חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

כמה כסף יאבדו חסכונות הפנסיה בעקבות הברקסיט?

המסכים שנצבעו אדום בבורסות ברחבי העולם, לאחר שהרוב הבריטי הצביע בעד עזיבת האיחוד האירופי, הכניסו את השווקים ללחץ. נשמעו חששות מפני משבר כלכלי דומה למשבר של 2008, כמו גם תהיות בנוגע להשפעה על החסכונות הפנסיוניים בישראל והכספים שמושקעים מעבר לים.

למרות החששות, נראה שלברקסיט אין השפעות כלכליות מהותיות על החסכונות הפנסיוניים בישראל, זאת מכיוון שמדובר בהשפעה לטווח הקצר בלבד. עם זאת, החששות הגדולים מגיעים דווקא מההשפעה הפוליטית, כאשר כבר תקופה ארוכה שהסביבה הפוליטית באירופה מהווה סיכונים. "מפת הסיכונים הגלובלית די עמוסה בשנים האחרונות", מזכיר אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות. "אירופה, סין וברזיל מהוות עלייה ברמות הסיכון. כך שההיערכות לירידות באירופה היתה עוד לפני, למרות שלא ציפינו שהבריטים ייצאו מהאיחוד, נערכנו באופן דפנסיבי יותר".

החששות ממהפך פוליטי באירופה התרחבו עם ההחלטה של הבריטים וכעת חוששים בעולם מפני גל עזיבות של מדינות נוספות כמו צרפת, הולנד ואוסטריה את האיחוד. "זה הפחד הגדול היום, זו הסיבה שהשוק ירד", קובע גרינפלד.

לא כולם מוגנים מהטלטלה בעולם | צילום: fotolia

"השווקים דואגים שאנחנו מתחילים לראות התפוררות של האיחוד, ההסתברות לכך שגוש
האירו יתפורר היתה נמוכה, אבל כעת היא עלתה בעקבות ההחלטה בבריטניה. כל עוד הסביבה באירופה לא יציבה, עם הבחירות הצפויות בהולנד, בצרפת, באיטליה, בגרמניה ובספרד – כל הדברים האלה ממשיכים לייצר סביבה פוליטית לא פשוטה וזה מה שהשווקים
הכי לא אוהבים – אי ודאות. לכן, כל הסיפור הזה וההשלכות שלו ימשיכו לטלטל את השווקים".

מי יושפע?

עם זאת, גרינפלד לא ממש דואג ומבהיר כי בטווח הרחוק, הירידות החדות ברחבי העולם
לא ישפיעו על החוסכים לפנסיה. "היו ירידות בסוף השבוע, אבל בסופו של דבר, מכיוון שאין השפעה כלכלית מהותית ומכיוון שהעולם ממשיך לצמוח והריבית נמוכה, יש ירידות בתקופות – ואז באים תיקונים כלפי מעלה. מדובר בתנודתיות שלא משפיעה בסופו של דבר על מי שחוסך לטווח הארוך".

למרות זאת, חשוב לזכור שלא כולם מוגנים מהטלטלה בעולם. ישנם מי שיושפעו מהירידות
החדות, והם החוסכים לפנסיה שעתידים לפרוש בקרוב. "עבור אנשים שלפני פרישה יש
משמעות לירידות, הן משפיעות על החיסכון", מסביר גרינפלד. "פה נכנס המודל הצ'יליאני,
שמתאים את החיסכון לגילו של החוסך. כספיהם של אלו שנמצאים בגיל קרוב לפרישה יושקעו באופן סולידי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן