Forbes Israel Logo

יאיר שמיר: לא פחד לקחת סיכונים – וקצר את הפירות

גיל: 68
תפקיד: שר החקלאות
שווי: 65 מיליון שקל

אביו היה פעיל בלח"י וראש ממשלת ישראל; אמו, אף היא פעילה בתנועה, נאסרה על ידי הבריטים. הוא עצמו נקרא על שם מנהיג הלח"י, אברהם (יאיר) שטרן. יאיר שמיר אמנם התחיל עם להט לסייע בבניין המדינה, והיה טייס ומפקד בחיל האוויר, אולם לאחר שחרורו מהצבא בדרגת אלוף משנה פנה לעולם ההייטק והעסקים.

התפקיד הראשון שלו באזרחות היה מנכ"ל וסגן נשיא חברת סאיטקס. זה היה ב־1988, השנים הטובות של החברה, שעסקה בפיתוח, ייצור ושיווק של טכנולוגיות דפוס. שמיר נחשב למי שהביא את סאיטקס להישגים גדולים, ונהנה מאופציות, הבשלתן וגריפת הרווחים. את עבודתו בחברה סיים בשנת 1994. 

לדירוג המלא – הפוליטיקאים העשירים בישראל

התפקיד המשמעותי הבא שלו היה משנה לנשיא קרן הון הסיכון אתגר, שאותו מילא במשך שנתיים עד שפרש, ככל הנראה על רקע חילוקי דעות עם יו"ר הקרן, יוסף צ'חנובר. שמיר וצ'חנובר הכירו עוד מהתקופה שבה שימש האחרון כמנכ"ל משרד החוץ, כששמיר האב היה שר החוץ.

משם המשיך שמיר לתפקיד נשיא ומנכ"ל חברת ההייטק ויקון טלקומוניקציה. עבור התפקיד השתכר כ־300 אלף דולר בשנה, למשך חמש שנים. במהלך כהונתו הונפקה החברה בבורסה בצרפת, אולם בהמשך נחתכה מנייתה ב־92%. במקביל למשרה זו היה שמיר יו"ר קרן הון הסיכון קטליסט, תפקיד שאותו מילא משנת 1999. 


יאיר שמיר | צילום: מרק ישראל סלם

בנוסף לכך כיהן שמיר כדירקטור במספר חברות, תפקיד שתמורתו זכה לשכר ואופציות. כך למשל התמנה בנובמבר 1996 לדירקטור בחברת ההייטק הישראלית די.אס.פי.ג'י. על־פי הנתונים שפורסמו, מימש שמיר בשנים 2003-2001 מניות של החברה בשווי 4.1 מיליון דולר. בתחילת שנת 2005 הפך שמיר לדירקטור חיצוני בחברת שמיר תעשיות אופטיות בע"מ. תמורת שירותו השתכר 6,000 דולר בחודש, במשך שנתיים. משנת 2000 ובמשך 11 שנה היה שמיר דירקטור חיצוני בחברת האלקטרוניקה אורכית, אך התפטר ממנה כדי למנוע ניגוד אינטרסים.

כשהיה דירקטור וחבר מועצת המנהלים בחברת מרקורי, מימש שמיר בשנים 2002-2001 מניות בשווי 15 מיליון שקל. ב־2008 הואשם על ידי הוועדה לניירות ערך בארצות הברית בשורה של עבירות. על־פי כתב האישום, שמיר וחברי ועדת התגמולים בחברה אישרו תיארוך מחדש (בקדייטינג) לאופציות למנהלים. בסופו של דבר נקבע כי שמיר פעל בתום לב, ובהסכם פשרה יוצא דופן במקרים כאלה נקנס במאה אלף דולר בלבד. 

בשנים 2005-2004 כיהן כיו"ר דירקטוריון חברת אל על ומיד אחר כך נבחר ליו"ר התעשייה האווירית, תפקיד שאותו מילא ללא שכר. בינואר 2012 נבחר ליו"ר החברה הלאומית לדרכים.

בחודש אוקטובר 2012 הודיע שמיר כי הוא נענה לקריאתו של אביגדור ליברמן ומצטרף למפלגת "ישראל ביתנו", שם שוריין לו המקום השני. גם בזמן הכהונה שלו כשר החקלאות הכסף שלו המשיך לעשות כסף: בחודש מארס האחרון חשף עיתון הארץ כי שווי מניותיו של שמיר בחברת סיילום האמריקנית עומד על 2.2 מיליון דולר. 

שמיר ורעייתו אלה הם הורים לשלושה ילדים וגרים בבית רחב ידיים בסביון, הממוקם ברחוב שקט ללא מוצא. לפי ההערכות, שווי הבית הוא כ־12 מיליון שקל. בראיון שנתן לגלובס בעבר אמר: "אני יכול לעשות מה שאני רוצה. אם בא לי עכשיו לנסוע לאכול במסעדה בניו יורק, אני נוסע ליומיים וחוזר. אין לרעייתי ולי שום חסם. הגעתי למה שהגעתי כי כל התגמול שלי היה מבוסס על הסיכון שלי. תמיד לקחתי סיכונים".

מלשכת השר העדיפו שלא להתייחס לדברים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן