Forbes Israel Logo

ועדת פלסנר: קנס של 50 אלף שקל לחרדים שלא יגיעו למבדקים

אחרי הסערה הפוליטית שעוררה ועדת פלסנר, ולאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע על פירוקה, פרסמה היום מפלגת קדימה את הדו"ח המיועד של הוועדה לקידום השוויון בנטל. בדו"ח קובעת הוועדה כי עד 2016 יגויסו 80% מכל שנתון של אוכלוסיית הציבור החרדי ישרתו במסלול שירות בצבא או בשירות האזרחי, וכי מי שלא יגיע לבדיקה – יוטל עליו קנס של 50 אלף שקל.

בדו"ח ממליצה הוועדה על הקמת מרכז מידע לחרדים ועל אבחון מקיף לחרדים לבחינת מוכנותם לגיוס. על פי ההמלצות, כל מועמד חרדי לשירות צבאי יצטרך לבחור עד גיל 22 אחד משלושה מסלולים: שירות צבאי של שנתיים, שירות אזרחי של שנה וחצי או בחירה במסלול "מתמיד", כלומר המשך לימודים. למסלול זה יוקצו 1,500 מקומות.

עוד המליצה הוועדה כי צה"ל יפעל להקמת יחידות נוספות במסלולים הקיימים ובמסלולים חדשים, כך שיתאפשר מגוון רחב שיוביל לקליטת כמות משמעותית של מתגייסים חרדים.

על פי הוועדה, תלמיד שייעדר מבדיקת ההתאמה לגיוס יקבל התראה, היעדרות שנייה תגרור את ביטול זכאותו לדחיית השירות שלו והחלה מיידית של הליכי גיוס עליו, וכן תגרור קנס על התלמיד בגובה 50 אלף שקל. הישיבה תיקנס בגובה התמיכה בתלמיד שייעדר ב-36 החודשים האחרונים. לאחר 5 שנים מיום כניסת החוק לתוקף, יתבצע מעבר לענישה פלילית או חלופת קנס (בכל מקרה רישום פלילי).

על פי הוועדה, "המצב הקיים הינו ביטוי מערכתי לכך שהמערכת הצבאית אינה רואה בחרדים מועמדים לגיוס", אולם "הגידול במספר המשרתים החרדים בשנים האחרונות והציפייה להמשך הגידול במספרים אלו מחייבים שינוי תפיסתי שיהפוך את מעמד דחיית השירות למהותי ולא טכני בלבד".

כאמור, המלצות הוועדה לא צפויות להיות מיושמות, לפחות לא בשלב זה, לאחר שמרבית חבריה פרשו ממנה במהלך עבודתה בשל אי-הסכמה מהותית עם פעולתה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.