Forbes Israel Logo

כסף או מסורת: כך יכולה מנצ'סטר יונייטד להרוויח מיליארד דולר

ההנפקה הראשונה של מועדון הכדורגל מנצ'סטר יונייטד בוול סטריט התקבלה באדישות ביום שישי האחרון, והמניה סיימה את המסחר במחיר של 14 דולר, אותו מחיר שבו ההנפקה נפתחה. אך משפחת גלייזר, אשר מחזיקה ב-98% ממניות השליטה של קבוצת הכדוגל, עדיין מחזיקה אס אחד בשרוול: מכירת השם של אצטדיון אולד טראפורד לחברה מסחרית.

מועדון הכדורגל עמד בעבר בעקשנות על סירובו למכור את המורשת למרבה במחיר, אך אין ספק כי מכירת שם האצטדיון למרבה במחיר תקפיץ את המניה. מומחים בתעשיית הספורט מעריכים כי עסקה כזו, אם תתבצע, צפויה להכניס לקופת המועדון מיליארד דולר על פני 20 שנה, או 50 מיליון דולר לשנה.

יונייטד היא הקבוצה בעלת השווי הגבוה ביותר בכדורגל, ומוערכת ב-269 מיליון דולר, בעיקר בשל הפופולריות שלה בשווקים האסייתים, עם יותר מ-300 מיליון אוהדים בעולם. בחודש שעבר חתמה הקבוצה על חוזה חסות שובר שיאים בסך 559 מיליון דולר עם שברולט.

בארה"ב מכירת שמות אצטדיונים היא נוהג די קבוע. בשנה שעברה, מכרו ניו יורק ג'יינטס והג'טס את הזכויות לשם האצטדיון, אותו חולקים שני מועדוני הפוטבול, ב-17 מיליון דולר ל-25 שנים. חוזה החסות הרווחי ביותר עד כה הוא 600 מיליון דולר ל-30 שנה, עליו חתמו קבוצת הביטוח לחוואים עם אצטדיון הכדורגל שאמור להיבנות בלוס אנג'לס.

אולד טראפורד. המסורת או הכסף | צילום: מתוך וויקיפדיה

עד כה, סירבו מועדוני כדורגל אנגלים למכור את הזכויות, מתוך חשש לפגיעה במסורת ובאוהדים. עם זאת, המגמה החלה להשתנות בשנים האחרונות, שעה שהמועדונים נמצאים תחת לחץ גובר להגדיל את הכנסותיהם, כדי לקזז את עלויות העתק של רכישות שחקנים ומשכורות. ארסנל חתמה על חוזה עם חברת התעופה אמירייטס, על שמה נקרא האצטדיון של הקבוצה, בסך של 100 מיליון ליש"ט על פני 15 שנים, ומנצ'סטר סיטי מכרה את הזכויות לחברת אטיחד ב-2011 תמורת 400 מיליון ליש"ט ל-10 שנים.

ביום חמישי האחרון הודיעו ראשי ליברפול, מועדון כדורגל ענק אחר שבעבר התנגד עקרונית למכירת הזכויות, כי יהיו מוכנים לשקול את רעיון מכירות הזכויות על השם הוותיק אנפילד. הבעלים של ליברפול הוא ג'ון הנרי, אשר מחזיק גם בקבוצת הבייסבול בוסטון רד סוקס.

מכירת הזכויות על שמו של אצטדיון היונייטד הוותיק אולד טראפורד אכן יכעיס את אוהדי הקבוצה, אך ישמח מאוד את בעלי המניות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.