Forbes Israel Logo

הצוק הפיסקלי משך את וול סטריט לירידות שערים: דאו ג'ונס ירד ב-0.6%

המסחר בבורסות וול סטריט ננעל היום בירידות על רקע חששם של המשקיעים מסוגיית הצוק הפיסקלי, אשר טרם הגיעה לידי פיתרון. מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הארי ריד, אמר היום כי הוא "מאוכזב מכך שישנה התקדמות מועטה בלבד בשיחות בין הצדדים", במה שעלול היה להתפרש כרמז לבאות.

נשיא ארה"ב ברק אובמה ומנהיגי הקונגרס צפויים להמשיך לדון השבוע בדרכים לצמצום הגירעון בתקציב ולהימנעות מהצוק הפיסקלי, אשר עלול לגרור את הכלכלה האמריקאית למיתון. מאידך, הבשורות הטובות שקיבלה היום יוון משרי האוצר של גוש היורו, אשר הגיעו להסכמה לגבי יעד חוב חדש למדינה, גרמו לעליות בבורסות אירופה. 

מדד הדאו ג'ונס נחלש היום ב-0.6%, מדד הנאסד"ק ב-0.2% ומדד ה-S&P 500 איבד 0.5% מערכו. באירופה נרשמו היום עליות קלות בעקבות החדשות שהגיעו מגוש היורו, כשבורסת לונדון התחזקה ב-0.2%, בורסת פריס נסחרה סביב רמות הפתיחה ובורסת פרנקפורט רשמה עלייה של 0.6%. באסיה ננעל היום המסחר במגמה מעורבת: בורסת טוקיו ממשיכה להתחזק, והיום רשמה עלייה של 0.4%. בורסת שנחאי נחלשה לעומת זאת ב-1.3% ובורסת הונג קונג נסחרה סביב רמות הפתיחה.

נתוני ההזמנות למוצרים ברי קיימא בארה"ב נותרו בחודש אוקטובר ללא שינוי, לעומת צפי לעלייה של 1.5%. בספטמבר לשם השוואה עלו הנתונים ב-9.8%. מדד קייס שילר לשינויים במחירי הבתים הצביע על העלייה הגדולה ביותר מזה כשנתיים, כשנתוני הרבעון השלישי של 2012 היו גבוהים ב-3.6% מהתקופה המקבילה אשתקד. עוד התפרסם היום מדד אמון הצרכנים לחודש נובמבר אשר עלה לרמה של 73.7 נקודות, הרמה הגבוהה ביותר זה 4 שנים.

שרי האוצר של מדינות גוש היורו וקרן המטבע הבינלאומית הגיעו היום להסכמה על יעד חוב חדש ליוון, בצעד משמעותי לקראת הענקת השלב השני של הסיוע למדינה. לאחר כ-10 שעות של דיונים הסכימו שרי האוצר של מדינות הגוש להפחתת החוב היווני בכ-40 מיליארד יורו, לרמה של 124% מהתמ"ג, ואף לדחייה של העמידה בתשלומים לשנת 2020. זאת בכדי לאפשר למדינה לעמוד בנטל החוב. לפני הפגישה עמד החוב על 190% מהתמ"ג אותו יוון הייתה צריכה לפרוע עד ל-2014.

צילום: רויטרס

הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי, OECD, חתך היום את תחזית הצמיחה העולמית, והזהיר כי משבר החוב בגוש היורו מוכה המיתון הוא האיום הגדול ביותר לכלכלה העולמית. לאור התחזית הכלכלית העגומה, דוחק ה-OECD בבנקים המרכזיים להתכונן לצעדים אגרסיביים יותר של הקלה מוניטרית אם ייכשלו הפוליטיקאים בניסיון להגיע לפתרון משבר החוב.

הארגון צופה בתחזית הדו-שנתית שלו כי כלכלת העולם תצמח ב-2.9% ב-2012 וב-3.4% ב-2013. מדובר בירידה משמעותית ביחס לתחזית צמיחה של 3.4% ב-2012 ולתחזית של 4.2% ב-2013 שפרסם הארגון במאי האחרון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.