חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

יאיר לפיד שוב שכח להכין שיעורי בית

בטרם נכנסה השבת הספיק שר האוצר יאיר לפיד לעדכן את חברי מפלגתו, הפעם בדואר אלקטרוני, בתמצית הדברים עליהם שוחח עם הגולשים בשיחת הרשת שערך ביום חמישי. הקשר הרציף והישיר שמקיים שר האוצר החדש עם הציבור הוא מנהג ראוי להערכה רבה. צריך לקוות שהוא לא יסטה ממנהגו גם כשהסקרים יצביעו על התאוששות בתדמיתו. אבל תוכן מכתבו של לפיד מאכזב ולעתים אף מביך. נראה ששר האוצר מתקשה עדיין לשלוט בחומר, ועם זאת מתעקש להציג טיעונים שאינם מתיישבים עם העובדות או עם ההיגיון הכלכלי.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בחלק גדול ממכתבו מנסה לפיד להתמודד עם הטענה שאין בתקציב תקווה, והוא אינו מבשר אלא מיתון שקשה לראות איך יוצאים ממנו. "אנחנו לא במיתון", מרגיע שר האוצר, ובצדק: הצמיחה אמנם נמשכה ברבעון האחרון, אבל אין לכך כל קשר עם התקציב של לפיד, הצפוי להשפיע על המשק והצמיחה רק בעוד חצי שנה עד שנה. "התקציב גדול ב-22 מיליארד שקל מתקציב השנה שעברה", ממשיך שר האוצר ומספר שהתקציב החדש כולל השקעה גדולה יותר בחינוך, במעונות יום ואפילו בביטחון. למעשה אומר לנו לפיד: אל תתרשמו מהידיעות על הקיצוצים הנוראים בתקציבי ממשלה והפחתת קצבאות: הקיצוץ היחידי הוא בתקציב המשפחתי שלנו. הממשלה, מצדה, לא קיצצה בכלום אלא רק, במקרה הטוב, ויתרה על חלק מההתנפחות הרגילה.


תרומות יצירתיות לכלכלה. לפיד | צילום: רויטרס

"מהם מנועי הצמיחה?", שואל לפיד כדרכו וממהר לענות: "השוויון בנטל הוא מנוע צמיחה כי הוא יוציא את החרדים לשוק העבודה". דבר כזה יכול לקרות וכדאי שיקרה, אבל בטווח הקרוב תגרום הצטרפות החרדים, רובם כוח עבודה בלתי מיומן ובלתי מוכשר, למקצועות הרווחים במשק מודרני לגידול במספר המובטלים הרשומים. ללא מנועי צמיחה אמיתיים, לא יהיה שימוש לתוספת כוח העבודה.

אבל לשר האוצר יש עוד תרומה יצירתית לתורת הכלכלה, שיכולה להתחרות רק בהמצאת התקציב הדו שנתי של קודמו בתפקיד: "הורדת מחירי הדיור היא מנוע צמיחה. למה? כי יבנו פה יותר, וכשבונים יותר המחירים יורדים". שוב רותם לפיד את הסוסים לפני שהכין שיעורי בית. ראשית, אין כל סימנים לגידול בהיצע הדירות, והתחלות הבנייה נמצאות במגמת ירידה. שנית, ירידת מחירי הדירות יכולה להיות תוצאה של גידול בהיצע או נפילה בביקוש, ובכל מקרה אינה מהווה בפני עצמה זרז לצמיחה.

מנוע צמיחה שלישי שמונה לפיד הוא המופרך מכולם: "ועדת הריכוזיות: במקום חברות פירמידה שעושקות את האזרחים יהיו כאן עסקים הוגנים שייתנו הזדמנות לעסקים הוגנים". מה הקשר בין מבנה השליטה בחברות פירמידה, לקושי להקים עסקים קטנים בישראל? יישום המלצת ועדת הריכוזיות לשטח את הפירמידות עשוי, במקרה הטוב, לשפר את השליטה וקבלת ההחלטות בחברות החזקה, אבל המרחק בין יישום ההמלצה לצמיחה או אי צמיחת המשק גדול בערך כמו המרחק בין הבטחותיו של לפיד לבוחריו לתקציב שהגיש לאחר הבחירות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן