Forbes Israel Logo

כך מטפחים יזמות: המכללה שנהפכה למפעל לסטארט אפים

ג'ון גושה גר במעונות הסטודנטים בבבסון קולג' שבניו אינגלנד בשנת 2002. הוא היה צופה בחבריו כותבים על בריסטולים גדולים שהיו תלויים על הקיר אינסוף רעיונות לסטארט אפים חדשים. זה היה בזבוז זמן וליכלך את ידיהם, אך לוחות מחיקים היו מצרך יקר באותה תקופה. אז עלה במוחו של גושה רעיון: למה לא להמציא צבע שמתפקד גם כלוח מחיק?

עשור לאחר מכן, הרעיון של גושה, המכונה "צבעי רעיונות" מופץ ב-20 מדינות ברחבי העולם. לחברה שלו, המעסיקה 35 עובדים, מחזור מכירות של כ-20 מיליון דולר בשנה. לדברי גושה, "החברה לא הייתה נוסדת אלמלא בבסון קולג". לדבריו הוא חב תודה למרציו, אשר רובם היו יזמים בעצמם וחלקם אף הפכו למשקיעים בחברתו. 

מכללת בבסון נוסדה ב-1919 בוולסלי שבמדינת מסצ'וסטס, ארה"ב. שכר הלימוד בה הוא כ-57 אלף דולר בשנה, וכולל מגורים, חומרי לימוד ושיעורים מקצועיים. במכללה בעלת המוניטין המצוין בתחום העסקים לומדים כ-2,000 סטודנטים בלבד. בבסון מחלקת שני תארים בלבד: תואר ראשון ושני במנהל עסקים, המתמקדים בעיקר ביזמות. 

מנהלים מיזם עסקי כבר בשנה הראשונה ללימודים | צילום: ingimag/ASAP

כבר בשנת הלימודים הראשונה, כל סטודנט נדרש להקים מיזם משלו. כל אחד מקבל 3,000 דולר להתחלת הפרויקט והרווחים מכל מיזם מועברים למטרות צדקה. בסוף השנה, העסקים נסגרים. לדברי נשיא המכללה, ליאונרד שלזינגר, המטרה של המסלול היא "להראות לסטודנטים את מחזור החיים השלם של כל עסק". 

קורות החיים של שלזינגר משלבים 20 שנה של הוראת מנהל עסקים באוניברסיטת הארוורד וכן שנים של ניסיון כמנהל בכיר במספר חברות. יו"ר פרויקט היזמות של המכללה, קנדידה בראש, היא בעלת עבר עשיר של ניהול עסקים בענף הנדל"ן בארה"ב. לדבריה, "כל אחד מחברי הסגל במכללה הוא יזם בעברו, זוהי דרישה בסיסית כאן". 

תוכנית הקיץ המזורזת של בבסון אורכת כ-10 שבועות, במהלכם עוברים הסטודנטים את מסלול ניהול המיזם בזמן קצר הרבה יותר מהרגיל. תנאי הכניסה לתוכנית נוקשים מאוד ורק סטודנטים עם מוצרים בני קיימא יכולים להתקבל. במהלך כל הקיץ הסטודנטים נמצאים במתחם המכללה ונעזרים בכישוריהם של מומחי היזמות בסגל. אחת לשבוע, הם עוברים ביקורת המכונה "מחסלת חלומות" בשל הנוקשות שלה. לטענת סטיבן גולד, מנהל התוכנית, "בדרך כלל אף אחד לא אומר מילה רעה לסטודנט במהלך הלימודים. אצלנו זה הפוך". 

נראה כי השיטה החדשנית של בבסון עובדת מצויין גם מחוץ למתחם המכללה. בעשור האחרון, יותר ממחצית מבוגרי המכללה הצליחו להתברג לעמדות מפתח בתחום היזמות. בין הבוגרים המפורסמים של בבסון ניתן לציין את המיליארדר האמריקאי ארתור בלנק, המייסד השותף של רשת הום דיפו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.