Forbes Israel Logo

הקרב על פייפאל: הויכוח על עתיד החברה סוחף אחריו עוד ועוד משקיעים ואילי הון – אז מי נגד מי?

מיליארדר נוסף הצטרף היום לקרב על איביי. לאון קופרמן, ראש חברת יעוץ ההשקעות אומגה, דיבר ברשת CNBC ואמר שהוא מגבה את הביקורת של קארל איקהן על איביי, וכי הוא מאמין שיש להפריד בין "כיכר השוק של הרשת" (ובכך הוא מתכוון לאיביי כמובן) לפייפאל רבת הערך.

קרב הענקים הזה החל עם תקיפתו של איקהן, שמחזיק ב-2% ממניות איביי, את החברה בויכוח על עתידה של פייפאל והמירוץ לשליטה בכסף הדיגיטילי של כולנו. איקהן גם שיגר מכתב פתוח לבעלי המניות של החברה ב-24 לפברואר. במכתב האשים איקהן את מועצת המנהלים של איביי, ובעיקר את יו"ר הדירקטוריון שלה מארק אנדרסן והמיליארדר סקוט קוק, על כך שהם שמים את האינטרסים שלהם לפני אלו של בעלי המניות. איקהן גם תקף את מנכ"ל איביי ג'ון דונהיו וקרא לו מי "שישן לגמרי או אפילו גרוע מכך, תמים או עיוור ללהטוטי הדירקטוריון".

מאז אותו מכתב, כבר שבועיים שחילופי ההאשמות בין איקהן לאיביי מסרבים להיפסק, ואיביי אף דחתה את שני המועמדים של איקהן לדירקטוריון החברה.

מאז החלה ההתכתשות בין הצדדים, משקיעים מהשורה הראשונה וטייקוני טכנולוגיה הביעו בפומבי את עמדתם ובחרו צד במאבק על עתידה של איביי. ככה זה נראה:

בפינה הימנית – הקבוצה של קארל איקהן

קארל איקהן (מן הסתם) – מנכ"ל שותפות איקהן יזמות, שמחזיק בכ-2% ממניות איביי, אמר לפורבס (ובכך התחיל את המלחמה) "אני לא חושב שאיביי זו חברה שמנוהלת טוב. כאשר הגאות גבוהה, כולם נראים טוב. פייפאל היא תכשיט, אבל כל מה שאיביי עושים הוא פשוט להסתיר אותו".

קארל איקהן – לא מרוצה מתפקוד המנכ"ל והדירקטוריון | צילום: רויטרס

כמו כן, במכתב ששיגר לבעלי המניות של איביי, כתב איקהן כי "אני מאמין שכל בעלי המניות חייבים לשקול האם דונהיו (מנכ"ל איביי) הוא חסר יכולת או רשלן, או במקרה הגרוע מכולם – מי שלוקח את הדרך הקלה ומשתחווה לפני חברי הדירקטוריון החזקים. בכל מצב, הכישלון הזה עולה לבעלי המניות של איביי מעל ל-4 מיליארד דולר.

אלון מאסק, מייסד פייפאל, טסלה ו- SpaceXהתבטא לפורבס ואמר "זה פשוט לא הגיוני שמערכת תשלומים גלובלית היא חברת בת של אתר מכירות פומביות. זה כמו שטרגט (רשת כלבו בארה"ב) הייתה הבעלים של ויזה". עוד הוא הוסיף, כי פיי-פאל "תיקרע לגזרים על ידי מערכת התשלומים של אמאזון או על ידי מתחרות אחרות כמו אפל אם היא תמשיך להיות חלק מאיביי".

דיוויד סאקס, סמנכ"ל תפעול לשעבר בפייפאל ומייסד Yammer, אמר לפורבס ש"אם היו מאפשרים לפייפאל להגשים את הגורל שלה, היו צעדים שיכלה לנקוט על מנת להיהפך לחברה הפיננסית הגדולה בעולם".

קן הוארי, אחד ממייסדי פייפאל, צייץ בטוויטר שלו: "אני מוצא עצמי מסכים עם אלון מאסק ודיוויד סאקס שהפרדת פייאפל תעלה את הערך שלה".

לאון קופרמן, מייסד חברת היעוץ אומגה אמר לרויטרס בעניין זה, "אני נותן לקארל איקהן הרבה קרדיט על היוזמה והאנרגיה שהוא משקיע כבעל מניות, ובמקרה הזה אני גם נוטה להסכים איתו,"…" אני חושב שהם צריכים לפצל את פייפאל".

בפינה השמאלית – הצוות של איביי

ג'ון דונהיו, מנכ"ל איביי, התבטא לפורבס ואמר "איביי האיצה והעצימה את ההצלחה של פייפאל, בעיקר בכך שאפשרה לה להיות יותר אגרסיבית ולקחת יותר סיכונים מאשר אם הייתה נפרדת ממנה".

ג'ון דונהיו, מאמין שטובת פייפאל להיות חלק מאיביי | צילום: רויטרס

דיוויד מרקוס, נשיא פייפאל, אמר לפורבס כי "אנחנו גדלים בקצב מהיר יותר בתצורה הנוכחית מאשר בכל חלופה אחרת".

פייר אומידיאר, מייסד איביי, יו"ר הדירקטוריון ובעל השליטה בחברה אמר: "קארל איקהן משחרר טענות שלא הוכחו לגבי החברה שלנו – ותוקף במכוון את יושר הדירקטורים שלנו"… "אחרי חשיבה מרובה אנחנו מאמינים שפייפאל ואיביי טובות יותר יחד. בעתיד, אם נחליט שזה אינו המצב עוד, נפעל בהתאם לטובת בעלי המניות ולטובת החברה. במקום לנהל דיון כן ופתוח על שאלה לגיטימית, בחר מר איקהן לתקוף את יושרם של שני חברי דירקטוריון מוכשרים ומכובדים, סקוט קוק ומארק אנדרסן".

ריד הופמן, משנה בכיר למנכ"ל פייפאל לשעבר ומייסד שותף בלינקדאין, פרסם פוסט ברשת החברתית לעסקים בוא אמר "במקום לספק הסבר מאולץ באשר ללמה עדיף לפייפאל להתפצל מאיביי, בדיוק בזמן שכל היתר בתעשיית התשלומים מחפשים הזדמנויות למיזוג, איקהן השקיע אנרגיה על מנת לתקוף את יושר חברי הדירקטוריון של איביי ואת יכולות הניהול של המנכ"ל ג'ון דונהיו".

לא ברור כיצד יסתיים או מתי יסתיים הויכוח על אופן ניהולה של פייפאל, מה שבטוח הוא שאיקהן נחוש לפחות לנסות ולהשפיע על בעלי המניות של החברה, ובינתיים הוא מרבה לגרוף תומכים חיצוניים לה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן