Forbes Israel Logo

השנה הטובה של קארל איקהן: רשם תשואות של 31%

כמעט בכל מדד אפשרי, שנת 2013 הייתה שנה נהדרת עבור המיליארדר היהודי קארל איקהן. קרן ההשקעות שלו רשמה הצלחה אחר הצלחה, כשגם מהלכים אשר זכו להרמת גבה מצד כמה מבכירי הפרשנים הוכחו כמוצלחים למדי – והחזירו את פרצופו של איקהן לכותרות כלי התקשורת השונים. לאחר שנה בה המשיך להפגין שליטה מוחלטת בהשקעותיו השונות, כיכב המיליארדר בן ה-77 על מסכי ארה"ב – החל מתוכניות מיוחדות ברשת CNBC ועד שערים במגזין טיים ופורבס ארה"ב – כשכולם מכתירים אותו כ"משקיע הפרטי החשוב ביותר בארה"ב".

אין ספק כי איקהן יודע כיצד למתג את עצמו ולהפיק את המרב מכל תשומת הלב התקשורתית לה הוא זוכה בימים אלו. אך בבסיס דמותו הצבעונית נמצאת העובדה הפשוטה – מדובר באדם בעל יכולות מדהימות בתחומי ההשקעה והפיננסים. גם כיום, כשהוא כבר מתקרב לגיל 80 ושווה מיליארדי דולרים, איקהן, מסרב לנוח על זרי הדפנה, וסוגר השנה רצף הצלחות מרשים למדי. בסיכום שנת 2013, כלל השקעותיו של איקהן הניבו לו לא פחות מ-31% תשואה – זאת לפי דו"חות חדשים אשר פרסמה קרן ההשקעות שלו. וכשמדובר בהשקעות על סך מיליארדי דולרים – הרווחים מתורגמים להרבה מאוד כסף.

הדבר מרשים במיוחד על רקע העובדה שרובן המוחלט של קרנות הגידור בארה"ב אפילו לא התקרבו למספרים אשר הציג איקהן בשנה החולפת. שרוב מנהלי הקרנות השונות הסבירו זאת בכך ששמרו על זהירות מסוימת עקב מצב המשק האמריקאי, אך איקהן, אשר דורג במקום ה-26 בדירוג האנשים העשירים בעולם, לא חשש. הוא הפגין ביטחון מלא בהשקעותיו השונות – והרווח, מסתבר, בהתאם.

לא נח לרגע. איקהן | צילום: רויטרס

אז איך הוא עשה זאת? ההצלחה הגדולה ביותר של איקהן בשנת 2013 הייתה ללא ספק רשת השידורים האינטרנטיים נטפליקס. בתחילת השנה, החברה האמריקאית הייתה השלישית בגודלה בין אחזקותיו של איקהן – אך במהלך השנה, כזכור, זינקה המנייה והוסיפה לא פחות מ-283% לערכה. איקהן מכר חלק נכבד ממניותיו בה בחודש אוקטובר, ורשם את ההצלחה העיסקית המרשימה ביותר שלו השנה.

אך זה לא הכל. החברה הגדולה ביותר בה החזיק איקהן בתחילת השנה הייתה חברת התרופות Forest Laboratories, אשר ערכה זינק השנה ב-70% "בלבד". בנוסף, לאיקהן היה חלק מרכזי בהדחתו של אוברי מקלנדון מחברת Chesapeake Energy בשנה החולפת. מאז הודח, זינקה מניית החברה בה הוא מחזיק והוסיפה 63% לערכה.

האם איקהן יוכל להמשיך בקצב הרווחים המרשים הזה גם בשנת 2014? עוד מוקדם לדעת, אך נראה כי לפחות תחילת השנה מסתמנת כתקופה לא קלה במיוחד עבורו. Herbalife, מנייה אשר סיפקה גם היא רווחים רבים בשנת 2013, התרסקה במהלך 3 השבועות הראשונים של שנת 2014 ואיבדה כ-10% מערכה. אחזקתו של איקהן בחברה הוערכה ב-1.3 מיליארד דולר, וההפסדים בהחלט יורגשו גם בהמשך השנה. גם מניית חברת אפל, בה מחזיק איקהן, איבדה מעל 3% בשבועות האחרונים.

ועדיין, רק מטורף יהמר נגדו. הצלחות מדהימות כמו נטפליקס אולי נראות כמו מזל, אבל כפי שצוטטו גורמים בסביבתו לאחרונה, זה לא יכול להיות מזל כשרצף ההצלחות שלו נמשך כבר כמה עשורים. מאז המשבר בשנת 2008, בו איקהן הרגיש מקרוב את טעמם של הפסדים צורבים, הוא הצליח לשקם את מעמדו, ובגדול. מאז הוא רושם הצלחה אחר הצלחה, וערך החברות בהן הוא מחזיק עלה בלא פחות מ-27% בממוצע לשנה בחמש השנים האחרונות. עם רצף מרשים כזה, כנראה שאכן מדובר במשקיע הפרטי המוביל בארה"ב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן