Forbes Israel Logo

כדאי לבוא מוכנים: 8 עצות מפתיעות לקראת ראיון העבודה הבא שלכם

ראיון עבודה הוא עניין מלחיץ, בכך אין ספק. במשך 20-30 דקות אנו נאלצים לשמור על ריכוז, לחשוב פעמיים לפני כל מילה, להצליח לדבוק לתכנית אשר הכנו מראש – ו"למכור" את עצמנו בצורה הטובה ביותר, בתקווה שנצליח לשכנע את המגייס מולו אנו יושבים כי אין בנאדם מתאים לתפקיד יותר מאיתנו. אך מלבד אותו ריכוז מתמשך, ישנם לא מעט גורמים אשר כלל לא היינו מביאים בחשבון – ואשר יוכלו לשפר באופן משמעותי את סיכויי ההצלחה שלכם בראיון העבודה הבא אליו תיגשו.

אותם מנהלים ומגייסים אשר מנהלים את ראיונות העבודה מושפעים ממגוון רחב של גורמים. חלקם פועלים באופן גלוי וחשוף לכל, וחלקם פועלים באופן סמוי – כשאפילו המראיינים עצמם אינם מודעים להשפעתם עליהם. לאחר עשרות שיחות עם מנהלים בכירים ומגייסים שונים בעלי עשרות שנות ניסיון בתחום, ניסינו לברר מהם הגורמים אשר משפיעים ביותר על ראיונות העבודה השונים – וכיצד תוכלו גם אתם להתכונן אליהם בצורה הטובה ביותר.

1. תעשו מחקר מקדים אודות הרווחים שרשמה החברה, דו"חות שפרסמה וחידושים ששיחררה לשוק. כמעט כל המנהלים והמגייסים עמם שוחחנו הצהירו כי אחד הגורמים המרשימים ביותר בקרב מועמד היא שליטה בנתונים ובקיאות במצב החברה. כשאתם מוכיחים כי אתם בקיאים בנתונים העדכניים ביותר אתם מוכיחים ללא מילים את נכונותכם לעבוד קשה, את היותכם יסודיים, ואת הרצינות אשר אתם מייחסים לחברה ולתפקיד. לכן, חפשו אחר דו"חות שפרסמה החברה לאחרונה, תורו אחר נתונים שונים אודותיה, עקבו אחר הבלוג שלה (אם קיים) ובררו אחר החידושים האחרונים ביותר אשר הציגה.

2. תשתמשו במערכת התראות של גוגל. למי שלא מכיר את המערכת מבית ענקית החיפוש הגדולה עולם, כנראה שהגיע הזמן. מערכת ההתראות של גוגל ("Google Alerts") מאפשרת לכם לקבל בזמן אמת עדכון אודות כל פעם שמילה מסוימת או צירוף לבקשתכם מוזכר ברחבי האינטרנט. תוכלו להתעדכן בכל פעם ששם החברה מוזכר, או לצמצם את העדכונים רק לפעמים בהם שם החברה מוזכר בצירוף מילים דוגמת "חידוש", "פרסום", "מנהל", וכו'. כך, תישארו מעודכנים כל העת ותפגינו שליטה מלאה בחידושים החמים ביותר הנוגעים לפעילות החברה.

מעמד מלחיץ | צילום: thinkstockphotos

3. "נקו" את הרשתות החברתיות שלכם. לא מעט ביקורת הושמעה על המהלך, אך עדיין רבים מהמנהלים והמגייסים הודו כי הם נכנסים לפרופילים של מועמדים ברשתות החברתיות השונות, ומחפשים בהם רמזים אודות התנהלותם וחיי היום יום שלהם. ניתן להתווכח באשר למוסריות מהלך שכזה והשלכותיו, אך בינתיים, כדאי גם להיערך אליו. אז נכון, לא כדאי להגזים ולמחוק את התמונה מהחתונה כשהרמתם כוסית עם החבר'ה, אבל אם יש לכם ריבוי תמונות אשר עשויות ליצור תמונת מצב "בעייתית", כדאי לשקול למחוק כמה מהן. כך הדבר גם לגבי פוסטים וסטאטוסים שפרסמתם לאחרונה.

4. תקבעו את הראיון ליום ד' בשעה 10:30 בבוקר. כמה חוקרים בחנו את ה"מועד האידיאלי" לקביעת ראיון עבודה, והגיעו למסקנה שבכותרת. לאחר שסקרו מאות ראיונות שונים, הגיעו החוקרים למסקנה שהמרואיינים במועד זה יצאו בתחושה טובה בהרבה ביחס לאחרים, וגם אחוזי הקבלה לעבודה התיישרו בהתאם. אז מדוע זה קורה? ככל הנראה, הסיבה היא פשוט מאוד שמדובר באחת ממשבצות הזמנים בהן מפלס הלחץ הוא נמוך במיוחד: בראשית השבוע, המנהלים אשר מקיימים את הראיון חשים את עומס המטלות של השבוע הקרוב – ונוטים לקצר את זמן הראיון ולהפגין לחץ רב. בימי ה', אותם מנהלים חשים את סופו של השבוע מתקרב – ורוצים להספיק לעמוד במטלות האחרונות שנותרו להם. יום ד', כך נראה, הוא המועד האידיאלי – שכן הוא קרוב מספיק לסוף השבוע, אך עדיין לא מדובר ביום העבודה האחרון. ומדוע השעה 10:30? באופן מעט מצחיק, החוקרים סבורים כי גם הפעם מפלס הלחץ הוא שקובע – כשהאירוע ה"מלחיץ" את המנהלים הוא לא אחר מארוחת הצהריים. מכיוון שיש עוד מספיק זמן עד לאותה הפסקה המנהלים לא חשים בלחץ המטלות שהם חייבים להספיק, והם נוטים להיות נינוחים ורגועים יותר במהלך הראיון.

5. אל תסתפקו בתיאור עצמי, הקפידו לספר סיפור. רבים מראיונות העבודה נפתחים במשפט "בוא ספר לי על עצמך", אך עדיין מרבית המרואיינים מסתפקים בתיאור שבלוני ויבש של קורות חייהם, עבודתם הקודמת, לימודיהם וכו'. ראיונות כאלה, מעידים המנהלים, הם משעממים, שבלוניים, והופכים את המרואיין לחסר ייחוד. מנגד, אנשים זוכרים סיפורים: ספרו על חייכם, ספרו כיצד קיבלתם השראה לגשת לתחום זה, מה השפיע עליכם, מי קידם אותכם – וכיצד הגעתם לאן שהגעתם. אם תשמרו על עקרונות סיפור פשוטים, תוכלו להתחבר למראיין באופן עמוק ומשמעותי בהרבה מאשר אם תציינו את כל מה שבלאו הכי כתוב בקורות החיים שלכם.

6. השתמשו בלבוש שלכם כדי לקדם נושאי שיחה מעניינים. כל כך הרבה כבר נכתב ונאמר על הלבוש ה"נכון" לראיונות עבודה, אך מעטים התייחסו ללבוש אשר תבחרו כאמצעי לקידום שיחות בכיוון מסוים. כמובן שלהגיע עם חולצת קבוצת הכדורגל האהודה עליכם יהיה מעט מוגזם – אך מנהלים רבים נזכרו במועמדים אשר הגיעו עם צמיד מהטיול האחרון שלהם, עם עניבה בצבעי דגל המולדת שלהם, בתליון עם משמעות מסוימת ושאר פרטי לבוש מסקרנים אשר סייעו "לשבור את הקרח" – ואפשרו למועמדים, ממש כמו בסעיף הקודם, לספר סיפור מעניין אודות עצמם.

המטרה: לבלוט מעל כולם | צילום: thinkstockphotos

7. תפתרו בעיות בקול רם. לא מעט מנהלים העידו כי הם נותנים למועמדים השונים בעיות לוגיות שונות ומבקשים מהם לפתור אותן בזמן אמת (החל מניתוח מצבה הפיננסי של חברה מסוימת ועד לשאלות דוגמת "כמה כדורי פינג פונג נכנסים במטוס ג'מבו?"). אם גם בפניכם יציבו שאלה שכזו, זכרו כי מרבית הסיכויים שלא תצליחו לענות את התשובה המדויקת תחת מגבלת הזמנים והלחץ הגדול בו תשרו. וזה בסדר: מטרת השאלה, מסבירים אותם מנהלים, היא לבחון את סגנון החשיבה של המועמד ואת מידת עמידתו בלחץ. לכן שימרו על קור רוח, והסבירו בקול רם את כל תהליך המחשבה שלכם. גם אם תטעו לחלוטין, לפחות תספקו למראיין הצצה לאופן החשיבה שלכם.

8. חישבו מראש על שאלות משלכם. במרבית ראיונות העבודה, לאחר שתסיימו לענות על שאלות המראיין תגיע טבילת אש נוספת ומשמעותית במיוחד: החלק במהלכו אתם הופכים למראיין, ושואלים שאלות על אופי התפקיד והחברה. כמובן שכדאי לשאול שאלות בסוגיות אשר נראות לכם רלוונטיות במיוחד ואשר ישפיעו על יחסכם לתפקיד, אך זיכרו כי גם בעצם השאלות יש בכדי להעיד על אופיו של המועמד. לכן, תכננו מראש שאלות אשר תוכלו לשאול ואשר יספקו לכם מידע חשוב על אופי התפקיד – והן יציגו אתכם באור חיובי כמועמדים חושבים ועצמאיים. שאלות דוגמת "מותר להביא אלכוהול לעבודה" כדאי להשאיר בבית, אך שאלות כמו "אני מאוד מתעניין בשווקים מתפתחים, האם יצא לי לעבוד מולם במסגרת התפקיד" בהחלט כדאי להשמיע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.