Forbes Israel Logo

כחלון במתקפה על מונופול הבנקים, לפיד חזר לדבר על התהליך המדיני: כל הכותרות מכנס פורבס

אם בבחירות האחרונות דאגה יש עתיד לשמור על עמימות יחסית לגבי עמדותיה המדיניות וניסתה למצב עצמה במרכז המפה הפוליטית ככל האפשר, נראה כי בבחירות אלה, התחרות מול משה כחלון על המשבצת המרכזית, דוחקת את המפלה מעט שמאלה.
  
בכנס פורבס ליזמות חברתית הכריז יו"ר יש עתיד ושר האוצר לשעבר כי "נס ההיי-טק אומנם מושך אותנו למעלה, אבל יש תאריך תפוגה לנס הזה". לפיד המשיך וציין כי ללא ההשפעה השלילית של צוק איתן, הצמיחה בישראל היתה מגיעה ל-3.5%, וקשר את הדברים להעדר תהליך מדיני. לפיד, שלאורך רוב כהונתו נטה להתמקד בנושאים כלכליים וחברתיים על חשבון הנושא המדיני, חוזר ושם אותו כעת במרכז ומדגיש את הקשר בין חוסנה הכלכלי של ישראל ומצבה המדיני: "הכלכלה הישראלית מתנהלת כאילו אין חשיבות לשאלה האם יש או אין תהליך מדיני. זה הולך להסתיים אנחנו לא יכולים להמשיך לקיים כלכלה מצליחה אם לא נגיע להסדר עם הפלסטינים".

בכל הנוגע לעמדותיו הכלכליות, המשיך לפיד להקפיד על "מדיניות המרכז" שלו והסביר מדוע כשלו בעיניו שתי הגישות הכלכליות הגדולות המסמנות את הימין והשמאל הכלכלי – הקפיטליזם והסוציאליזם: "שתי השיטות היסודיות שהניעו את העולם במאה השנים האחרונות לא הוכיחו את עצמן. הסוציאליזם נכשל כי הוא הכריז מלחמה על האמביציה והרצון להצטיין. הקפיטליזם נכשל כי הוא הניח שהרצון להצטיין הוא הרגש היחיד שמניע את העולם. האמת נמצאת באיזשהו מקום באמצע כי אנו רוצים להצטיין אבל גם להישאר בני אדם, כי ההצלחה לא נמדדת רק בכסף. האמביציה שלנו כוללת גם דברים לא חומריים, גם עקרונות שאנחנו מאמינים בהם כמו שלום".


לפיד וכחלון על במת כנס פורבס | צילום: ליאת מנדל

מעט אחרי לפיד עלה לבמה מי שעשוי להיות מחליפו במשרד האוצר, יו"ר מפלגת כולנו, משה כחלון ועשה ככל יכולתו על מנת לשכנע את הקהל בכוחו של הקפיטליזם, או לפחות אלמנט מרכזי מתוכו – התחרות. "למה שלא יהיו עוד שלושה בנקים בישראל?" תהה. "מישהו לא מבין שאנחנו משלמים פה עמלות גבוהות לבנקים בגלל היעדר תחרות? אבל אף אחד לא מדבר על זה. מונופול זה דבר רע לכלכלה. צריך לפרק את המונופולים גם בשוק החשמל וגם בשוק הבנקים."

"אסור להיבהל. כל הזמן מפחידים אותנו. חייבים לזכור שפחדן מת 100 פעמים, אמיץ מת פעם אחת בלבד. חייבים לקבל החלטה! צריך להכניס תחרות לבנקים, ולחברות הביטוח, ולפרק את כל המונופולים שקיימים בארץ", אמר כחלון – וזכה למחיאות כפיים סוערות מהקהל.

סופר לרווקים

אם מישהו היה זקוק לדוגמא לתחרות שהביאה למהפכת מחירים, הוא קיבל אותה כעבר מספר דקות מאבי כץ, מייסד רשת קופיקס שעלה לבמה וחשף לראשונה כי סניף ראשון של רשת הסופרים המוזלים שלו יפתח כבר בחודש מאי בשכונת פלורנטין בתל אביב. סניפים נוספים יפתחו ברחובות שינקין ויגאל אלון בעיר וסניף נוסף בפתח תקווה.

כץ הכריז כי המהלך עומד לשנות את חייהם של לא מעט אנשים: פנסיונרים, רווקים, וזוגות צעירים. "הם לא צריכים 1+1, אין להם רכב כדי לסחוב את כל הקניות וכל המבצעים לא רלוונטיים מבחינתם. רווק לא צריך אריזת ג'מבו ענקית של נייר טואלט שתופסת לו את כל המקום. בסופר קופיקס תוכלו לקנות בחמישה ועשרה שקלים אריזות קטנות יותר של נייר טואלט, חצי כיכר לחם כדי שלא נצטרך להקפיא או לזרוק, 50 גרם קפה שתמיד נוכל לשתות קפה טרי ולא את אותו קפה במשך חצי שנה".

אך נראה שקיומה של תחרות בלבד אינו מספיק על מנת שפירותיה יגיעו אל הצרכנים. לשם כך נחוצה גם מודעות צרכנית, ובתחומים פיננסיים מורכבים, כמו ביטוחים פנסיוניים, חוסר הידע של הציבור מונע ממנו קבלת תנאים טובים יותר. על כך דיבר יואב צוראל, מייסד משותף ומנכ"ל אתר FeeX, המסייע לצרכנים להפחית את העמלות שהם משלמים לגופים הפיננסיים.

"יש לא מעט 'שווקים שבורים', מקומות בהם יש חוסר סימטריה של מידע בין הלקוח לספק, ובגלל זה הלקוח מפסיד הרבה כסף. בכל מקום בעולם הפיננסים, בו נגלה א-סימטריה במידע לרעת הלקוח – שם ניכנס". צוראל גילה כי Feex מגנה כיום על 38 מיליארד דולר של חסכונות עבור 125 אלף משתמשים (בישראל ובארה"ב). "משמעות הדבר, שיש אנשים שכשהם יגיעו לפרישה יימצאו בחשבונם אלפי ועשרות אלפי דולרים יותר מאחרים".

במהלך הכנס השמיעו את כולם סטארטאפים שונים העוסקים בנושאים חברתיים וכבר עם פתיחתו הכריזו מו"ל פורבס ישראל, רפי רוזנפלד וניר ברזילי, יחד עם יו"ר ומייסד קרן OurCrowd, ג'ון מדבד על הזוכה הגדול בתחרות הסטארט-אפים החברתיים של Socialized- Mini Speech של היזם יאיר שפירא. שפירא רופא המטפל בליקויי דיבור ואבא לנער מגמגם עזב את עבודתו בכדי למצוא פתרון לבעיית הגמגום.

בהמשך עלה לבמה עופר שמואלי, מנהל מחלקת החדשנות ב-Orange והציג את משתתפי מעבדת החדשנות, 4G innovation Lab2, אשר זוכים להשתמש בתשתיות המתקדמות של החברה לשם פיתוח מוצרים ושירותים על גבי רשת הדור הרביעי.

לקראת סיום עלה לבמת הכנס מועמד המחנה הציוני לתפקיד שר האוצר, הפרופסור מנואל טרכטנברג שהתמקד בעסקים הקטנים ובתוכניתו לתמיכה בהם. "הרבה יותר קל לכולם לראות את החברות הגדולות, אלו שמגלגלות הרבה כסף וזוכות לכותרות", אמר. "מה שלא רואים זה את האנשים השקופים – אלה שנושאים על גבם את המשק הישראלי".

"אנחנו מציעים 3 צעדים כדי לחזק ולקדם את אותם עסקים", המשיך. "קודם כל חייבים לספק להם רשת ביטחון סוציאלית. אלה יזמים בלי רשת הביטחון של פיצויים ודמי אבטלה. הקמת רשת שכזו היא אפשרית – והכרחית. הצעד שני הוא לטפל במחנק האשראי לאותם עסקים. הבנקים לא שמים עליהם, ובהחלט אפשר להקים רשתות של מתווכים פיננסיים שיעקפו את המערכת הבנקאית ויציעו אשראי בריבית נוחה בהרבה לאותם עסקים. והשלישי הוא הכוונת המכרזים הממשלתיים, והענקת אפליה מתקנת דווקא לעסקים קטנים ובינוניים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן