Forbes Israel Logo

חושבים שהבוס שלכם רשע? זה מה ששלח לכלא את מנכ”ל אורנג’ צרפת

המנכ"ל לשעבר של החברה הצרפתית נידון למאסר וקנס כספי, זאת לאחר ש-35 עובדים התאבדו • בית המשפט: המנהלים נקטו במכוון במדיניות שהובילה להתאבדויות

שלושים וחמישה עובדים של חברת התקשורת הצרפתית אורנג' – שכונתה בעבר צרפת טלקום – התאבדו. עשר שנים לאחר מכן, שלושה מנהלים בכירים בתאגיד הורשעו ב"הטרדה קולקטיבית" בגין יצירת סביבת עבודה רעילה שהובילה להתאבדויות.

אורנג' היא חברה עולמית גדולה ודומיננטית עם 266 מיליון לקוחות, כ-150 אלף עובדים והיא אחת מרשתות הסלולר המובילות. בעבר הופעלה החברה על ידי הממשלה הצרפתית, אך מאז שהופרטה נאלצה החברה לקצץ בעלויות, ומנהלי החברה היו אמורים להיפטר מכ-22 אלף עובדים כחלק מתהליך רה-ארגון.

בהשוואה לארה"ב, לעובדים בצרפת יש הרבה יותר כוח בעבודה בתאגידים. קשה לפטר עובדים מכיוון שיש להם הסכמים חוזיים חזקים עם החברה המגנים על עבודתם.

בעוד שתאגידים אמריקאים יכולים לפטר אנשים בעת התייעלות תקציבית, זה לא דבר מקובל בצרפת. המנהלים לא יכלו פשוט לפטר את עובדיהם. במקום זאת, המנכ"ל והמנהלים הבכירים הגו תכנית ליצירת "אווירת פחד" כדי להפוך את חיי עובדיהם לבלתי נסבלים.

אמצעים לא לגיטימיים שנועדו לגרום לעובדים להתפטר. צילום: shutterstock


רוב העובדים הצרפתים אינם מורגלים לקפוץ ממשרה אחת למשרה אחרת. הם רגילים להישאר עם חברה אחת לכל הקריירה שלהם, והנוקשות של התאגידים הצרפתיים מקשה על עובדים מנוסים לרכוש משרות חדשות.

במקום לעזוב את מקום עבודתם, עובדים רבים הרגו את עצמם בדרכים איומות. דווח כי עובדים תלו, הציתו וזרקו את עצמם מחלונות ונכנסו תחת רכבות. עובד בן 51 ממרסיי שבצרפת, הרג את עצמו והותיר מכתב בו הואשם את הבוסים שלו ב"ניהול טרוריסטי".


"אקלים של חרדה"

ביום שישי האחרון, בהליך משפט פלילי בפריז, שלושה מנהלים בכירים נמצאו אשמים ואחראים ליצירת אווירת פחד. על פי פסיקת בית המשפט, "האמצעים שנבחרו כדי שנצליח להגיע ל-22 אלף מתפטרים היו לא לגיטימיים". בית המשפט טען כי המנהלים ביצעו "תוכנית מודעת להחמרת תנאי העבודה של העובדים על מנת להאיץ את ההתפטרות שלהם", המדיניות הזו בסופו של דבר יצרה "אקלים של חרדה" שהוביל להתאבדויות.

המנכ"ל לשעבר, דידייה לומברד, נידון לארבעה חודשי מאסר בפועל יחד עם קנס בסך 16 אלף דולר. שני בכירים נוספים, כולל מנהל משאבי האנוששל אורנג' דאז, קיבלו עונשי מאסר וקנסות. החברה גם נקנסה בסכום של 83 אלף דולר.

המשפט עשוי לשמש כנורת אזהרה חזקה עבור מנהלי חברות, בכך שלמעשיהם השלכות קשות. התעמרות בעובדים עלולה להוביל לתוצאות חמורות, הן לעובדים והן למנהלים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן