Forbes Israel Logo

כשגיוס השקעות פוגש את חוכמת ההמונים סיכויי ההצלחה גדלים

עד השנה הבאה כ-50% מגיוסי ההון של חברות הזנק בשלביהן הראשונים בעמק הסיליקון יגיעו מפלטפורמות השקעות המונים מבוססות הון. פורמט זה אף צפוי לעקוף את המודלים הסטנדרטיים לגיוס הון, לרבות אנג'לים, לפי תחזיות של בארה"ב. בין שמדובר ביזמים שרוצים מקור מימון נוסף כדי להוציא את חזונם לפועל או להשלמת סבב גיוס גדול ובין שמדובר בישראלי הממוצע שמחפש לקחת חלק בתעשיית הסטארט-אפ ולהשקיע ברעיון הגדול הבא, הם יעשו בחוכמה אם יצטרפו למה שכבר הפך לאפיק ההשקעה הצומח ביותר בארה"ב בשנים האחרונות.

השקעות המונים מבוססות הון זוהי פלטפורמה אינטרנטית מפוקחת שעושה לסטארט-אפים את מה שקיקסטארטר ואינדיגוגו עשו למימוש רעיונות יצירתיים. השיטה מאפשרת לחברות הזנק להשיק קמפיינים מוגדרים בזמן לגיוס הכסף הדרוש להן ממספר משקיעים פרטיים בתמורה למניות של ממש בחברה. כל זאת בסיכון מבוקר, שכן במידה שהסכום לא הושג במלואו ההשקעה חוזרת לציבור, וזאת תחת תקנות מוסדרות של הרשות לניירות ערך, עובדה אשר מוסיפה שקט להליך ההשקעה, שהצלחתה תלויה בהצלחת החברה.

שמש. אומת הסטארט-אפ מצטרפת למגמה הצומחת | צילום: יח"צ

השקעות המונים מסבות לחברות המגייסות מספר יתרונות, כאשר הראשון שבהם הוא גישה לפלח שוק חדש של משקיעים שלא יכול לקחת חלק בתעשייה זו עד כה. ישנם משקיעים רבים שאין להם בהכרח סכומי עתק, אבל יש להם הכנסה פנויה ורצון לגוון את השקעותיהם מעבר לבורסה או לנדל"ן. צירוף ההמון, שבפועל מחזיק בהון גדול משמעותית מקרנות ההון או הגופים המוסדיים גם יחד, מאפשר שילוב של מימון, שיווק ומכירה, עובדה המובילה את עולם השקעות ההמונים להיות אפיק ההשקעה הצומח ביותר בארה"ב בשנים האחרונות.

בנוסף, חברות המגייסות חלק מסבב הגיוס באמצעות משקיעי הציבור, נהנות מהמשך היכולת לנהל את החברה, שכן קרנות ומשקיעים גדולים לעיתים משתקים את הנהלת החברה באמצעות מעורבות יתר, עובדה אשר עלולה לפגוע בהצלחת החברה. המשקיעים בהשקעות המונים אינם בהכרח מומחים לפיננסים ולכן, השילוב המנצח שאנו עדים לו מגיע בעיקר משילוב משקיעי הציבור הרחב עם המשקיעים המתוחכמים, הרי שאם האחרונים בחרו להשקיע במיזם כלשהו ניתן לראות בכך הבעת אמון במוצר, ביכולות שלו ובמסוגלות היזמים שעומדים מאחוריו. כלומר, השקעה באמצעות השקעות המונים מספקת ליזמים איתות יקר ערך על הצלחה או כיוונים עתידיים.

זאת ועוד, לא רק שקמפיין גיוס מוצלח לרוב מעודד השקעה נוספת מקרנות ואנג'לים, אלא הוא מגדיל את סיכויי ההצלחה. חברות שצלחו את הקמפיין לרוב יגדילו את בסיס הלקוחות הפוטנציאלי שלהן ובסיס ההון, ואף יהנו מליווי עסקי ואסטרטגי מיועצי הפלטפורמה, פונקציה שצפויה להביא לעליה משמעותית במחיר מניית החברה בסבב הבא.

לבסוף, עם הצלחה לא מתווכחים: אף שבישראל עולם השקעות ההמונים חדש יחסית, נראה כי אומת הסטארט-אפ מצטרפת למגמה הצומחת, כאשר השקעה בחברות מובילות בהייטק הישראלי מושכת עניין רב בקרב משקיעי ההמון בישראל, שמגלים עניין רב במכשיר הפיננסי החדש. בארה"ב, במהלך השנים הראשונות מאז אישר הרגולטור האמריקאי השקעות המונים באמצעות Reg CF (רגולציית מימון המונים) חברות רבות השלימו מהלכי גיוס מוצלחים. הצלחה זו מקרבת את החברה אל לקוחותיה, ומכשירה את דרכה של החברה עד לרישום למסחר בשוק הראשי ולמימוש חזונה.

ולמעטים שעדיין חוששים, אזכיר: ג'יי.קיי. רולינג נדחתה על-ידי 12 מוציאים לאור לפני שפרסמה את אחת מסדרות הספרים הנמכרות והאהובות בעולם, "הארי פוטר". אושיות נוספות כמו סטיבן קינג, וולט דיסני ואפילו הביטלס התקשו גם הם תחילה, לעבור את שומרי הסף של התעשייה – שאחראים על מימון, שיווק ועזרה בביסוס תדמית – אך משמצאו תומך שיאמין בהם ויביא אותם לקהל הרחב הם עשו היסטוריה. בדומה להם, עולם ההייטק הישראלי מלא בחברות הזנק שמחזיקות במודל מנצח, במוצר רגע לפני פריצתו, ובצוות יזמים מוכשר ומנוסה, והשקעות המונים הן הדרך האדיאלית עבורם להגיע אל לקוחותיהם ולהשיג את המימון המלא שיהפוך את החזון לשינוי של ממש.

הכותב הינו מייסד שותף ומנכ"ל פלטפורמת ההשקעות Together

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.