Forbes Israel Logo

כמה הפסידו הספורטאים הישראלים מאובדן המדליה?

לראשונה מאז אולימפיאדת ברצלונה ב-1992 משלחת ישראל תשוב כניראה ללא מדליה. השייטת לי קורזיץ סיימה במקום ה-9 בשיוט המדליות ובכך ניפצה את התקווה האמיתית האחרונה שלנו בלונדון. מלבד האכזבה העמוקה, מדובר גם בהפסד כספי לא קטן, שכן זכייה במדליה הייתה מעניקה לספורטאים הישראלים בונוסים כספיים בשווי אלפי שקלים. אמנם לא כל חברי המשלחת הישראלית סיימו את הופעתם במשחקים האולימפיים, אך המועמדים המרכזיים למדליות כבר התחרו.

הוועד האולימפי הישראלי תכנן להעניק בונוסים שמנים למדליסטים הישראלים בלונדון, במידה והיו כאלה. מדליית זהב שווה מענק של מיליון שקל, מדליית כסף תהיה שווה 400 אלף שקל וארד 250 אלף שקל. חברי הסגל הבכיר זוכים למשכורת של 5,000 שקל בחודש ו-7,500 שקל בשנת המשחקים.

לא הצליחה לזכות במדליה. קורזיץ | צילום: רויטרס

ארבעה ספורטאים סומנו בתחילת האולימפיאדה כמועמדים ריאליים לעלות על הפודיום: הג'ודוקא אריק זאבי, הגולש שחר צוברי, הגולשת לי קורזיץ והמתעמל אלכס שטילוב. קורזיץ, אלופת העולם בשנתיים האחרונות, חתמה לאחרונה על הסכם חסות עם "אלקטרה מוצרי צריכה" עד 2016 בעסקה המוערכת במאות אלפי שקלים. מדליה הייתה מקנה לה בונוס שמן, וכנראה שגם קמפיין גדול, אבל במקרה אחר החברה עשויה להשתמש בה בעיקר לצרכים פנים ארגוניים, הרצאות וכו', פעילות שגם זאבי עוסק בה.

שטילוב, שמתמחה בתרגיל הקרקע וזכה במדליות באליפויות אירופה ועולם, אך אכזב באולימפיאדה עם מקום 6 בתרגיל הקרקע, נתמך בשנים האחרונות על ידי איש העסקים יעקב שחר, נשיא קבוצת הכדורגל של מכבי חיפה, בעל חברת "מאיר" ויבואן הונדה, בסכומים הנאמדים באלפי שקלים בחודש, אך טרם הופיע בפרסומות. הישגיו בתחרויות בינלאומיות העניקו לו בונוסים של יותר ממאה אלף שקל בשנתיים האחרונות. שחר תומך גם בג'ודוקא אליס שלזינגר, שלא הצליחה גם היא להגיע לפודיום באולימפיאדה.

הסוכן רפי עגיב מייצג את זאבי וצוברי, ובעבר עבד גם עם הטניסאית שחר פאר, שהודחה בסיבוב הראשון של טורניר הטניס, והוא נשמע סקפטי לגבי מינוף הישגים בלונדון לכספי פרסומות. "יעל ארד הצליחה כי בזכייתה במדליה בברצלונה היה משהו ראשוני, חדש, מפתיע, מה גם שהיא נתפשה כאשה חזקה, אבל מאז עברו 20 שנה. מדליה אולימפית כבר לא מרגשת את הציבור, בניגוד לפריצה לליגת ה-NBA של כספי, למשל. המדליות הישראליות מגיעות מענפים לא עממיים, שהרייטינג שלהם נמוך, ולזוכים קשה ברוב המקרים לחדור לתודעה הציבורית. זאבי הצליח לשבור את המחסום בזכות 'מגדל', אבל הוא מקרה נדיר ולא מייצג".

מה עוד עשוי להפריע לזוכים למנף את מעמדם?

"המצב הכלכלי בעייתי, הוצאות הפרסום נחתכו בשנה האחרונה, ויש תחרות מתמדת מצד סלבס שמופיעים באמצעי התקשורת כל השנה, ולא הופכים לכוכבים פעם בארבע שנים".

אלכס שטילוב התחרה בענף פופולרי, הפוטנציאל שלו גדול יותר מזה של לי קורזיץ?

"לדעתי שטילוב נחשב גם לייצוגי עבור המפרסמים, אבל קורזיץ התחזקה מאוד מבחינה תקשורתית בשנה החולפת, אחרי שתי זכיות רצופות באליפות העולם בשייט וסדרת ראיונות. שניהם קשורים בחוזים, ותלוי איך יעקב שחר ואלקטרה יפעלו במקרה של הצעות לקמפיינים. אני לא אתפלא אם גם הפעם ההופעה באולימפיאדה לא תתורגם להכנסות מפרסומות".

דירוג פורבס: כמה הרוויחו המדליסטים הישראלים מהזכייה באולימפיאדה?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.