Forbes Israel Logo

חוב של 3 טריליון דולר: זינוק בחובן הכולל של הרשויות המקומיות בסין

הקולות הקוראים לסין להאיץ את הרפורמות הפיננסיות שלה התחזקו אתמול, לאחר פרסום נתונים שהראו כי החוב הממשלתי שלה קרוב ל-3 טריליון דולר, סכום שכמה אנליסטים מכנים "מעורר דאגה".

משרד מבקר החשבונות הרשמי של סין דיווח כי לממשל המקומי בסין היה חוב של 17.9 טריליון יואן בסוף חודש יוני, מה שמשאיר את סין עם חוב של 58% מהתמ"ג. "סיכוני החוב הממשלתי של סין הם באופן כללי תחת שליטה, אך בחלק מהאזורים קיימים סיכונים מסוימים", נכתב בדוח.

אנליסטים טוענים כי הנתון לא אומר שסין נמצאת על סיפו של משבר פיסקאלי (המספרים קטנים ביותר מחצי מאלה של יפן או יוון), אך הזהירו את הכלכלה השנייה בגודלה בעולם שהיא חייבת לצמצם את החוב באופן דחוף, אם היא רוצה להבטיח את המשך היציבות והצמיחה.


קצב גידול החוב מעורר דאגה | צילום: רויטרס

הדוח מראה שכמה ממשלות מקומיות השתמשו בהלוואות חדשות על מנת להחזיר יותר מחמישית מחובן הישן, ושהרשויות עדיין סומכות על מכירת אדמות כדי לשלם חובות.

החוב העצום של הממשלות המקומיות בסין הוא אחד הסיכונים הגדולים לכלכלה, מכיוון שהמשקיעים חוששים שחלק ניכר ממנו לא יוכל להיות מוחזר מאחר שרוב ההלוואות ניתנו עבור בניית מבני ציבור שאינם מכניסים. הסכנה של חדלות פירעון, מעלה את החשש כי הבנק המרכזי של סין יסונדל ויוביל לאי יציבות במערכת הפיננסית הסינית.

"בעוד שהחוב נשאר יחסית נמוך לפי הקריטריונים של ה-OECD, קצב הגדילה שלו מדאיג", אומרים כלכלני ANZ. "הנתונים החדשים מעידים שהחוב של הממשל המקומי בסין כמעט הכפיל עצמו תוך שנה שנתיים".

סין מצידה, מודעת לבעיה והבטיחה להפחית את הסיכונים הפיסקאלים על ידי ריענון מדיניות: לאפשר למשקיעים לשלם על מבני ציבור שונים, לאפשר לממשלות מקומיות, שעד כה נאסר עליהן להלוות ישירות מבנקים, להשיג יותר מקורות מימון, ולהצמיד בין ביצועיהן של ממשלות מקומיות לחוב הכללי שנוצר.


הרשויות הלוו כספים לבניית מבנים לא מכניסים ומתקשות להחזיר את חובן | צילום: shutterstock

הדוח שפורסם אתמול וכלל בדיקה של 36,300 רשויות מקומיות, הוא חלק מאותם צעדים. סין הורתה על כתיבתו בפעם הראשונה מאז 2011, והוא מראה כי על אף הצהרותיה החוזרות ונשנות כי החובות של הממשלות המקומיות התייצבו ב-3 השנים האחרונות, הן למעשה טיפסו ב-67%.

איך הנתונים החדשים ישפיעו על דירוג האשראי של סין? פיץ' העריכה באפריל כי החוב של סין מסתכם ב-40% מהתמ"ג וכעת מתברר כאמור שהחוב מהווה 58% ממנו. יחד עם זאת, אם משווים זאת ליפן שבה מהווה החוב הממשלתי 240% מהתמ"ג או ליוון עם 160%, נראה כי מדובר בנתון סביר, שיתכן ולא ישפיע על דירוגה של המדינה. סין תאלץ כעת לכפות על הרשויות המקומיות לצמצם את חובן בצורה שקולה, ולהימנע מהאטה בפעילות הכלכלית במדינה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.