Forbes Israel Logo

הרופאים הטובים בישראל

"טובי הרופאים בעולם כולו הם ללא ספק דוקטור דיאטה, דוקטור שלווה ודוקטור אושר", אמר לפני כמה מאות שנים הסופר האנגלי ג'ונתן סוויפט. אך מבלי לפגוע ביופי אמירתו, שלושת הרופאים שהזכיר לא תמיד מספיקים. לעתים אנו זקוקים לעזרה נוספת, של רופאים בשר ודם: החל מטיפול שיניים ועד השתלת לב, משיקום לאחר תאונה או טיפולי הפריה ועד טיפול פסיכיאטרי או החלפת מפרק – כשאנחנו נאלצים להסתמך על אדם אחר שיטפל בנו, אנחנו רוצים להיות בטוחים כי מדובר ברופא הטוב ביותר בנמצא.

לא קל לגשת לביצוע תחקיר שכזה. ראשית נשאלת השאלה: מיהו "הרופא הטוב ביותר"? הרי רופא אחד יכול להחזיק בידע תיאורטי נרחב, אך להתאפיין ביחסי אנוש בעייתיים במיוחד. רופא אחר אולי יהיה נחמד ולבבי, אך ילקה ביכולת הטיפול שלו. גורמים רבים נוספים נכנסים למשוואה ומסבכים את העסק עוד יותר.

לרכישת מגזין "הרופאים הטובים בישראל" חייגו 077-5273355

לכל הכתבות והעדכונים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הוסיפו לכך את העובדה הפשוטה כי חולים שונים עשויים להעיד באופן שונה לחלוטין על אודות אותו הרופא: בעוד חולה אחד יספר על טיפול מסור ומקצועי למדי, יכול חולה אחר לספר כי לא היה מרוצה כלל מאופי הטיפול אשר סיפק הרופא. בקיצור, בתחום המלא גם כך במאבקי יוקרה וכבוד, קשה למצוא נקודת אחיזה איתנה בניסיון ליצור את הדירוג הנוכחי. אי לכך, לאחר מחשבה רבה החלטנו כי הדרך הטובה ביותר תהיה לפנות אל הרופאים עצמם.

מיהו "הרופא הטוב"? | צילום: shutterstock

אין נתונים זמינים 

חוק זכויות החולה מחייב רופאים לספק למטופליהם את כל האינפורמציה הרלוונטית בנוגע לדרכי הטיפול השונות במחלה וסיכויי ההחלמה. הם גם מחויבים לתת מידע על הכשרתם ותפקידם – אך בפועל מסופק מידע זה רק ברמת המיקרו, לאחר שכבר נוצר קשר בין רופא למטופל. מי שינסה לברר מבעוד מועד פרטים כמו ותק ואחוז הצלחות בניתוחים, או אפילו האם הרופא שאליו הוא מעוניין לפנות היה מעורב בעברות אתיות בעבר, יגלה כי קשה מאוד לאתר מידע זה, על אחת כמה וכמה ממקור רשמי ואמין.

ניסיונות חקיקה שמועלים עם כל כניסה של מנכ"ל חדש למשרד הבריאות, אינם מוכיחים את עצמם. היעדר אינטרס מצד בתי החולים, התנגדות איגודי הרופאים ובעיות מתודולוגיות הביאו לכך שעד היום לא קיים מאגר רשמי המספק מידע סטטיסטי על רופאים ועל בתי חולים בישראל.

– לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

– הנס הרפואי שלי: "הילד שהצלתי בתחילת הקריירה שלי הגיע עם בנו למחלקה על מנת לפגוש אותי"

ברור לכל כי דירוג רופאים המבוסס על איכותם המקצועית, שונה ומורכב לאין ערוך מכל השוואה המתבססת על מוצרים כמו מכונת כביסה, נעליים ואפילו חופשה בבית מלון, להם יש מחיר ופרמטרים שונים שקל לעמוד עליהם ולהעמידם זה מול זה. קושי מתודולוגי מרכזי נוגע לאחוזי ההצלחה הטיפולית: לדוגמה, חישוב אחוזי תמותה בקרב מנותחים אינו מביא בחשבון את פרופיל האוכלוסייה המטופלת. כך עשוי מנתח מצוין המתמחה בפרוצדורות מורכבות ומסובכות במיוחד "לסחוב" סטטיסטיקה של אחוזי הצלחה נמוכים בהשוואה למנתח שעיקר מטופליו סובלים מבעיות שכיחות ופשוטות יחסית.

כך בדקנו

לאור כל זאת, הרשימה המדוברת מבוססת על "Peer Review": בכל תחום ותחום פנינו למספר רופאים ממגוון בתי חולים ברחבי הארץ, וביקשנו את המלצתם בדבר הרופאים הטובים ביותר, לראייתם, בכל תת-התמחות הקיימת בתחום. כדי להימנע מזליגה של אינטרסים להמלצות הרופאים, רופא לא יכול היה להמליץ על רופאים אחרים בתת- ההתמחות בה הוא הומלץ בעצמו. לאחר סבב שיחות ראשוני, כל רופא שעמו שוחחנו סיפק לנו את שמותיהם של רופאים נוספים – אליהם פנינו גם כן, וכך הלאה. כך, לאורך חודשי עבודה רבים וארוכים, הלכו והצטברו בידינו שמות הרופאים: בכל פעם קיבלנו שמות חדשים נוספים, אליהם פנינו מיד – והם בתורם האריכו את הרשימה עוד יותר, וסיפקו שמות נוספים פעם נוספת.

לאחר עבודה אשר נמשכה יותר משנה, נותרנו עם מאגר נתונים עצום ומורכב במיוחד. מלאכת הסינון היתה לא פחות מורכבת ממלאכת האיסוף; מבין אלפי שמות ואלפי המלצות, אשר חולקו בין מאות תתי-התמחויות בעשרות תחומים, נדרשנו לזהות את הרופאים אשר זכו למספר המלצות גבוה ומובהק במיוחד, עליהם המליצו רופאים מבתי חולים שונים ברחבי הארץ.

בפעם הראשונה – שואלים את הרופאים עצמם | צילום: shutterstock

ברור לנו כי לשיטת ה"Peer Review" שנקטנו, כמו לכל שיטה אחרת, יש יתרונות – וגם חסרונות. ייתכן כי במקרים בודדים גורמים שונים הצליחו "לגבור" על השיטה, ובהחלט ייתכן – ואף סביר להניח – כי רופאים מעולים, הנמצאים עדיין בתחילת דרכם וטרם צברו הכרה רחבה בקרב ציבור הרופאים בארץ, נשארו (הפעם) מחוץ לרשימה.

ואף על פי כן, אנו מאמינים כי אין בכך כדי לגרוע מאיכות הרשימה הנוכחית. כל הרופאים אשר נכללים ברשימה זו זכו, כאמור, להמלצות חוזרות מפי רופאים מרחבי הארץ – ואין ספק כי מדובר ברופאים מצוינים, המובילים בתחומם בארץ. את הרופאים המצוינים אשר נשארו הפעם מחוץ לרשימה, אנו מקווים למצוא ברשימה אשר תתפרסם בשנה הבאה.

כעת, לאחר למעלה משנה, מגזין פורבס ישראל גאה להציג את הרשימה המלאה: 400 רופאים, 43 התמחויות, מאות תתי המחויות: אלו "הרופאים שהרופאים בוחרים". את המגזין המיוחד ניתן לרכוש בכל חנויות סטימצקי וצומת ספרים, ובמחיר מיוחד ללקוחות רשת ניו-פארם.

והערה לסיום: את שלושת הרופאים עליהם המליץ סוויפט, כפי שהוזכר בתחילת הכתבה, לא תמצאו ברשימה הנוכחית. לא מכיוון שאנו לא מאמינים בחשיבותם, אלא פשוט כי הם לא זכו למספר ההמלצות הנדרש בכדי להיכלל ברשימה היוקרתית. אולי בפעם הבאה.

צילום שער: אלי דסה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.