Forbes Israel Logo

הפעם אמזון: אירופה שוב נגד הסדרי המס של ענקיות טכנולוגיה זרות

"אלכסה, שלמי מסים".

אמזון היא ענקית הטכנולוגיה האחרונה שחשה את זעמה של הנציבות האירופית, שזה עתה הורתה לה לשלם 250 מיליון יורו (כ-300 מיליון דולר), בהחזרי מס, לרשויות בלוקסמבורג.

הגוף הרגולטורי העליון של אירופה אמר כי המטה האזורי של אמזון, הממוקם במקלט המס הלוקסמבורגי, ריכז כ-75% מהרווחים של החברה ברחבי האיחוד האירופי, ובאמצעות הסכם שערך מול ממשלת לוקסמבורג ב-2003, ייחס אותם לחברה שהייתה לא פחות מאשר "קליפה ריקה". ההסכם אפשר לאמזון להתחמק מתשלומי מס על הרווחים הללו לרשויות המס של לוקסמבורג.

לוקסמבורג. מקלט המס האירופי | צילום: Fotolia

לא רק אמזון נמצאת על הכוונת. האיחוד האירופי פוער לאחרונה סדקים בהסכמים דומים שנערכו, לטענתו, על ידי אפל באירלנד (הנציבות הורתה לדבלין לקחת בחזרה מאפל כ-13 מיליארד יורו בתשלומי מסים) ועל ידי סטארבקס בהולנד.

אמזון מסרה כי היא תלמד את הפסיקה ותשקול את האפשרויות החוקיות העומדות לרשותה, לרבות ערעור. "שילמנו את המסים שלנו במלואם, בתיאום עם לוקסמבורג ובהתאם לחוקי המס העולמיים", אמר דובר מטעם החברה לפורבס.

ב-2003 אמזון נכנסה להסדר מול לוקסמבורג – כמו עוד אלפי חברות אחרות שמיקמו את מטותיהן במדינה – הנוגע לאופן שבו אחת מחברות הבת שלה משלמת תמלוגים לאחרת. כמות המזומנים שהחברה הצליחה לשמור מפני אנשי המס, כך לפי הרגולטורים, הגיעה לרמה בלתי חוקית של סיוע מדינתי.

את הפקידות הבכירה בלוקסמבורג לא ניתן היה להשיג לקבלת תשובה.

ועדת התחרות של הנציבות האירופית, המובלת על ידי מרגרט וסטאגר, השקיעה את שלוש השנים האחרונות בחקירת ההסדר של אמזון מול לוקסמבורג, שהיה תקף במשך כעשור.

טענתה המרכזית נגד ההסדר מתייחסת ל-"תעריפי ההעברה", שיטה שחברות רב לאומיות נוספות עושות בה שימוש על מנת לתעל כספים לאורך ולרוחב המבנה הארגוני שלהן, שיטה שעמדה גם במרכז התלונה מול אמזון מצד רשות המסים האמריקאית, ה-IRS.

בארצות הברית אמזון הואשמה בכך שהעבירה כספים אמריקאיים לאותה חברת קש בלוקסמבורג, על מנת להתחמק מתשלום של 234 מיליון דולר, עבור המסים שהייתה חייבת בהם בארה"ב בשנים 2005-2006. (ה-IRS הפסיד את התיק הזה במשפט שהתנהל בארצות הברית במרץ 2017, אבל בכוונתו לערער על התוצאה).

לא מוותרת – אירופה שומרת על מסיה | צילום: Fotolia

קרב המסים של אמזון באירופה הוא מסובך יותר, במובן הזה שהוא לא קשור למסי התאגיד באופן מדויק, אלא לתמלוגים ששולמו בעבור נכסי קניין רוחני, כך לפי מקור אחד המקורב לחברה.

ענקית המסחר המקוון מפצלת את עצמה לשתי חברות בפעילותה באירופה, ששתיהן משולבות זו בזו דווקא בלוקסמבורג.

תחילה, ישנה חברת תפעול שמנהלת את העסק הקמעונאי באירופה, ששמה Amazon EU. זה החלק שבו מועסקים מאות אנשי צוות שבוחרים ומנהלים מוצרים שנמכרו באמצעות אתרי האינטרנט של אמזון באירופה. אחר כך ישנה חברת אחזקות, ששמה (Amazon Europe Holding Technologies (AEHT. החלק הזה בעסק הוא אותה "קליפה ריקה", לפי פסיקת הנציבות.

ב-AEHT לא עובד צוות כלל, אין לה משרדים וגם לא פעילות עסקית. במקום זאת, התפקיד של החברה הוא לשמש מתווכת בין Amazon EU לבין Amazon.com. הרגולטורים אומרים שאמזון ייחסה כשלושה רבעים מרווחיה ברחבי האיחוד האירופי לאותה חברת קש – כסף שנותר פטור ממס.

לפי הפייננשל טיימס, אמזון שלחה רווחים בשווי 4 מיליארד יורו לחברת הבת שלה בלוקסמבורג ומיליארד יורו נוספים בחזרה לארצות הברית, לצרכי בקרת מס.

השיטה הזו איננה בלתי רגילה, כמובן. נכון לסוף 2016, החזיקו חברות אמריקאיות לא-פיננסיות מזומנים בשווי 1.8 טריליון דולר בחברות בנות מעבר לים, כך לפי נתוני חברת דירוגי האשראי Moody's. כמעט שליש מהסכום הזה מיוחס למייקרוסופט; לחברת האם של גוגל, אלפאבית; לסיסקו; ולאורקל – כולן חברות טכנולוגיה.

מחסני אמזון באירופה | צילום מסך: יוטיוב

השאלה שהמשקיעים צריכים לשאול כעת היא האם הם יכולים לצפות שהמסים שאמזון תידרש לשלם באירופה יעלו באופן משמעותי בשנים הקרובות. אם אכן כך יקרה, הדבר עשוי להכניס את שולי הרווח שלהם – ואת הרווחים עצמם – ללחץ מסוים, אבל זה תלוי כמובן באיזה סוג של הסדרים אמזון תצליח לגבש בסופו של דבר מול הרגולציה האירופית בבריסל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן