Forbes Israel Logo

התאחדות התעשיינים: נזקי שבתון הבחירות למשק – 1.7 מיליארד שקל

עלות יום השבתון בבחירות למשק היא 1.7 מיליארד שקל, כל עולה מתחשיב שפרסמה היום התאחדות התעשיינים. על פי התחשיב עלותו של השבתון לתעשייה נאמדת בכ-280 מיליון שקל.

תחשיב ההתאחדות מגלם את עלות השכר שישולם לעובדים ביום השבתון ומבוסס על ההנחה כי כל השכירים במשק זכאים ליום חופש בתשלום מלא, כך שגם שכיר שיעבוד ביום השבתון יקבל בנוסף לשכר היומי הרגיל תמורה עבור יום עבודה נוסף. 

בהתאחדות מציינים כי בעוד תוספת הפעילות צפויה להתמקד ביום השבתון בעיקר בענפי המסחר, השירותים, הבילוי והפנאי, הרי שעלות המימון של יום השבתון מוטלת על כלל המגזר העסקי, כולל העסקים שאינם נהנים מתוספת הפדיון כמו ענפי התעשייה, הבינוי, השירותים עסקיים והפיננסים ועוד.

צילום: רויטרס

בחברת הייעוץ העסקי BDI מעריכים את העלות ב-1.1 מיליארד שקל. מדובר בעלות ישירה בלבד, שאף מנכה את התוספת לתוצר כתוצאה מגידול בצריכת מוצרים, ביניהם מוצרי פנאי, עקב יום השבתון.

בשל הקדמת הבחירות יהיו זכאים 40 אלף עובדי המפעלים, העסקים, משרדי הממשלה והמוסדות הציבוריים במשק ליום שבתון. לכך מתווספות עלויות שכר גבוהות בגין תשלום על עבודה חלקית או על יום עבודה מלא לאותם העובדים שיידרשו להמשיך בעבודה.  עוד מציינים ב-BDI כי תחשיב העלות אינו כולל עלויות אחרות של ניהול "כלכלת בחירות" כגון, דחיית רפורמות כלכליות חשובות, או את צמצום טווח הזמן בו נהוג ליישם מדיניות פופוליסטית של כלכלת בחירות.

לדברי נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן: "עלות יום שבתון לכלל המשק היא גבוהה מדי. על אף החשיבות שהמגזר העסקי מייחס להליך הדמוקרטי, יש לבדוק האם המטרה של הגדלת שיעור ההצבעה מצדיקה את העלות הכבדה. יש לפעול למציאת מנגנון בו לא פוגעים בתוצר ובכל זאת מעודדים הצבעה, כמו הצבת קלפיות באזורי תעסוקה מרכזיים".

גם אייל ינאי, מנכ"ל BDI מצטרף לאימרות ואומר כי "תקופת הכהונה הממוצעת של ממשלה בישראל היא פחות משנתיים. מדובר במעמסה כבדה על המשק כולו ויש לשקול להפוך את יום הבחירות ליום עבודה רגיל"

אולם, ליום השבתון בבחירות יש גם השפעה חיובית על המשק. לטענת ראש אגף הכלכלה בהתאחדות התעשיינים רובי גינל, במהלך יום הבחירות צפויה פעילות מוגברת בענפי המסחר והשירותים ובאתרי הבילוי השונים ברחבי הארץ. פעילות זו צפויה להניב תוספת פדיון של כמה מאות מיליוני שקלים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.