Forbes Israel Logo

חזון הבנקים של כחלון: "למה שלא יהיו עוד שלושה בנקים בישראל?"

שר התקשורת לשעבר ויו"ר מפלגת "כולנו" משה כחלון דיבר לפני שעה קלה על במת כנס פורבס ליזמות חברתית טכנולוגית, וקרא לממשלה (הבאה) לאמץ את המלצותיו של המפקח על ההגבלים העסקיים – ולהביא לפירוק מונופול הגז. "מונופול זה מונופול", אמר כחלון. "מדינת ישראל לא יכולה לחיות תחת מונופול בתחום האנרגיה, ולכן חייבים לאמץ את המלצות המפקח על ההגבלים העסקיים דויד גילה". כחלון טען כי פיקוח על מחירי הגז עשוי דווקא לפעול לרעת הצרכנים ולשמור על רמת מחירים גבוהה: "פיקוח יכול להרים את רמת המחירים כלפי מעלה".  

"מונופול זה דבר רע לכלכלה", המשיך. "צריך לפרק את המונופולים גם בשוק החשמל וגם בשוק הבנקים. מישהו לא מבין שאנחנו משלמים פה עמלות גבוהות לבנקים בגלל היעדר תחרות? אבל אף אחד לא מדבר על זה".

ומה לגבי החששות כי הוספת התחרות תביא לקריסת חברות (ובמקרי קיצון אף בנקים) ולפגיעה במשק הישראלי? "אסור להיבהל. כל הזמן מפחידים אותנו. חייבים לזכור שפחדן מת 100 פעמים, אמיץ מת פעם אחת בלבד. חייבים לקבל החלטה! צריך להכניס תחרות לבנקים, ולחברות הביטוח, ולפרק את כל המונופולים שקיימים בארץ", אמר כחלון – וסכה למחיאות כפיים סוערות מהקהל.

צילום: ליאת מנדל

כחלון התייחס גם לדו"ח מבקר המדינה אודות משבר הדיור אשר יתפרסם היום: "לא קראתי את הדו"ח, אבל אין לי ספק שרשות מקרקעי ישראל היא אחת הבעיות המרכזיות. המדינה מחזיקה ב-94% מהקרקעות, רק לצפון קוריאה וקובה יש אחזקה גדולה יותר. כל גוף שמחזיק בנתח שוק גדול כל כך מביא נזק למשק".

כחלון התייחס גם לסוגיית האשרי במשק: "עסקים קטנים מעסיקים שליש מהעובדים במשק, אבל מקבלים 3% מהאשראי. זה לא הגיוני. הגיע הזמן לאשראי צודק יותר. גם הרגולציה פה עקומה: אנחנו בחצי הדרך להיות רוסיה, במקום להיות ארה"ב. בארה"ב הכל מותר חוץ ממה שאסור ובארץ הכל אסור חוץ ממה שמותר, הגיע הזמן שנהיה יותר כמו אמריקה". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.