Forbes Israel Logo

התחזית: האם הצמיחה של שנת 2017 תימשך ואיך כדאי להיערך ל-2018?

שנת 2017 היתה השנה החזקה ביותר בכלכלה העולמית מאז 2011, עם צמיחה שתגיע קרוב לוודאי ל־‏3.8%, לעומת 3.1% ב־‏2016. על פי ההערכות, הצמיחה צפויה להתייצב סביב המספר הזה, שיעניק כר פורה למניות. כעת, לקראת 2018, התחזיות ברובן אופטימיות. נכון שתקופות של צמיחה כלכלית גבוהה מבשרות לעתים קרובות על קיצן, אולם כרגע אין עדויות רבות למיתון מתקרב.

הכתבה מופיעה בגיליון דצמבר 2017 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

כיצד תיראה השנה הקרובה וכיצד צריכים המשקיעים להיערך אליה? כתמיד, משקיעים צריכים להישאר ערים להזדמנויות ולסיכונים החדשים, שנובעים מהידוק מוניטרי, אירועים פוליטיים משמעותיים, שיבושים טכנולוגיים ושינויים סביבתיים וחברתיים. תיק ניירות ערך מגוון עשוי להשיא רווחים עודפים כשמסתכלים גם על הזדמנויות השקעה לטווח הארוך, ולכן משרד מנהל ההשקעות הראשי של UBS עוקב באופן תדיר אחרי מספר נושאים קבועים, כמו דאטה, רובוטיקה, גידול האוכלוסייה ועוד.

צמיחה של למעלה מפי 50 בדאטה דיגיטלית עד לשנת 2020 | צילום: shutterstock

גם ב־2018: טכנולוגיה

הטכנולוגיה היא, באופן מתבקש, הענף הגדול ביותר במדדי ה־"MSCI לשווקים המתפתחים" וכן "MSCI סין". בטווח הקצר ענף הטכנולוגיה בארה"ב נראה כהשקעה טובה, ובטווח הארוך יותר קיימות הזדמנויות בשלושה תחומים טכנולוגיים: תחום הדאטה, אוטומציה וניידות חכמה.

דאטה דיגיטלי: היקף הנתונים הדיגיטליים גדל בצורה אקספוננציאלית. בעשור הקרוב יגדל היקום הדיגיטלי פי 44. במקביל, לפי מחקר של מכון המחקר IDC, עלויות האיסוף, העיבוד והאחסון של מידע ירדו בצורה דרמטית. הביג דאטה עדיין אינו מנוצל, על אף שהוא קיים. לחברות שמשקיעות במחזור החיים של הדאטה (יצירה, העברה, עיבוד וכו') יש סיכוי לצמיחה מעל הממוצע.

אוטומציה ורובוטיקה: העולם חווה את המהפכה התעשייתית הרביעית, הפעם בשילוב מפעלים ואוטומציה של תהליכים, בינה מלאכותית וטכנולוגיות תלת ממד, שמשנים את האופן שבו אנחנו מייצרים ומעבירים סחורות. איגוד הרובוטיקה העולמי צופה, כי בסין לבדה יותקנו כ־160 אלף רובוטים עד 2019. ההערכה היא כי חברות החשופות לתחומים הללו ישיאו רווחים גבוהים יותר מאשר שוק המניות הגלובאלי.

ניידות חכמה: פעולות רגולטוריות, במקביל לפיתוחים טכנולוגיים, יובילו לשיבוש משמעותי בתחום הניידות החכמה: מכוניות חשמליות, נהיגה אוטונומית ומודלים עסקיים של שיתוף מכוניות. שוק זה צפוי לגדול פי עשרה עד 2025, עם נקודת פיתול בקליטה של מכוניות חכמות. בשנה הקרובה תרד עלות החזקת מכונית חשמלית באירופה, לראשונה, מתחת לעלות רכישה והחזקה של רכב עם מנוע רגיל. המצב הזה צפוי להתרחש בסין ב־2023 ובארצות הברית ב־2025. כל אלה יוצרים כעת הזדמנויות יוצאות דופן בחברות המספקות רכיבי חשמל ואלקטרוניקה לרכבים חשמליים ולתחום הנהיגה האוטונומית.

ועם כל האופטימיות, חשוב לזכור שבטכנולוגיות שבהן צפוי שיבוש, כדאי להימנע מהשקעה במניה ספציפית או באמצעות ריכוז גבוה מדי בסקטור מסוים, שכן טמון בכך סיכון רב.

מגמה ירוקה

בשנת 2015 הכריז האו"ם על 17 יעדי פיתוח קיימות גלובאליים ל־15 השנים הבאות. בין השאר, היעדים כוללים מיגור העוני, נקיטת צעדים דחופים למאבק בשינוי האקלים וההשפעות שלו והפחתת אי השוויון בין מדינות. אמנם שינויים חברתיים ומשפטיים משחקים כאן תפקיד מרכזי, אבל באו"ם מבינים שעל מנת לעמוד ביעדים השאפתניים הללו, יש לרתום גורמים ציבוריים ופרטיים כאחד.

הביקוש להון פרטי מתלווה לשינוי בעולם השקעות ברות קיימא – בכל אפיקי ההשקעה. משמע, למשקיעים יש כעת הזדמנות לתרום להשפעה חיובית בחלק מהנושאים הבוערים ביותר על פני כדור הארץ, וזאת מבלי לפגוע בתשואות התואמות את רמות הסיכון הרלוונטיות. איך? למשל באמצעות מכשירים פיננסיים כמו אלה:

אג"ח ירוקות: סגמנט צומח במהירות – אג"ח לפרויקטים עם ערך סביבתי, למשל בתחומים של אנרגיות מתחדשות, תחבורה נקייה, מים נקיים ועוד.

אג"ח של בנקים לפיתוח: בדומה לבנק העולמי, בנקים לפיתוח מסייעים בפיתוח במקומות ובענפים הזקוקים לכך, כגון שירותי השקיה או שיפור מקורות מים. האג"חים האלו מגובות לרוב על ידי ממשלות וטרם קרה שהן לא עמדו בהתחייבויותיהן.

השקעות חברתיות: "השקעות אימפקט" הן דרך חשובה לגיוס כספים ממשקיעים שמצפים לראות תשואות במקביל לטיפול ביעדי הקיימות של האו"ם. לעתים קרובות הן עוסקות בנושאים של ייצור וחלוקת מזון, איכות מערכות הבריאות וחינוך. כיום קיימים מכשירים פיננסיים מגוונים העונים לצורכי ההשקעות הללו באמצעות מניות, אג"חים וקרנות, והם מסייעים ליצירת תיק השקעות מגוון. זהו תחום שתופס תאוצה ועניין גם בישראל.

הכותבת היא מנהלת השיווק של UBS Wealth Management Israel

מובהר כי אין באמור בכתבה זו משום המלצה או חוות דעת בקשר לרכישה ו/או מכירה ו/או שיווק של ניירות ערך מכל סוג שהוא, ו/או ביצוע פעולות השקעה אחרות, והם אינם מהווים בשום אופן תחליף לייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות על-ידי מי שמורשה לעסוק בכך, בהתחשב בנתוניו ובצרכיו המיוחדים של כל אדם. אין באמור בכתבה זו משום הצעה לרכישה של ני"ע.

מובהר כי ייתכן ולכותב ו/או UBS Wealth Management Israel קיים עניין אישי בנושא, ו/או שברשותם ני"ע המוזכרים בכתבה, בהתאם להוראות חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, התשנ"ה־1995.

הכתבה מופיעה בגיליון דצמבר 2017 של פורבס ישראל

לרכישת גיליון חייגו 077-4304645

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל

לכל העדכונים, הכתבות והדירוגים: עשו לנו לייק בפייסבוק

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.