Forbes Israel Logo
גוגל שופינג. צילום: Shutterstock
רשות התחרות תפתח בחקירה נגד גוגל ואמזון | צילום: Shutterstock

שינוי אסטרטגיה: כך מתכננת גוגל להשתלט על עולם הקניות ברשת

החברה הציגה תכונות חדשות לפלטפורמת המכירות המקוונות שלה - גוגל שופינג. המהלך כולל גם שת"פ נרחב עם ענקית המסחר המקוון שופיפיי שמונה כ-1.7 מיליארד קמעונאים

גוגל הציגה תכונות חדשות ושותפות מורחבת עם ענקית המסחר האלקטרוני שופיפיי (Shopify) שמטרתה לתפוס נתח גדול יותר מענף המסחר האלקטרוני שפורח בשנים האחרונות, ולנוכח ההצלחה הגוברת של אמזון לזכות בנתח גדול יותר באמצעות החיפושים של קונים ברשת.

ביל רדי, נשיא חטיבת המסחר והתשלומים של גוגל, הודיע על השותפות המורחבת בכנס מפתחי ה-I/O של החברה בכחלק מתוכנית ל"דמוקרטיזציה" של קניות ברשת. מניית שופיפיי עלתה ביותר מ-3% לאחר ההודעה. גוגל ירדה בכמעט 1%.

"כשמדובר בקניות, מה שאנחנו באמת מנסים לבנות ולתמוך בו הוא זירה אקולוגית של מסחר חופשי ופתוח", אומר רדי לפורבס. "זה באמת חשוב שלצרכנים תהיה אפשרות, ובמיוחד עבור עסקים קטנים ובינוניים שיוכלו להשתתף גם כן זירת המסחר הדיגיטלי המשגשגת".

לב האסטרטגיה של רדי הוא פרסום מוצרים בחינם – שהציג באפריל 2020 – לפלטפורמת גוגל שופינג, ושותפות מורחבת עם פלטפורמת שופיפיי שמונה 1.7 מיליון קמעונאים. המשתמשים כבר עוסקים בתכונות הקניות של גוגל יותר ממיליארד פעמים ביום, לדבריו, המייצג יקום שלא נוצל עבור ענקית החיפוש – גוגל נותרה שחקן מינורי בעסק שצמח לשווי של 861.12 מיליארד דולר בארה"ב בשנה שעברה, על פי Digital Commerce 360.

ממותגים גדולים ועד חנויות רחוב קטנות

רדי מתאר את גוגל שופינג כפלטפורמה ולא כקמעונאית או כשוק. הוא נועד לעזור לאנשים "לגלות, ללמוד ולקנות את המוצרים שהם אוהבים – בין אם מוצרים אלה מגיעים מקמעונאי שמוכר אריזות גדולות, ממותגים חדשים שמוכרים ישירות לצרכן או מחנות קטנה ברחוב", הוא כתב בפוסט בבלוג שנשלח לפורבס לפני ההכרזה ב-I/O.

רדי, לשעבר סמנכ"ל ב-PayPal ומנכ"ל Venmo ו-Braintree – ש-PayPal רכשה בשנת 2013 – החל לשנות את האסטרטגיה של גוגל בתוך חודשים מההצטרפות לחברה בינואר 2020, בדיוק כשהמגפה עצרה פיצוץ קניות דיגיטלי שהיה צריך להתרחש. זה כלל את המהלך להרחיק את גוגל שופינג ממודל המודעות "שלם כדי לשחק" על ידי פתיחת רישומי המוצרים בחינם לכל הסוחרים כקמעונאים מקוונים.

"המקום העיקרי שבו גוגל ואמזון שונות זו מזו – כשמדובר בפרסום. גוגל עושה זאת כבר 20 שנה. זה מוצר מתקדם יותר באופן משמעותי, אבל אמזון מתקדמת מהר מאוד כדי להשיג אותה", אמר בריאן רויזן, מייסד שותף ואדריכל ראשי ב-Feedonomics, פלטפורמה המסייעת למותגים גדולים וקמעונאים (כולל אמזון, וולמארט וטארגט) לנהל ולבצע אופטימיזציה לרשימות המוצרים שלהן.

מכירה מבוססת התנהגות

אמזון לא חושפת את ההכנסות שלה מפרסום באופן ספציפי, אך דוח הרווח שלה ברבעון הרביעי כלל קטגורית "אחר" של כמעט 7 מיליארד דולר, חלק מהסכום הוא הכנסות מפרסום.

גוגל לא תראה הכנסות מהמודעות החינמיות ובמקום זאת היא מקווה שכמות מאסיבית של משתמשים תמשוך סוחרים, שבתורם ימשכו יותר משתמשים לשירות. אף שהיא אינה קמעונאית מקוונת במובן המסורתי – אין לה והיא לא מנהלת מלאי – גוגל שופינג מחקה את הקמעונאיות עם רשימות מסווגות לפי קטגוריות, הצעות מקודמות המבוססות על התנהגות הקונים בעבר, עגלת קניות ותכונת "קנה בגוגל".

ככל הנראה כל זה נועד למנף את גוגל אדס, שהכניסה לאלפבית בשנה שעברה 147 מיליארד דולר, יותר ממחצית מכלל ההוצאות על מודעות מקוונות בארה"ב. הדומיננטיות הזו מתחילה להסדק על ידי אמזון שהגדילה את חלקה בענף ל-19% אשתקד, לעומת 13.3% בשנת 2019. כיום, יותר ממחצית הקונים המקוונים מתחילים את החיפושים שלהם באמזון, מה שהופך אותה למקום מעולה עבור מפרסמים ליצירת קשר עם לקוחות פוטנציאליים.

מודלים מבוססים AI

רדי יכול לסכל את הפלישה הזו של אמזון על ידי הבלטת הסוחרים של גוגל באמצעות הנתונים והכלים שהנתונים עשויים בסופו של דבר ליצור. גוגל תציג "גרף קניות", מודל שנוצר על ידי AI אשר "מבין מוצרים, מוכרים, מותגים, ביקורות, ואיך התכונות הללו קשורות זו לזו", כתב רדי.

התכונה מעוצבת על פי "גרף הידע" של גוגל – אשר נראה למשתמשים כתיבת מידע כאשר הם מחפשים דברים כמו שם של ידוען – אך יוסתרו בפני סוחרים ומשתמשים אחרים בקו הקדמי, עם עדכונים ותובנות המועברים ככלים מפותחים של גוגל שנועדו לסייע במיטוב המוצרים שלהם.

"הכל טמון במודלים שלנו ובמערך הנתונים שלנו סביב הדברים האלה", אמר רדי. "ואז אנחנו מחזירים להם את זה באמצעות תכונות מוצר ספציפיות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן