משמעות האובדן של סטיב ג׳ובס לחזון ארוך־הטווח שלה? עדיין לא ברור אם אפל היא בכלל עדיין אפל, כך שתקופת המעבר המתמשכת בוודאי מהווה סכנה גדולה עבור החברה.

במשקפים ורודים: נתח שוק מעולם לא היה בראש מעייניה של אפל, כך שהתאוצה שצוברת מערכת ההפעלה אנדרואיד, כבודה במקומה מונח, לא תהווה עניין מרכזי לדיון. אפל מוכרת מכשירים מהר יותר מהקצב שהיא מסוגלת לייצר אותם. הנהירה אחר ה־S4 והאייפד 2 אינה שפויה, והמומנטום הזה ילווה את החברה לאורך 2012, ללא שינוי מהותי בקו המוצרים. אני צופה שהמכירות יעלו והצד הקמעוני יתרחב.

 

גוגל

אנדרואיד סיימה את השנה עם מספרים מרשימים – נתח של 50 אחוז כמעט בשוק הסמארטפונים בארצות הברית. צמיחה זו אינה יכולה להימשך. כבר טענתי בעבר שגוגל צריכה להיזהר משאננות יתר, עכשיו כשהיא הכוכבת ויש לה מערכת הפעלה חדשה. נטייה זו עדיין מהווה סכנה פוטנציאלית גם השנה.

נבואה שחורה: התחזית הגרועה קלה למדי. לפי תחזית זאת, סל הפטנטים של אורקל ימוטט לחלוטין את מגדל הקלפים. שותפי האנדרואיד יצטרכו לשלם תשלום רישיון משמעותי לאורקל, אחרת תיאלץ גוגל לכתוב מחדש את האנדרואיד מבלי להשתמש בפטנטים של ג׳אווה. בכל אחד מהמקרים מדובר בסיוט מבחינתה של הפלטפורמה.

במשקפיים ורודים: תחזית חיובית הופכת את המקרה המשפטי המדובר על פיהו. אם התיק של אורקל ייסגר לטובת גוגל, והעניינים האחרים הקשורים לפטנטים ייפתרו, הדרך תהיה סלולה. עם אסטרטגיה קמעונית נבונה ותמיכה עקבית משותפותיה, נתח שוק של 60 אחוז בארה״ב בתוך 12 חודשים הוא יעד ריאלי.

 

מיקרוסופט ונוקיה

גם מיקרוסופט תשים לה את נתח השוק כמטרה. זה יהיה מביך מאוד עבורה אם מערכת ההפעלה ווינדוז פון לא תתבסס ב־2012. דומני שהיעד הפנימי שהשגתו תהפוך את כל הצדדים למרוצים עומד על 10 אחוזים – צניחה גדולה עבור השותפה החדשה נוקיה, אבל נתח משמעותי מהעוגה עבור מיקרוסופט.

במשקפיים ורודים: אם השותפויות בין נוקיה וטי־מובייל, וריזון ו־AT&T יצליחו בארה״ב, אז יש לצפות אף לנתח שוק של יותר מ־10 אחוזים. אווירה חיובית, סיקור תקשורתי אוהד וראש פתוח עשויים להביא אותן לנתח שוק של 20 אחוז. וזה לפני שמחשיבים את שמה הטוב של נוקיה בהודו, ואת כמות משתמשי הטלפונים הפועלים במערכת ווינדוז שהם יכולים לגייס, תוך שימוש במכשירים זולים יותר.

נבואה שחורה: התרחיש הגרוע הוא די טריוויאלי – שום דבר לא משתנה, מיקרוסופט אינה מצליחה להטביע חותם בשוק הניידים ונסוגה מחוויית האיחוד הגדולה הכוללת את מטרו UI ב־Xbox, את ווינדוז 8 ואת ווינדוז פון. זה ככל הנראה ישאיר את נוקיה מחוץ לשוק הסמארטפונים מהקצה העליון למשך דור, והם ייאלצו להישען על השם הטוב שלהם באירופה ועל השווקים המתעוררים, המתאפיינים במספרים גדולים ובמחירים נמוכים (הסיוט מבחינתה של נוקיה יהיה אם גם אנדרואיד תחדור לשוק הזה, מה שעלול לגרום לה למצוקה אמיתית).

לנוקיה יש עדיין את מערכת ההפעלה סימביאן, כך שכל היקף המכירות השנה יהיה בגדר בונוס. עם בסיס משתמשים רחב ועם גרסה חדשה של מערכת ההפעלה שנמצאת בדרך, סימביאן בל אמורה לדאוג לכך שהעניינים יתנהלו כהלכה בחזית התוכנה.

עם קצת מזל הם עשויים לקבל נקודות זכות על המראה החדש ועל תמיכת הרשת, אבל הם יקוו להאטה הדרגתית במכירות סימביאן (ושווינדוז פון תמלא את החסר). הם לא רוצים לראות את המכירות צונחות בבת אחת, היות שסימביאן עדיין מהווה תרומה חשובה למאזן החברה.

 

RIM

נבואה שחורה: למען האמת, די קשה למצוא משהו שלילי לומר על עתיד ריסרץ׳ אין מושן: עם המחיקה הענקית על הפלייבוק, והדחייה בהשקת הגרסה החדשה של מערכת ההפעלה במכשירים, הדבר היחיד שהם יכולים לעשות כדי להזיק לעצמם עוד יותר זה אולי לגרום לשירות המייל בניידים שלהם לקרוס לכמה ימים…

במשקפיים ורודים: אספקה מוקדמת של המכשירים החדשים היא, למעשה, הצעד היחיד שיכול לעזור להם. הופעה מנצחת בקונגרס העולמי עם מכשירים חדשים בתצוגה, ובמארס, שלושה שבועות מאוחר יותר, בחנויות, יכולה לעבוד, אבל קשה להאמין שהמכשירים יגיעו לידי הצרכנים לפני ספטמבר או אוקטובר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.