חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

הקנס השני בגודלו בהיסטוריה: UBS ישלם 1.2 מיליארד דולר

הבנק השוויצרי יו.בי.אס  ישלם קנס של 1.5 מיליארד דולר ויודה בהונאה, תשלום שוחד לסוחרים ומניפולציה על שערי הריבית העולמיים על ידי עשרות אנשי צוות, כך סוכם היום בעסקה עליה חתם הבנק עם הרשויות הבינלאומיות.

הקנס עליו סוכם עם הרגולטורים בארה"ב, בריטניה ושוויץ הוא יותר מפי שלושה מקנס של 450 מיליון דולר שהוטל על הבנק ברקליס ביוני, גם הוא על תמרון ריבית הליבור, הריבית על פיה בנקים סוחרים זה מול זה, ריבית אשר טריליונים של דולרים וחוזים מתבססים עליה ברחבי העולם.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מדובר בקנס השני בגודלו שהוטל אי פעם על בנק, והוא מגיע שבוע לאחר קנס שספג הבנק הבריטי HSBC בסך 1.92 מיליון דולר, כדי ליישב תביעה של הלבנת כספים בארה"ב עבור קרטלי הסמים. 

צילום: רויטרס

הקנס הוא מכה נוספת ליו.בי.אס, אשר חווה 18 חודשים קשים עם הפסדים של 2.3 מיליארד דולר בכתוצאה מסוחר שסרח, שינויים בצמרת וקיצוץ אלפי משרות. "אנו מצטערים על ההתנהגות הלא אתית והלא ראויה. אף רווח אינו חשוב יותר משמה של החברה, ואנו מחויבים לעשיית עסקים ביושרה", אמר מנכ"ל יו.בי.אס סרג'יו ארמוטי בהצהרה שחשפה את היקף העבירות, שבוצעו במשך שש שנים – מ-2005 עד 2010.

יו.בי.אס ישלם 1.2 מיליארד דולר למשרד המשפטים האמריקאי ולוועדה למסחר בסחורות עתידיות, 160 מיליון ליש"ט לשירותי הכלכלה הבריטים ו-59 מיליון פרנק שוויצרים לרגולטור השוויצרי פינמה.

הבנק ציין כי הקנס ירחיב את ההפסדים לרבעון הרביעי, אך הוסיף כי לא יגייס הון חדש. הסוחרים אמרו כי הקנס הגבוה כבר מגולם במחיר המניות, אשר צפויות לפתוח בעליות קלות בציריך.

הרגולטור הכלכלי בבריטניה אמר כי לפחות 45 אנשים בשלוש יבשות היו מעורבים בתרמית. היא כללה מנהלים בכירים ביו.בי.אס, אשר הורו לסוחרים לשמור על ריביות הליבור ברמה מסוימת.

הרשות הבריטית אמרה כי אחרי אוגוסט 2007, כשריבית הסאב פריים בארה"ב החלה לעורר ספקות לגבי איתנותם של הבנקים, יו.בי.אס אמר לעובדיו "להגן על הזיכיון שלנו בשווקים הרגישים הללו". הרגולטור הבריטי ציין כי "המניפולציה בוצעה באופן פומבי ונחשבה לפרקטיקה נורמלית ומקובלת על ידי גורמים רבים בבנק".

שינויים זעירים בשיעורי הריבית, שנובעים מסקרים יומיים שמתבצעים בקרב בנקאים, יכולים להשיא לבנקים רווחים של מיליוני דולרים. אך כל דולר שהבנק מרוויח משמעותו הפסד זהה לבנק, קרן גידור או משקיע אחר בצד השני של המסחר.

הודאה דומה של ברקליס בחודש יוני הביאה לסערה פוליטית שהביאה בסופו של דבר להתפטרות המנכ"ל. ארנוטי ציין כי 40 עובדים עזבו את יו.בי.אס או התבקשו לעזוב את הבנקכתוצאה מהחקירה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן