Forbes Israel Logo

טור מיוחד מלב ההפגנות: הספרדים מוחים – והשרים מקבלים אייפדים

ספרד נמצאת כעת באחד הרגעים הקשים בהיסטוריה המודרנית שלה. ייתכן שמדובר ברגע הקשה ביותר מאז מותו של הדיקטטור ("הגנרל") פרנסיסקו פראנקו בשנת 1975. מאז המדינה התפתחה, התקדמה, העניקה לאזרחיה חירויות, תשתיות מודרניות, ועודדה מיזמים מוצלחים. אך כעת, המשבר קורע את המדינה מבפנים.

בכל יום מוטלות מכות וגזירות נוספות. בתחום העיתונות, למשל, פוטרו בשלוש השנים האחרונות 12 אלף עובדים, וזו רק דוגמא. הממשלה, תחת לחץ של האיחוד האירופי והבנק המרכזי, קיצצה את פיצויי הפיטורים, והחברות הגדולות ניצלו את החוק החדש ומבצעות פיטורים המוניים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הפיטורים הם רק סיבה אחת לכך שאנשים יוצאים לרחובות מדי יום, אך יש מאות נוספות. הסיבה המרכזית להפגנות הענק אתמול ב-55 ערים הייתה הפינויים: בחודשיים האחרונים התאבדו שמונה אנשים לאחר שפונו מבתיהם, השניים האחרונים במלאגה. אנשים לא מבינים מדוע הבנקים קיבלו חבילות הצלה גדולות מכספי הציבור, וכעת אותם בנקים בדיוק מפנים אנשים מבתיהם.

הספרדים יצאו לרחובות ב-55 ערים | צילום: חוסה מנואל אוליאס

בעיה גדולה נוספת נובעת ממסי המשפט הגואים, שהפכו את מערכת המשפט לתחום לעשירים בלבד. אם אתם רוצים לערער על קנס שקיבלתם, למשל, זה יעלה לכם 500 יורו, כלומר אפשרות המשפט פתוחה רק לאנשים שיש להם כסף. אפילו השופטים עצמם כבר הביעו חוסר שביעות רצון מהמצב.

מכה נוספת שנפלה על הציבור היא קיצוץ הפנסיות על ידי הממשלה. סבים רבים מכלכלים כעת את הנכדים באמצעות כספי הפנסיה הללו, כך שהמצב קשה. ילדים רבים חוזרים לגור עם הוריהם, ומתקשים לצאת לדרך משלהם בגלל הקשיים. רבים מהם נקלעו לחובות בגלל משכנתאות שלקחו בעבר. לפני 10-12 שנים התחילו לקרוא לנדל"ן כאן "בועה". האשראי זרם, הבנקים חילקו הרבה משכנתאות, אפילו לאנשים עם הון עצמי נמוך. כעת, כולם פושטים רגל.

החוק הוא רק לעשירים | צילום: חוסה מנואל אוליאס

המאבקים היום יומיים של הספרדים בניסיון לשרוד הביאו אותם לצאת לרחובות ולמחות, אולם הפער שבין רצונות הציבור לבין נבחריו עדיין גדול. הציבור מפגין, אך הפוליטיקאים עדיין חיים חיי מותרות. כך, למשל, בחודש שעבר נודע כי חצי מחברי הקונגרס טענו שאיבדו את האייפדים אותם קיבלו מהממשלה. בתוך מספר ימים הם קיבלו מכשירים חדשים. מתנה יפה לילדים, כנראה.

חוסה מנואל אוליאס הוא כתב העיתון "מלאגה הוי"

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.