Forbes Israel Logo

התנועה לאיכות השלטון: יש למנוע את מכירת כלל ביטוח לכור

בעקבות הפרסומים על מגעים שמנהלת חברת אי.די.בי אחזקות למכירת כלל ביטוח לחברה הנכדה שלה, כור, פנתה התנועה לאיכות השלטון ליו"ר רשות ני"ע שמואל האוזר ליו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר והממונה על שוק ההון, פרופ' עודד שריג במטרה שיפעלו למניעת העסקה. 

לטענת התנועה, "מכירת חברת כלל מנוגדת להצעת החוק להגברת התחרותיות וצמצום הריכוזיות, שמונחת היום על סדר יומה של ועדת הכספים. אם תתקבל הצעת החוק הרי שקונצרן אי.די.בי יידרש להיפרד ולמכור את כלל ביטוח".

בנוסף, מציינת התנועה כי מדובר בעסקה שלכאורה אינה מיטיבה עם חברת כור, ואשר תכליתה הוא הזרמת כספים לקונצרן אי.די.בי ובעלי השליטה, לרבות אי.די.בי פיתוח שחייבת למחזיקי האג"ח כ-4 מיליארד שקל.

נוחי דנקנר, בעל השליטה באי.די.בי | צילום: יח"צ תומריקו

עוד טוענת התנועה כי על אף שלצורך אישור העסקה נדרש אישור האסיפה הכללית הרי שמכיוון שבעלי המניות העיקריים הן חברות אחיות בפירמידה שמטבע הדברים הצבעתן צפויה. לכן יש להמתין עד למינוי מומחה חיצוני לחברת אי.די.בי אחזקות במסגרת הסדר החוב עם מחזיקי האג"ח שלה, אשר מצופה ממנו לבחון את מסגרת כלל העסקאות של חברות האחזקה בקונצרן.

כמו כן, מכיוון שמדובר בעסקה למכירת חברת ביטוח, לטענת התנועה יש צורך נדרש אישור הממונה על שוק ההון, שנדרש לשקול שיקולים נוספים של חוסן פיננסי, יושר ויושרה של בעלי השליטה, אסטרטגיות השקעה ועוד. נדמה כי אם ייבחן כל קריטריון בנפרד, בהחלט יעלו שאלות באשר ליכולת עמידתה של אי.די.בי פיתוח בתנאים המפורטים.

התנועה קוראת לרגולטורים להביע עמדתם כנגד העסקה שאינה עומדת בקנה אחד להצעת חוק הריכוזיות, פן יימצאו עצמם כלל הגורמים הרלוונטיים בעוד חדשים ספורים למול שוקת שבורה ויכו חטא, שכיום ניתן למנוע.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.