Forbes Israel Logo

הפתרון של ונצואלה למשבר הדיור: בעלי דירות יחויבו למכור אותן

נשיא ונצואלה ניקולס מדורו מצא שיטה חדשה לפתור את משבר הדיור: בעלי בתים שברשותם נכסים מעל 20 שנה יחוייבו למכור אותם. הצו הנשיאותי קובע כי מחירי הבתים שיעמדו למכירה צריכים להיות הוגנים ולהיות מוגשים לממשלה לאישור. החוק קובע שמי שלא ימכור את הנכס ייקנס בסכום הווה ל-24 אלף דולר. ומי שלא ישלם את הקנס יפונה מביתו והנכס שלו יעוקל על ידי המדינה.

החוק התקבל בביקורת על ידי תעשיית הנדל"ן, כשמומחים מזהירים מהתפתחות שוק שחור של דירות. רוברטו אורטה, נשיא התאחדות הנכסים המושכרים בבירה קרקאס, תקף את החוק בטענה שאינו חוקתי, ו"יגזול את הפרנסה מבעלי בתים לגיטימיים". לדבריו, רבים מהבתים ייכנסו תחת הצו, מאוכלסים על ידי קשישים שלא זכאים להלוואות, ולא יוכלו לקנות את הבתים. בנוסף, התכנית של מדורו יצרה פחדים שהמדינה בדרך לשלטון לא מתפקד, כמו בקובה.

"מי שלא ימכור ייקנס". ניקולס מדורו | צילום: רויטרס

משבר הדיור בוונצואלה נמשך כבר 15 שנה, וב-2011 ארעו במדינה שטפונות שהותירו 140 אלף בני אדם ללא קורת גג, ורק החמירו את המצב. הנשיא המנוח הוגו צ'אבז מצא את הסיבה למשבר – "קללת הקפיטליזם", וניסה לפתור את המצב על ידי שמונה פרוייקטים גדולים, אך השפעתם לא הורגשה בשטח.

בתוך כך, השבוע חנכה הממשלה תכנית חדשה במטרה לסייע בפיקוח על מכירת מצרכים לאזרחים וכדי למנוע ממשפחות לאגור מצרכים ולמכור אותם במחיר מופקע. על פי התכנית, יוקם מאגר ביומטרי של לקוחות המקושרת למחשב העוקב אחר הקניות, ואמור למנוע ממשפחות לקנות את אותם מוצרים כל יום. "המחשב ישמיע אזעקה כשיזהה קניה חשודה", אמר שר המזון פליקס אוסוריו, אך הדגיש כי החזקת כרטיס ביומטרי אינו חובה.

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.