Forbes Israel Logo

לא גמרה את הקריירה: עתידה הכלכלי של איימי

ביולי האחרון נמצאה איימי ויינהאוס מתה בדירתה בלונדון. אירוע זה גרר אחריו מערבולת תקשורתית וספקולציות שהתמקדו בקוקאין, הרואין ודומיהם. העובדה שבדיקת הרעלים לא איתרה סמים בגופה של הזמרת, לא שינתה כהוא זה.

אין ספק שחייה של ויינהאוס ניזוקו, ובסופו של דבר גם התקצרו, בגלל אורח חייה הפרוע (באחרונה נקבע כי סיבת המוות הייתה, בסופו של דבר, הרעלת אלכוהול). אבל הטירוף שנוצר סביב מותה השכיח את העובדה, שבתחילת שנת 2011 היא נמצאה בתהליך כלשהו של שיקום -אישי ופיננסי.

במהלך ההופעה הראשונה מתוך חמש שנתנה בברזיל בחודש ינואר, נאמר עליה שהיא "במצב מצוין" ונראית "רעננה". כל אחת מההופעות הללו הכניסה לפחות מיליון דולר. ההופעה האחרונה בסאו פאולו הניבה הכנסות שיא של 2.5 מיליון דולר.

זמן קצר לאחר מותה, אמר מנכ"ל חברת ההפקות AEG, רנדי פיליפס, לפורבס: "היא הייתה בדרכה להפוך לכוכבת מהשורה הראשונה, ממש כמו קייטי פרי ואדל. המוזיקה שלה הייתה הדבר האמיתי – ייחודית ושונה".

פיליפס מעריך, כי בתקופת השיא שלה (בשנים 2008-2007), הרוויחה ויינהאוס כ־250 אלף דולר להופעה, וכפול מזה עבור הופעות בפסטיבלים מיוחדים. נתון זה מקרב אותה לקבוצה מצומצמת הכוללת את ביונסה ואת ליידי גאגא – שתיים מהזמרות הבודדות שהכנסותיהן מגיעות לשבע ספרות בלילה אחד.

לויינהאוס היה סיכוי להתברג לרשימת המוזיקאים המצליחים בעולם, לו הייתה ממשיכה את קו השיקום בו החלה בתחילת השנה. אלא שמתישהו בין ינואר ליולי, היא שוב איבדה כיוון. שבועות אחדים לפני מותה הגיעה ויינהאוס להופעה בבלגרד כשהיא שיכורה כלוט. היא הורדה מהבמה לקול קריאות בוז, וסיבוב הקאמבק שלה, שתוכנן להיערך ב־12 ערים באירופה, בוטל.

תקרית זו היא פלשבק לימים הזויים, כמה שנים קודם לכן, אז הצליחה להרחיק כל בן ברית פוטנציאלי – אפילו כשזכתה לתהילה. מפיק ההופעות הוותיק רון דלזנר משחזר פגישה עם ויינהאוס מאחורי הקלעים, לאחר אחת ההופעות האחרונות שלה בניו יורק: "היא הייתה בבלגן גמור. הסתכלה עליי כאילו אני חייזר. זה ממש הזכיר לי את אמצע שנות השישים, כשניסיתי לדבר עם ג'ים מוריסון".

למרות המפגש, דלזנר בכל זאת התקשר לסוכן שלה כדי לנסות לסגור איתו הופעה נוספת, אבל ויינהאוס נפגעה מכך שדלזנר התעלם מהחבר שלה, בלייק פילדר־סיביל, עמו הייתה לה מערכת יחסי און־אנד־אוף סבוכה (בין היתר, היא גם התחתנה איתו, ואחר כך התגרשו). דלזנר לא חזר להזמין אותה להופיע. "הייתה יכולה להיות לה קריירה… בהחלט", הוא אומר. "היא הייתה מופיעה בפסטיבלים, אין ספק, ושם נמצא הכסף הגדול. היא פשוט הרסה הכל".

המוזיקה של ויינהאוס נמכרה בכמויות בעקבות מותה (האלבום השני שלה "בק טו בלאק" מכר 175 אלף עותקים בחודש אוגוסט). אך הזינוק הזה לא הספיק כדי להכניס אותה לרשימת הסלבריטאים המתים המרוויחים ביותר של פורבס השנה. זאת, בעיקר משום שהיא לא הותירה אחריה יצירה בהיקף דומה לזה של מייקל ג'קסון. היא הקליטה בסך הכל שני אלבומים בחייה, וכרגע נעשים גישושים ראשונים לגיבוש עסקאות לשיווק חומרים שלא התפרסמו מעזבונה.

ובכל זאת, על אף שויינהאוס איננה בין החיים, ייתכן שהיא עוד תשוב אל הבמה. מייקל ג'קסון, הביטלס ואלביס הונצחו כולם בהופעות של קרקס השמש ((Cirque du Soleil; סיבוב הופעות ההנצחה של ג'קסון כבר מכר כרטיסים, כך על פי הדיווחים, ב־40 מיליון דולר. אם זה יהיה המקרה, ייתכן שויינהאוס תזכה לקחת חלק בסיבובי הופעות מהמובילים בעולם המוזיקה – ולקהל תינתן הזדמנות אחרונה לשמוע את קולה הגדול והנועז מהדהד בכל פינות האולם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.