Forbes Israel Logo

הניצחון הרפובליקני הוא חדשות רעות לאובמה? בכלל לא בטוח

המהפך שרשמו הרפובליקאים בבחירות אמצע הקדנציה וכיבוש הרוב בסנאט, הם אומנם התפתחות פוליטית דרמטית, אך רוב השפעתה תתבטא בכך שלנשיא אובמה יהיה קשה הרבה יותר לנהל את מדיניות הפנים שלו במהלך השנתיים הבאות. בכל הנוגע למדיניות החוץ, הבית הלבן הוא עדיין הכוח המרכזי והמחליט. יחד עם זאת, יתכן שנראה השפעה על כמה ענייני חוץ – אחד מהם הוא נושא המסחר של ארה"ב עם העולם, ובאופן מפתיע, יתכן ששינוי הרכב הסנאט ישחק דווקא לידיו של הנשיא.

רוב ההערכות בוושינגטון מדברות על כך שהוצאתו מהתמונה של מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הארי רייד, תוביל לדחיפה משמעותית יותר של הסכמי סחר חופשי בהם מעוניינת ארה"ב. רייד, משפטן מנוסה מנבדה, ייצג את קולם של ארגוני העובדים שהתנגדו למהלכים אלה.


רייד. עשה חיים קשים לאובמה בנושא הסכמי הסחר | צילום: מתוך ויקיפדיה 

מרחב הסחר הוא גדול, אך אסיה היא המגרש המעניין ביותר. בין אם מדובר בשותפות הטרנס-פסיפית הגרנדיוזית, או במסגרת מצומצמת יותר, נראה כי הצעד הראשון שיקודם כתוצאה מהשינוי בסנאט יהיה (באופן אירוני) פתיחת מסלול מהיר עבור הנשיא למשא ומתן בנושאים אלה.

המשמעות היא שכל רעיון אותו תעלה הרשות המבצעת (כלומר הנשיא), יובא להצבעה בקונגרס ללא סבב תיקונים שמבטאים אינטרסים של גורמים שונים. זה בדיוק מה שרייד נלחם נגדו (על אף שהיה ממפלגתו של הנשיא). באופן כללי, המשמעות של השינוי היא ששיקולי המסחר הטהורים יוכלו לבוא כעת לידי ביטוי באופן טוב יותר.
  
לצד זאת, יש לזכור כי הדמות הפופולרית כרגע בארה"ב היא "הלאומן הפופוליסטי", ואם סין תמשיך לאותת כי גם היא מעוניינת ביצירת בריתות מסחר כלל אסיאתיות, כפי שהיא עושה כעת, האווירה בקונגרס, שתומך ברובו בטאיוואן, צפויה להתלהט.

אך בשורה התחתונה, אם מתבוננים על רשימת הנושאים שהנשיא וקונגרס יאלצו להתמודד איתם כעת, נראה כי נושא המסחר עומד להיות הפשוט והפורה ביותר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.