Forbes Israel Logo

זריחת המזרח: החברות הסיניות כבשו את פסגת דירוג החברות הציבוריות החזקות בעולם

כבכל שנה בעשור האחרון, מפרסם מגזין פורבס את דירוג 2000 החברות הציבוריות הגדולות והחזקות ביותר בעולם. הדירוג מבוסס על שורה של נתונים גלויים לציבור (עקב היותן של החברות ציבוריות) דוגמת הרווחים של כל חברה וחברה, סך ההכנסות שלה, שווי הנכסים בבעלותה וערך השוק הכולל שלה. משתנים אלו ביחד עם משתנים נוספים משוקללים לכדי ציון כולל, אשר מאפשר לדרג את 2000 החברות הציבוריות המובילות בעולם.

הדירוג הנוכחי מתייחס לשנת 2013 – עשור בדיוק מאז פורסם הדירוג לראשונה, בשנת 2003. "חגיגות העשור" של הדירוג האקסקלוסיבי הן הזדמנות טובה גם לבחון כיצד השתנו יחסי הכוחות בעולם הפיננסי בשנים אלו – אילו מדינות הכפילו את כוחן, אילו נחלשו, ומהם תחומי העיסוק הדומיננטיים בעולם כיום.

השנה נכללות בדירוג חברות מ-62 מדינות (לעומת 46 מדינות בלבד אשר שלחו נציגות לפני עשור). סך ההכנסות של כל החברות המופיעות בדירוג עמד על 38 טריליון דולר, והרווחים הנקיים הצטברו לכדי 3 טריליון. סך הנכסים בבעלות החברות השונות עמד על 161 טריליון דולר, ושווי השוק המצטבר של כולן יחדיו עומד על 44 טריליון. כל הנתונים האלו גבוהים ביחס לאלו של השנה שעברה, כשהעלייה המרשימה ביותר נרשמה בשווי השוק של החברות המובילות (עלייה של 13%). בסך הכל מעסיקות החברות כ-90 מיליון עובדים ברחבי העולם כולו.

המזרח זורח | צילום: shutterstock

אחד המהלכים המסקרנים ביותר אשר משתקפים מהדירוג הנוכחי הוא עליית כוחה של הכלכלה הסינית – אשר כבשה את פסגת הדירוג הנוכחי. כל שלושת המקומות הראשונים בדירוג אוישו השנה על ידי חברות סיניות, כשהבנק המרכזי של סין ICBC דורג במקום הראשון זו השנה השנייה ברציפות. שני בנקים סיניים נוספים, "בנק הבנייה הסיני" ו"הבנק הסיני לחקלאות" דורגו במקומות השני והשלישי בהתאמה, וביחד הם משלימים שליטה סינית בשלושת המקומות הראשונים. שתי חברות סיניות נוספות משלימות שליטה סינית גם בחצי מה"עשירייה הפותחת" של הדירוג. החצי השני, אגב, נשלט באופן מוחלט על ידי חברות אמריקאיות. החברות האירופאיות אשר נכללו בעשירייה המובילה בשנה שעברה ("רויאל דויטשה" ן-HSBC) נפלטו ממנה השנה והסתפקו בעשירייה השנייה בלבד. 

מאזן הכוחות המשתנה בין המזרח למערב בולט במיוחד בבחינת הרשימה המלאה וניתוח מספר החברות אשר שלחה כל מדינה. ארה"ב ממשיכה לשמור על ההובלה, כשהיא שלחה את מספר החברות הגבוה ביותר לרשימה (564), יפן נמצאת במקום השני עם 225 נציגות ברשימה, וסין נמצאת במקום השלישי עם 207 נציגות. 25 חברות סיניות חדשות נוספו לרשימה השנה – והפכו את סין למדינה שהציגה את הגידול המרשים ביותר.

בחינה מעמיקה של מאזן הכוחות בין הגושים השונים מגלה שינוי ממשי ביחס לתמונת המצב אשר שררה בעשור הקודם. כיום, גוש המדינות האסייתי מוביל בגאון את הרשימה עם 674 נציגות, כשהוא משאיר מאחור את מדינות צפון אמריקה (629 נציגות) ואירופה (506). בסך הכל זינק מספר החברות הסיניות הנכללות ברשימה ב-1,054% במהלך העשור האחרון, והיא המדינה אשר הציגה את קצב הגידול המרשים ביותר על פי הדירוג. שמונה מדינות נוספות הציגו גידול של למעלה מ-100% (מהן 6 מגיעות מאסיה). ישראל, אגב, הסתפקה בלשלוח 10 נציגות לרשימה.

כך נראית החלוקה בין הגושים בדירוג הנוכחי:


וכך היא נראתה לפני עשור:


 

גם כוחם העולה של השווקים המתפתחים משתקף ברשימה, ובמיוחד המזרח התיכון ודרום אמריקה, אשר מספר הנציגות שלהם צמח ב-265% ו-765 בהתאמה. יבשת אפריקה עדיין סוגרת את הרשימה, אך כמות החברות אשר נכנסו השנה גדל ב-7 ביחס לשנה שעברה, מהלך שמרמז על תהליך התקדמות איטי אך בטוח.

על פי הדירוג הנוכחי, חברת הטכנולוגיה האמריקאית "אפל" היא החברה בעלת שווי השוק הגבוה בעולם, כאשר היא שווה לא פחות מ-483 מיליארד דולר. חברת הסלולר האמריקאית "אקסון מובייל" מדורגת במקום השני עם שווי שוק של 422 מיליארד דולר, וגוגל במקום השלישי עם 382 מיליארד. חברת התוכנה מיקרוסופט (344 מיליארד דולר) ןברקשייר התאווי (309 מיליארד דולר), חברת ההשקעות של וורן באפט, סוגרות את החמישייה המובילה. הרשת החברתית פייסבוק אמנם רחוקה מאוד מהמקומות הראשונים (ממוקמת במקום ה-510), אך בחברה יכולים להיות מרוצים מהזינוק המרשים אשר היא רשמה ביחס לשנה שעברה – כשטיפסה 561 שלבים.

לסיום, הרשימה משקפת גם את תחומי העיסוק הדומיננטיים ביותר בעולם כיום. לא מפתיע לגלות כי הבנקים והפירמות הפיננסיות שלחו את מספר החברות הגדול ביותר לרשימה הנוכחית (467), ואחריהן תאגידי הנפט והגז (125 חברות) וחברות הביטוח (114).

אז כיצד יראה דירוג החברות הציבוריות החזקות בעולם בשנת 2,023? שאלה טובה. המשך הצמיחה הסינית והתחזקות הכלכלה האסייתית יעמדו במרכז, כמו גם מעמדה של הכלכלה האמריקאית והשווקים המתפתחים השונים, וכמובן שנקווה לראות חברות ישראליות נוספות נכללות בדירוג. כל התשובות לנושאים אלו – בדירוג שיצא לאור בעוד עשר שנים מהיום. יש למה לחכות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.