Forbes Israel Logo

"הרבה לפני שארה"ב בחרה נשיא, התקשורת הישראלית עשתה זאת"

כמו בשאר העולם, גם בישראל היו הכותרות הראשיות של מהדורות החדשות בטלוויזיה "אמריקה בוחרת", אלא שקריאה בין השורות מראה שישראל כבר בחרה את המנצח שלה, הרבה לפני שספירת הקולות החלה.

הטענה שהתקשורת הישראלית היא שמאלנית ועוינת כלפי כל מי שאינו תואם את עמדותיה נשמעת חדשות לבקרים, ובשידורי הבחירות קיבלנו לכך הוכחה נוספת. מי שצפה במהדורות החדשות המרכזיות של ערוץ 10 ו-2, יכול היה לחשוב בטעות שהוא נמצא ביום שאחרי, ושאובמה כבר ניצח. כבר בפתיחת המהדורה, גיא זוהר מיהר להכריז "אובמה מוביל בסקרים", למרות שבאותה שעה יתרונו של הנשיא המכהן היה קטן, ובארה"ב דווקא חששו שהוא עלול למצוא את עצמו מחוץ לבית הלבן בגלל המדינות המתנדנדות.

אחר כך עברנו למטה אובמה בשיקאגו, שם הכריז גיל תמרי בהתלהבות ש"לכאן אובמה מתכוון להגיע כדי לשאת את נאום הניצחון שלו", ורק לאחר מכן בקול חרישי יותר הוסיף "או אולי לתת נאום תבוסה". תמרי הדגיש את עבודתו הקשה של אובמה ש"עד לרגע האחרון" הרים טלפונים למצביעים פוטנציאלים.

צילום מסך מתוך חדשות ערוץ 2 המהדורה המרכזית

במהדורת החדשות של ערוץ 2 נדמה היה בהתחלה שאולי נזכה לסיקור מעט יותר אובייקטיבי. למרות ההתלהבות על פניה של יונית לוי ששידרה ממטה אובמה בשיקאגו, ניסה המגיש דני קושמרו לשמור על קור רוח. "בעוד עשר שעות כנראה נדע: רומני או אובמה". קושמרו נתן תצוגה מקדימה שווה לשני המועמדים: הנשיא השחור הראשון שעשה היסטוריה מול איש העסקים מבוסטון שאולי יעשה היסטוריה משלו כנשיא המורמוני הראשון. 

אולם, לא עבר הרבה זמן וגם על ערוץ 2 השתלטתה רוח פרו אובמה מובהקת. האכזבה על פניו של ערד ניר שנשלח לסקר את ההתרחשויות במטה רומני בבוסטון אמרה הכל. אפילו בכתבה שהכין ערד ניר על הופעתו של רומני בפני תומכיו בכנס הבחירות האחרון בניו המפשייר, הוא לא ויתר על הפגנת הבוז כלפי מתנגדי אובמה.

על רקע תמונות של עימותים קולניים בין תומכיו של רומני לאלו של הנשיא תיאר ניר את אנשיו של אובמה ככאלה ש"עבור הישראלים נתפסים כאמיצים". פתאום הצטיירו תומכיו של הנשיא כאנדרדוג מסכן שרק מותקף. אז כדי להביע את תמיכתו בעמדתם, מיהר ניר להדגיש כי מי שמאשים את אובמה במצב הכלכלי הקשה אליו נקלעה ארה"ב בזמן כהונתו של אובמה, אינו בקיא מספיק בחומר. "באי העצרת אומרים לנו שהם כאן בגלל הכלכלה. רומני, הם משוכנעים, יידע לתקן את הטעויות שעשה אובמה בארבע השנים האחרונות, כאילו שאף אחד אחר לא היה כאן לפניו".

התקשורת הישראלית רצתה את אובמה, ולמזלה היא גם קיבלה אותו. תארו לעצמכם כמה מביך היה אם אחרי כל השידורים המגמתיים היו קמים מנהלי חברות החדשות הבוקר ומגלים שהמועמד אותו הם קידמו בכל דרך אפשרית נחל הפסד מוחץ וכואב. כעת, כשאנשי החדשות האמיצים שלנו בטח נחים להם בבתיהם לאחר לילה לבן ומסעיר, מעניין מה יקרה בהמשך. האם מרוב חיבור אוטומטי לפטריוטיות האמריקאית התקשורת הישראלית תשכח שהממשלה הימנית הישראלית עלולה לחטוף סטירת לחי מצלצלת מהאיש החזק בעולם? האם התמיכה בעמדותיו הליברליות של אובמה יקבעו גם את אופן הסיקור של הבחירות בישראל? או שאולי בארץ, הניצחון הכמעט ודאי של ביבי בבחירות יביא לקצת יותר ביקורתיות ואובייקטיביות. נחיה ונראה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.