Forbes Israel Logo

יו"ר קרן המטבע דרשה מהיוונים מסים – אך לא משלמת בעצמה

פוליטיקאים יכולים להיות חסרי רחמים, עידון או טקט – זאת אנו יודעים מניסיון; וקרן המטבע הבינלאומית היא פוליטית – גם אם איננה מדינה; יו"ר הקרן כריסטין לגארד התבטאה בנחרצות לאחרונה בראיון ל'גארדיאן' הבריטי לגבי היוונים. "אני חושבת שהם צריכים לעזור לעצמם – באמצעות תשלום כל המסים שלהם", אמרה. אופי ההתבטאות הפך מרגיז אף יותר כשמתברר שלגארד עצמה, באופן לגיטימי וחוקי – לא משלמת מסים.

למעשה, השכר שהיא מקבלת על סך 468 אלף דולר (פלוס 83,760 דולר קיצבה) איננו כפוף למסים כלשהם. אי-הטלת מסים היא הנורמה עבור רוב עובדי האומות המאוחדות, בהתאם לקונוונציית יחסים דיפלומטיים שגורה עליה חתומות רוב האומות. הבנק העולמי וקרן המטבע הבינלאומית, כארגונים של האו"ם, נתונים לאותם תנאים. 

לא כפופה. כריסטין לגארד | צילום: רויטרס

כידוע, האמריקאים מתמודדים עם תקנות מס סבוכות, הכוללות דיווח בינלאומי. האם זה אומר שאמריקאיים העובדים בארגוני האו"ם לא משלמים מס? לא בדיוק: אומנם רוב הארצות לא דורשות מאזרחיהם לשלם מיסים אם הם עובדים באו"ם, וגם ארה"ב השתתפה בהסכם עד 1947. אז התקבלה החלטת קונגרס שקבעה כי מדובר בחריגה מאחריות אזרחית רגילה, והפטור בוטל.

כדי לפצות על כך, האו"ם החל תהליך של החזר הוצאות על מס ההכנסה המשולם ע"י עובדיו האמריקאיים. לא רק אזרחים אמריקאיים כפופים להיטל המס, כי אם תושבי קבע העובדים בשירות האו"ם, החתומים על טופס ויתור. משכורתם של אזרחי ארה"ב העובדים בשירות האו"ם כפופה לא רק למס ההכנסה אלא גם להיטל העסקה עצמי; מס ההכנסה המשולם מכוסה במלואו ע"י האו"ם, בעוד היטל ההעסקה העצמי ממומן עד כדי מחצית מערכו.

ובאשר ללגארד, אין ספק שפטור המסים שלה הוא חוקי וכשר, והיא זכאית להטבה הזו. יתרה מזו, היא גם רשאית לקרוא לאחרים לשלם מיסיהם כחוק. ועדיין, היוונים רגישים בצורה מוגזמת לנושא ואפשר להבין למה; אין ספק שלגארד הייתה יכולה למצוא התנסחות "קלה" יותר לעיכול, ידידותית יותר ומתנשאת פחות. ההתבטאות תורמת לפער והניכור ההולכים ומתגברים בין היוונים לשאר האירופים, בין השלטונות והמוסדות הפיננסיים לאזרחים, ובין המעמדות הכלכליים השונים באירופה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.