Forbes Israel Logo

השערוריה הכלכלית של ספרד: פרשיית שחיתות של הנסיכה מעמידה את מוסד המלוכה בסימן שאלה

רק בשבוע שעבר הייתה הנסיכה הספרדיה מחוייכת מול כלי התקשורת, עד שהגיעה להעיד בבית המשפט בפלמה דה מיורקה לגבי, בין היתר, הרגלי הבזבזנות שלה, שלא לדבר על ההאשמות כנגדה על שהתירה את השימוש בשמה ותארה לעסקיו המפוקפקים של בעלה.
כריסטינה דה בורבון, משושלת בורבון, היא בת המלוכה הראשונה בעת המודרנית שתואשם בעבירה על החוק, ועל כן תופיע בביהמ"ש בפני שופט. על כן, לא סתם כינה הגרדיאן הבריטי את משפחת המלוכה הספרדית כמי ש"כורעת תחת נטל השערוריה הציבורית".

מחוץ לבית המשפט, חלק מנתיניה של הנסיכה הפגינו כנגד המונרכיה, ודרשו את זניחת אביה, המלך חואן קרלוס, שפעם היה אהוב ביותר על העם הספרדי, פחות או יותר עד למשבר הכלכלי האחרון וגם תודות לסקנדל המדובר של ביתו בת ה-43, הצעירה מבין בנותיו, ובעלה.

כפי שקורה במקרים רבים של שחיתות והונאות מס של העשירים והמיוחסים, מרבית עיסוקה של התקשורת העולמית והזעם הציבורי מתרכז באורח החיים הבזבזני של הנסיכה – ובמיוחד בריהוט ואופן הבניה של בית הזוג, שמוערך בכ-6 מיליון יורו, ומוכר יותר בקרב הספרדים כ"טירה הקטנה" ששוכנת במחוז פדראלבס, בפאתי ברצלונה.

ההיסטוריה חוזרת על עצמה

ההיסטוריה מלמדת, שמרבית הטירות, הארמונות והקתדרלות המפוארות של ספרד, שמהוות חלק בלתי נפרד מנכסיה ומושכים מיליוני תיירים בשנה, היו תוצר של ביזה, רמיה, ניצול ועוד פשעים רבים ונוראיים, שבוצעו בספרד לפני מאות שנים בשם הכתר הספרדי והכנסיה הקתולית.

מלחמה, פשע, מזימות, גניבה ובגידה עומדים, למעשה, מאחורי רבים ממבניה הארכיטקטוניים הפלאיים של אירופה כולה, כולל הריהוט הפנימי ויצירות האומנות המעטרות אותם.
עוד מלמדת ההיסטוריה, שבתי מלוכה, והעשירים והמפורסמים, נוטים למעוד וליפול במהלך תקופות של תהפוכות כלכליות, צנע ושחיתות מתמשכת. בספרד, המשבר הכלכלי, שנמשך עוד משנת 2008, חשף את השחיתות במדינה ואת הניהול הכושל, שגרם לריקבון היסודות של המערכת הציבורית והגיע עד למלך עצמו.

נתיניו, אזרחי ספרד, מאסו בעודף הפקידים ונצרי המלוכה, וכעת הם מפקפקים בצורך שלהם במונרכיה.

הנסיכה ובן זוגה בימים יפים יותר | צילום: רויטרס

צאצאית המלוכה כריסטינה, שחיה חיי קסם של נסיכות מהאגדות, שטיילה להנאתה בכל העולם, בין תחרויות יאכטות לנשפי צדקה, עם האליטה הספרדית, כעת סובלת מתוצאות המשבר.

"סיפור חייהם החלומי של בני הזוג נחשף כעת, וזה לא משהו שהספרדים לא מכירים: שילוב נגוע של עושר, חיי יוקרה, מסעות בזבוזים, וגם, ככל הנראה הונאות מס והלבנת הון", מדווח הגרדיאן.

בעלה של הנסיכה, אינקי אורדנגרין, שחקן כדוריד אולימפי בעברו, נמצא כעת תחת חקירה על כך שלכאורה השתמש בקשריו המלכותיים כדי לעקוף מכרזים ולהיקשר בחוזים עם ממשלת ספרד, כדי לערוך אירועי ספורט, ואז להלבין לכיסו מיליוני יורו שנתקבלו שלא כחוק מבכירים בולנסיה, האיים הבלאריים ומדריד, דרך חשבונות בחו"ל והחברה הפרטית שבבעלות בני הזוג.

אימיילים שנחשפו בבית המשפט, על ידי שותפו העסקי המנוכר של אורדנגרין, דיאגו טורס – שהואשם גם הוא במעילה ובהלבנת הון – מראים ככל הנראה, שהנסיכה, כמו גם יועצים נוספים לבית המלוכה, היו בסוד העניינים ועמדו עימם בקשר באופן קבוע.

הבית בברצלונה

מהדיווחים ברחבי העולם אנחנו למדים, למשל, שהרצפה בביתם המעוצב של בני הזוג, הוחלפה בעלות של 596,000 דולר, ששולמו בכרטיס אשראי של החברה Aizoon – חברת הנדל"ן בבעלות הנסיכה ובעלה, ושהיא שילמה 57,000 דולר על אומנות, דקורציה, ושטיחים, 269,000 דולר על ארכיטקט, ו-12,500 דולר על וילונות.

השופט התעניין במיוחד בכמה ידעה הנסיכה על מקורות הכסף שמימנו את רכישותיה, והאם 1.6 מיליון הדולר, שניתנו לה על ידי אביה לקנית הבית המפורסם, היו הלוואה או מתנה שיש למסותה.

לפי העיתונות הספרדית, הנסיכה הונחתה לפני הדיון, על ידי יועציה, לתת תשובות מתחמקות, ולחזור על כך שסמכה בלב שלם על בעלה.

היום, הבית המפואר עומד ריק. הנסיכה, בעלה, וארבעת ילדיהם חיים בז'נבה. אבל, אם תרצו בכל זאת להציץ בבית המפואר שכולם מדברים עליו – איתרנו בשבילכם את הסרטון הזה:

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.