Forbes Israel Logo

יצרני הבירה לוועדת הכספים: "בטלו את הכפלת המס על הבירה"

סערה ברשת בעקבות הדיון בוועדת הכספים היום על אישרור המס על הבירה. כ-8,840 אנשים כבר חתמו על עצומה נגד המס שיזמו יצרני הבירה הקטנים תחת הכותרת "מבטלים את הכפלת מס הבירה – עוד לא אבדה תקוותנו!". הוועדה תחליט היום האם לקבע צו זמני שאישר שר האוצר הקודם יובל שטייניץ לפיו יוכפל המס על הבירה מ-2.18 שקלים ל-4.19 שקלים. אם יאושר הצו, מחיר הבירה יתייקר ב-5 שקלים לליטר, כולל מע"מ. 

הצו המורה על הכפלת המס על הבירה אושר ביולי 2012 כחלק מהרפורמה במיסוי על האלכוהול של משרד האוצר בהנהגתו של שטייניץ. על פי הרפורמה שאמורה להסתיים ב-2013, יהיה המס הסופי על הבירה 8.4 שקלים לליטר. בנוסף במסגרת הרפורמה יועלו המסים גם על סיגריות, צמיגים ומוצרי טקסטיל. 

הכפלת המס על הבירה מעוררת את זעמה של תעשיית הבירה הישראלית כולה. בשבועות האחרונים פעלו שתי יצרניות הבירה הישראליות הגדולות קוקה קולה וטמפו להפעלת לחץ על חברי ועדת הכספים. החברות הגדולות הציגו לחברי הוועדה את העצומה נגד העלאת המס. 

באתר עצומה נכתב כי "הכפלת המס על הבירה מהווה פגיעה בכלכלה, במעמד היצרני שמייצר בירה, מעסיק עובדים ומשלם כבר מיסים, בעסקים הקטנים של בעלי הברים והמסעדות וכמובן בכל צרכני הבירה שכבר משלמים מע"מ".

צילום: ingimage/ASAP

לטענת היצרנים, "הבירה היא משקה של כולנו – עשירים, עניים וכל אלה שבאמצע, וגזירה זו מהווה פגיעה נוספת במעמד הנשחק ממילא שלנו".

מנהל מחלקת הייצוא בחברת טמפו אורן אבראשי כתב בבלוג שלו כי העלאת המס על הבירה אינה תואמת את הירידה במחירי שאר המשקאות האלכוהוליים בשוק, כאשר במקביל להתייקרות הבירה בכ-28% בהשוואה של שנה מול שנה, ירדו מחירי היין ב-3% ואילו מחירי המשקאות האלכהוליים המזוקקים (וודקה, וויסקי,טקילה ועוד) עלו רק בכ-3%. 

לטענת אבראשי, לאחרונה נסגרו שתיים מבין כ-15 מבשלות הבוטיק המורשות שנפתחו בשנים האחרונות, עוד שתי מבשלות התמזגו ולפחות עוד שני מותגי בירת בוטיק קטנים שהיו על סף הקמת עסק, הפסיקו את פעילותם. בנוסף הוא מסביר כי העלאת המס על הבירה תפגע גם ביצרניות הגדולות כאשר טמפו המהווה 50% משוק הבירה הישראלי תשלם מס של 70-75 מיליון שקל בשנה, כפול מהרווח השנתי שלה ב-2012, שעמד על כ-35 מיליון שקל. 

מאבקם של יצרני הבירה זוכה לתמיכה של התאחדות התעשיינים. אתמול שלח נשיא ההתאחדות צביקה אורן מכתב ליו"ר ועדת הכספים ובו קרא לחברי הוועדה להתנגד לקיבוע העלאת המס על הבירה. לטענת אורן, אישרור הצו המורה על העלאת המס מסכן את תעשיית הבירה הישראלית ואת 2,000 עובדיה. 

לדבריו, "צו המס הארעי על הבירה נחתם על-ידי שר האוצר באישון לילה, ללא כל התייעצות עם גורמים רלוונטיים בתעשיית הבירה המקומית, ומבלי שנבדקו השלכותיו הרות-הגורל על תעשיית הבירה בישראל וכן על כ-2,000 העובדים המתפרנסים מתעשייה זו, באופן ישיר ועקיף, מדי חודש בחודשו".

בנוסף, גם מספר חברי כנסת הביעו את תמיכתם במאבק נגד העלאת המס. חברת הכנסת גילה גמליאל ממפלגת הליכוד כתבה בעמוד הפייסבוק שלה אמש כי "העלאת המס על הבירה איננה מידתית! גם במידה והמיסוי יביא להפחתה בצריכת הבירה הרי זה יגרום לעליה בצריכה של משקאות אלכוהוליים כבדים שצריכתם היא שצריכה להדאיג, שכן הם הגורם לאלימות ופשע ולא משקה הבירה שנפוץ בקרב צעירים ומהווה תרבות פנאי סולידית. אין ספק כי יש לעלות את המיסוי על משקאות בעלי רמת אלכוהול גבוהה אך אין זה נכון להטיל את הגזרה על הבירה".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.