Forbes Israel Logo

חוק "הרווחים הכלואים" אושר: תוספת של 3 מיליארד שקל למדינה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 38 חברי כנסת אל מול 21 מתנגדים את "חוק הרווחים הכלואים". החוק קובע הטבות מס של עד 60% תוך כדי חובת השקעה של 50% מההטבות בישראל.

במסגרת הצעת החוק שהגיש שר האוצר יובל שטייניץ, נקבעה הוראת שעה לפיה חברות יחויבו במס חברות מופחת על רווחים שמקורם במסלול פטור ממס, בהתאם לשיעור ההפשרה של הרווחים. משמעות החוק היא ששיעור ההטבה לחברות ינוע בין 30% ל-60%, ובהתאם לכך שיעור המס שתשלם החברה ינוע בין 40%-70% משיעור המס המקורי אותו הייתה אמורה לשלם.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בנוסף הוחלט כי החברות הנהנות מהטבות המס יהיו מחוייבות להשקיע כמחצית מההטבה במפעל תעשייתי, בנכסים המשמשים את המפעל, במו"פ או בשכר של עובדים חדשים. בתוך כך העריך משרד האוצר כי ההכנסות למדינה מאישור חוק זה צפויות להסתכם ב-3 מיליארד שקל.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר במהלך הדיון במליאה כי אכן החוק הוא בעייתי ואינו אידיאלי אך במצב הגירעוני בו נתונה המדינה ראוי לאשר את הצעת החוק כהוראת שעה.

הצליח להעביר את החוק – שטייניץ | צילום: מרק ישראל סלם

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ אמר לאחר אישור החוק: "כנסת ישראל גילתה בגרות ואחריות, ואישרה את חוק הרווחים הכלואים, למרות הביקורת הפופוליסטית. בתקופה זו חשוב לקבל החלטות ענייניות ולהמשיך לשמור על כלכלת ישראל לטובת אזרחיה. בניגוד לביקורת המטעה, מטרת החוק היא לגבות מיליארדי שקלים, וזאת לאחר שנים בהן שילמו החברות סכומים זניחים בלבד. ללא פעולה אחראית זו, היה עלינו לגבות מיליארדי שקלים מאזרחי המדינה".

חברת הכנסת ויו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ כתבה בדף האישי שלה בפייסבוק: "חוק שהוא מתנה של עשרות מיליארדים לאלפיון העליון של החברות העשירות ביותר – החובות האלה יכלו לכסות בור של 14 מליארד שקלים בתקציב. עצוב ומקומם שהצעה כל כך דרמטית עוברת במחטף ערב בחירות, בלי חזית ממשית שעומדת ממול ומצביעה נגד. אנחנו נשנה את זה.

ח"כ זהבה גלאון קראה למליאת הכנסת לדחות את הצעת החוק וכינתה את הצעת החוק "שרץ". היא אמרה כי החוק נותן פרס לחברות שלא גבו מהן מיסים כיאות. היא הוסיפה ואמרה כי הצעת החוק הינה "אקורד סיום צורם לממשלת נתניהו". ח"כ ניצן הורוביץ מחה על האפליה בין היחס לטייקונים לבין היחס לאזרח הקטן. הוא הציע לקרוא לחוק "חוק השודדים" ואמר כי מדובר בגזל של כספי ציבור.

חבר הכנסת דב חנין כתב גם הוא בדף האישי בפייסבוק "בכנס הפגרה המיוחד הממשלה בחרה לפעול לטובת בעלי ההון על חשבון הציבור. תחת השם המטעה "שחרור רווחים כלואים" הממשלה אישרה כעת הטבות מס של מילארדי שקלים לטייקונים, כספים שהיו יכולים להיות חלק מפתרון בעיות חברתיות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.