Forbes Israel Logo

הישראלים שהתעשרו: פורבס פירסם את רשימת עשירי העולם – רובם נחתכו

מגפת הקורונה פגעה גם במיליארדרים ברחבי העולם וחתכה 700 מיליארד דולר מהשווי המצרפי שלהם אשתקד. אבל גם היא לא עצרה את ג'ף בזוס שהגיע למקום הראשון

גם האנשים העשירים בעולם לא חסינים מפני נגיף הקורונה. כאשר החלה המגפה באסיה, השווקים עדיין לא לקחו בחשבון את מה שעומד להתרחש. אך כאשר הקורונה הגיעה לאירופה ואז לאמריקה, גם שוק ההון נפגע פגיעה קשה והון עצום החל להימחק. את התוצאה אפשר לראות ברשימת פורבס השנתית של עשירי העולם.

ב-18 במארס נסגרה רשימת העשירי העולם של פורבס, בה נכללים 2,095 מיליארדרים, 58 פחות מהרשימה של שנה שעברה ו-226 פחות מהספירה הראשונית שנערכה כשבועיים קודם לכן. מבין המיליארדרים שכן נשארו, 51% שווים השנה פחות משוויים בשנה שעברה. הונם של המיליארדרים  בכל העולם מוערך בכ-8 טריליון דולר, כ-700 מיליארד פחות מב-2019.

ג'ף בזוס הוא האדם העשיר בעולם זו השנה השלישית ברציפות. למרות הגירושים מאשתו, מקנזי בזוס, שקיבלה חלק ממניות אמזון ששוויין מגיע לכ-36 מיליארד דולר, נותר ג'ף בזוס עם 113 מיליארד דולר. ערכה של אמזון עלה בשנה האחרונה ב-15%. ענקית המסחר האלקטרוני משחקת תפקיד חשוב במהלך מגפת הקורונה. אמזון מעסיקה כ-100 אלף עובדים במשרות מלאות וחלקיות, כדי לעמוד בביקוש הגובר מצד הלקוחות שקונים יותר ויותר באמצעות האינטרנט.

ג'ף בזוס_ צילום
בזוס. גם אחרי הגירושים והקורונה – עדיין האיש העשיר בעולם | צילום: Patrick FallonBloomberg via Getty Images
421 נשים

ביל גייטס הגיע שוב למקום השני עם שווי מוערך של 98 מיליארד דולר, ואחריו הטייקון הצרפתי ברנרד ארנו, שהדיח את וורן באפט מהמקום השלישי. אליס וולטון, היורשת שקיבלה את רשת וולמארט, היא האישה העשירה בעולם, וממוקמת במקום התשיעי עם 54.4 מיליארד דולר. בסך הכל מופיעות ברשימת העשירים העולמית 421 נשים, כאשר שבע מהן חולקות את הונן עם בן זוג או בן משפחה.

המרוויח הגדול של הרשימה השנה הוא הסיני קין יינגלין, מגדל החזירים העשיר בעולם. שוויו מגיע ל-18.5 מיליארד דולר, לאחר שבשנה שעברה הוערך "רק" בכ-4 מיליארד דולר. שוויו זינק לאחר ששפעת החזירים הפחיתה את ההיצע, ומחירי החזירים זינקו במהלך השנה פי שלושה.

267 איש נשרו מרשימת עשירי העולם השנה לאחר שעסקיהם התמוטטו. אחד  הבולטים שבהם הוא הישראלי מייסד WeWork, אדם נוימן. 21 נוספים נפטרו. למרות זאת הצטרפו לרשימה 178 מיליארדרים חדשים מ-20 מדינות, הכוללים גם את מייסד אפליקציית שיחות הווידיאו זום, אריק יואן, שהאפליקציה שלו פורחת בעת מגפת הקורונה. ארה"ב היא המדינה בעלת מספר המיליארדרים הגדול ביותר – 614. אחריה סין (כולל הונג קונג ומקאו) עם 456 מיליארדרים.

גם בישראל

גם אצלנו הרגישו רבים מהמיליארדרים המקומיים את משבר הקורונה בכיסם. מרים אדלסון, האישה העשירה בישראל (המחזיקה בכ-50% ממניות משפחת אדלסון בלאס וגאס סנדס) נאלצה השנה לוותר על סכום עצום של למעלה מ-5 מיליארד דולר. הונה של אדלסון, שמחושב ברשימה העולמית כחלק מהונו של בעלה שלדון, מוערך כעת בכ-14 מיליארד דולר.

אבל לא כולם הפסידו. היו גם מי שהוסיפו להונם מאז פרסום רשימת עשירי ישראל בסוף השנה שעברה. כך למשל, הוסיפה להונה משפחת וורטהיימר כ-600 מיליון דולר והיא מוערכת כיום ב-6.2 מיליארד דולר. גם טדי שגיא התעשר השנה בסכום דומה, והוא שווה כיום 4.6 מיליארד דולר.

טדי שגיא. צילום: פורבס
טדי שגיא. 4.6 מיליארד דולר | צילום: פורבס

בין הנפגעים הגדולים נמצא גם פטריק דרהי (מקום שני ברשימת עשירי ישראל 2019) שאיבד קרוב ל-4 מיליארד דולר מאז פורסמה הרשימה הישראלית בחודש אוקטובר האחרון. הונו עומד כעת על 7.1 מיליארד דולר ירד למקום השלישי ברשימת עשירי ישראל. דרהי איבד את המקום השני לטובת אייל עופר (שאיבד "רק" 1.6 מיליארד דולר), עם הון של 7.5 מיליארד דולר.

מאה עשירי ישראל 2019

שרי אריסון נותרה ללא נכסים משמעותיים, לאחר מכירת בנק הפועלים ושיכון ובינוי, אך עם פחות 1.7 מיליארד דולר לעומת השנה שעברה. כעת עומד הונה על 3.3 מיליארד.

הונו של עידן עופר, אחיו של אייל, עומד כיום על 3.7 מיליארד דולר (ירידה של 900 מיליון), ואילו הונו של יצחק תשובה, שחושב עוד לפני המשבר שאליו נקלע בשבועות האחרונים, עמד על 3.2 מיליארד דולר (ירידה של 700 מיליון דולר).

צילום תמונה עליונה: shutterstock

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.