Forbes Israel Logo

חורף יקר: זינוק בצריכת התרופות בעקבות בהלת השפעת

בנוסף לגידול במספר המאושפזים בבתי החולים הביאה בהלת השפעת לעלייה משמעותית גם במכירות בבתי המרקחת ובחנויות הטבע. 

בשל התפשטות תסמיני שונים של מחלות החורף, כגון שפעת וצינון פוקדים המוני ישראלים את בתי המרקחת וחנויות הטבע בניסיון לרכוש תכשירים ותרופות. עקב כך נרשם גידול בביקושים הן לתרופות אנטיביוטיות והן לתרופות ללא מרשם.

לדברי מנהלת סניף נתניה ברשת סופר פארם איריס כהן השנה נראה כי קיימת פאניקה גדולה מהרגיל בקרב הורים לילדים. "מטריד לראות שהרבה הורים לא יודעים מהו הטיפול הנכון לילדיהם. רבים מהם לא יודעים כיצד לשלב נכון תרופות. הרוקחים שלנו עובדים שעות נוספות בקופות וגם בייעוץ ללקוחות" .

לדברי כהן, בחודש ינואר נרשמה עלייה של 35% במכירות מוצרים לטיפול בצינון ושפעת בסופר פארם, זאת בהשוואה לינואר 2012. כמו כן נרשמה עלייה של 38% במכירות מוצרים לטיפול בחום עבור ילדים וכן במוצרים לטיפול בשיעול. 

צילום: רויטרס

בנוסף אמרה כהן כי החודש נרשמה עלייה של 36% במכירת מכשירי אינהלציה ביתיים המשמשים לטיפול בקשיי נשימה. "השנה יש עלייה בתלונות על תסמינים של דלקת ריאות. עקב העומס שנוצר בבתי החולים ובקופות החולים, הורים רבים מעדיפים לקנות את המכשור הביתי ולא לחשוף את ילדיהם למחלות בחוץ". 

גם ברשת ניו פארם מדווחים על גידול של 13%-15% במכירות של תרופות ללא מרשם וגידול של 20% בכמות המרשמים לאנטיביוטיקה. לטענת הרוקח הראשי ברשת חאתם עמשה "ההערכות הן כי השיא של מגפת השפעת, אשר בשנים קודמות הגיע בחודש פברואר הקדים השנה ולכן יותר אנשים קנו תרופות בתקופה זו". עוד הוסיף עמשה כי התלונות העיקריות של הלקוחות הן לגבי כאבי ראש ואי יכולת להוריד חום. 

מלבד הטיפולים הקונבציונלים, אנשים רבים נוטים לחפש פתרונות אלטרנטיביים לטיפול במחלות החורף. כתוצאה מכך נרשם בחודש האחרון גידול משמעותי גם במכירות של חנויות הטבע. לדברי מנהל השיווק של רשת טבע קסטל עופר דותן, במהלך חודש ינואר נרשמה עלייה של 21% במכירות של מחלקת מניעה וטיפול במחלות החורף. 

גם בסופר פארם מדווחים על עלייה בביקושים למוצרים טבעיים. כך למשל נמכרו ברשת 10,000 יחידות של תרופה הומאופתית לטיפול בתסמיני שפעת. לדברי כהן, "אנשים מחפשים פתרונות שהרפואה המערבית לא יודעת לתת להם. תכשירים טבעיים מהווים פתרון טוב כשאין תרופה קונבנציונלית". בניו פארם נרשם גידול של 13%-15% גם במכירות תכשירים טבעיים לטיפול במחלות חורף, כגון: תרסיסים וטיפות אף וכן טבליות נגד כאב גרון. 

בבתי המרקחת ובחנויות הטבע טוענים כי התכוננו מראש לעומסים של חודשי החורף ולכן לא נרשמו חוסרים במלאים. לדברי דותן, "רשת טבע קסטל נערכה מראש עם מלאים מוגברים בתחום הויטמינים, הצמחים ותוספי תזונה לעונת החורף הנוכחית ולכן אין כל בעיה של מוצרים חסרים". 

על מנת להקל על העומסים בחנויות מציעה רשת סופר פארם את שירות הזמנת התרופות אונליין "קליק פארם". השירות אמנם קיים כבר כשנה במתכונת מצומצמת במסגרת פיילוט, אך מחודש פברואר הוא יפעל בכל הרשת. במסגרת השירות יכולים הלקוחות להיכנס לאתר ולהזמין את התרופות באמצעות תעודת זהות ומספר המרשם שלהם וכן לקבוע את השעה והיום בו יבואו לאסוף אותן מבית המרקחת הרצוי. 

בניו פארם קיים שירות דומה בשם "מרשם נט" שיאפשר ללקוחות לשלוח מרשמים סרוקים לבית המרקחת אונליין או בפקס. ברשת טבע קסטל מציעים ללקוחות שירות ייעוץ חינם מנטורופתית מוסמכת. 

בתוך כך, ביממה האחרונה אושפזו בבית החולים ברזילי באשקלון שלושה חולים נוספו שאובחנו כסובלים משפעת החזירים. בבתי החולים מדווחים על ירידה בעומס ביחס לתחילת השבוע, אולם התפוסה עדיין נעה סביב 100%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.