Forbes Israel Logo

הקלישאה על ביצים בסל אחד – נכונה

לפני שבועות אחדים התקשר אליי אחד הלקוחות הגדולים מספר פעמים, שעה שהייתי בפגישה. הבנתי שקרה משהו, יצאתי החוצה והחזרתי לו צלצול. "נו, איך זה משפיע על התיק שלי?", הוא שאל בדאגה, ואני, שעוד לא ידעתי על מבצע עמוד ענן שיצא לדרך, הייתי צריך להתעדכן באירועים האחרונים.

היום, יותר מבעבר, ברור כי שם המשחק בניהול נכסים הוא שימור ההון (Capital Preservation), להבדיל מרדיפה אחר ביצועים (Capital Appreciation). הדבר נכון במיוחד בסגמנט הלקוחות האולטרא-עשירים, שכן כלל האצבע הוא שככל שתיק ההשקעות גדל, כך קשה יותר לשמור עליו – או במילים אחרות: לפזר אותו נכון. אותו לקוח מודאג, אגב, שמח לשמוע שהפיזור של התיק שלו שמר עליו מתנודה חזקה.

ועדיין, יש משקיעים מתוחכמים רבים, בעלי ממון, שלא מפנימים את חשיבות העניין. ממש באחרונה שטח בפניי אחד המנכ"לים המרוויחים בישראל את האג׳נדה שלו – השקעה אך ורק בחברות הטכנולוגיות המקומיות, כאלו שהוא מכיר היטב, בשוק שהוא מכיר היטב.

הגודל כן קובע


פיזור הוא חלק קריטי בבניית תיק ההשקעות. חלק זה לא רק אמון על תשואה, אלא, ואף יותר מכך, על ניהול הסיכונים בתיק. היום, הרבה יותר מבעבר, פיזור ממון הוא דבר נגיש, שכן הבנקים הגלובליים הפועלים בישראל מציעים פלטפורמה פתוחה לאלה אשר ביכולתם להשקיע מעל סכום מסוים בחשבון בבנק בשוויץ, בלונדון או בניו יורק.

אותה הפלטפורמה אותם מציעים הבנקים יכולה לפזר בין מדינות (ארה"ב, אירופה או שווקים מתעוררים), בין נכסים (אג"חים, מניות, תעודות סל, קרנות וכדומה) ובין מטבעות שונים (דולר, יורו, ליש"ט וכיוצא בזה), הכל ישירות וללא צורך במתווך העומד בין הלקוח לבין ההשקעות.

לנכסים שונים אפיונים שונים (וכתוצאה מכך גם מטרות שונות בתיק) אותם יש לקחת בחשבון. מלווים פיננסיים מסייעים ללקוחותיהם לנווט ביניהם ולבחור בהשקעה מתאימה שתאפשר דינמיות בעתיד, כגון החלפת נכס אחד במשנהו, במקרה הצורך.

משקיעים רבים שואלים את שאלת מיליון הדולר: "טוב, השתכנעתי שעליי לפזר. אבל כמה לשמור בישראל וכמה בחוץ?". מן הסתם אין תשובה אחת פשוטה לשאלה הזאת. ראשית, לא מדובר פה רק על פיזור בין ישראל לבין חו"ל, אלא גם על פיזור בין הנכסים השונים. שנית, חובה לקחת בחשבון נתונים חשובים נוספים כמו מקום מגורים, גיל הילדים, הוצאות קיימות, נכסים קיימים ועוד.

ובכל זאת ניתן להגיד בגדול כי ככל שתיק ההשקעות גדול יותר, על רמת החשיפה לחו"ל והפיזור בתיק לעלות גם כן. אם אתם בעלי תיק של 2 מיליון דולר, מומלץ להחזיק כרבע ממנו בחו״ל. אם התיק הוא של 10 מיליון דולר, כבר אפשר להחזיק 3/4 ממנו בחו"ל. כך או כך, כל הרכב נכון של תיק חייב להתחיל במיפוי נכון של מצב המשקיע, להיבנות מתוך הבנה עמוקה של צרכיו ולהסתיים בפיזור רציני ומבוקר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.