Forbes Israel Logo

יאיר לפיד יוצא נגד נתניהו: הזיק ליחסים עם ארצות הברית

שר האוצר יאיר לפיד מותח בשיחות סגורות ביקורת חריפה ביותר על התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בכל הקשור ליחסי ישראל וארה"ב. על פי לפיד, נתניהו המיט נזק קשה על מערכת היחסים האסטרטגית בין ישראל לאמריקאים.

בשבועות האחרונים, עקב הידרדרות מערכת היחסים והתקשורת בין ירושלים לוושינגטון, פתח לפיד ערוץ נפרד והוא מנהל בעצמו התקשרות רציפה עם גורמים אמריקאים בכירים, ובהם שר החוץ ג'ון קרי.

השיחה שניהל עם קרי בטלפון לפני כמה ימים פורסמה בתקשורת הישראלית והאמריקאית ביוזמתם של השניים (לפיד וקרי), גם כדי להדגיש כי למרות מה שקורה בציר נתניהו-וושינגטון, יש בישראל גורמים שסבורים אחרת ומנהלים קשר ישיר ורציף עם האמריקאים, תוך "דילוג" על ראש הממשלה. לפיד מקיים גם ערוץ הידברות אינטנסיבי עם השגריר האמריקאי דן שפירו.


לפיד ונתניהו, שר האוצר מותח ביקורת חריפה. צילום: מרק ישראל סלם

שפירו, שפגש את שר האוצר אתמול יחזור לפגוש אותו, ככל הידוע, גם היום, עם גורמים בכירים נוספים בממשל האמריקאי. בשיחות פנימיות אומר לפידשמה שעשה נתניהו לשפירו, עם הדלפת "שיחת הנזיפה" שקיים איתו לסוכנויות הידיעות תוך כדי השפלה בוטה של אחד השגרירים הידידותיים ביותר שהיו לארה"ב בישראל, הוא "מעשה שלא ייעשה". "לא היה מעולם שפל כזה ביחסי ישראל וארה"ב, האמריקאים מדברים עם נתניהו רק על מה שהם מוכרחים", אומר לפיד.

אחד מהאמריקאים המקורבים ללפיד הוא הסנטור הארי ריד, מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט. השניים, לפיד וריד, חולקים יחד יועץ אסטרטגי משותף, מרק מלמן, שהיה יועץ הסקרים של לפיד בקמפיין האחרון ונותן שירותים דומים גם לריד. אגב, בניגוד לנתניהו, שר החוץ אביגדור ליברמן ממשיך ליהנות אף הוא מקו פתוח בוושינגטון, יחסיו עם שר החוץ קרי לא נפגעו והשניים מעריכים זה את זה הערכה רבה.

תביעה לרוטציה?

על המתח בין נתניהו לליברמן כבר נכתב וסופר. כעת מתברר כי גם בין לפיד לנתניהו גואה המתח בשבועות האחרונים. בסביבתו של לפיד יש כאלה שאומריםשפוליטיקאי מנוסה מלפיד היה כבר מדבר עם נתניהו על רוטציה. כעת, לאחר פרישתו של ח"כ כרמל שאמה הכהן מהכנסת, יורד הליכוד של נתניהו ל-19 ח"כים בלבד, מספר זהה לחברי הכנסת של לפיד (ללפיד יש יתרון, כי הח"כים שלו ממושמעים יותר).

זאת ועוד, בעל הברית ההיסטורי של נתניהו שהעניק לו את ראשות הממשלה, אביגדור ליברמן, מחובר היום ללפיד וכמעט אינו מדבר עם נתניהו. במצב הדברים הזה, אמר אתמול גורם פוליטי המקורב לשניים, אין סיבה שהם לא ייגשו לראש הממשלה וידרשו לפתוח את ההסכם הקואליציוני, כולל תביעה לרוטציה בין יאיר לפיד לבנימין נתניהו.

ובנושא אחר לגמרי, שרים בכירים בקבינט אמרו אתמול ל"מעריב-השבוע" כי נדרשת חקירה כדי לגלות את המדליף של המצגת שהציג צה"ל לקבינט בעניין המחירים הצפויים לישראל במהלך של כיבוש הרצועה ומיטוט שלטון חמאס. "ההדלפה הזו הייתה פיגוע אסטרטגי", אמר אחד השרים הבכירים, "היא גרמה לנו נזק אדיר, היא השפילה את הצבא, היא בוצעה כשחמאס בקהיר דן על הפסקת אש והמחישה בפניו, בחינם ובהתנדבות, שאין לישראל אופציה למוטט אתשלטונו ולכבוש את הרצועה".

רוב מוחלט של שרי הקבינט משוכנעים שהמדליף הוא ראש הממשלה נתניהו בעצמו, ישירות או בעקיפין. נתניהו, כזכור, דרש בזמנו לחקור את כל שרי הקבינט בגין הדלפות, ואף להשתמש בפוליגרף. "נראה אותו עכשיו", אמר אחד השרים, "הראשון שצריך ללכת לפוליגרף זה הוא בעצמו. מה שנעשה ביום שלישי הוא מעשה שלא ייעשה, שימוש בצה"ל לצרכים פוליטיים קטנים ופגיעה באינטרסים האסטרטגיים ביותר שלנו לצורך זה".

לכתבה במעריב השבוע

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.