חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
Forbes Israel Logo

לא משקיעות מספיק: נשים אינן עוסקות בהשקעות "כי זה לא נשי"

נשים השיגו עצמאות כלכלית באופן חסר תקדים: הן מהוות רוב מתוך בעלי תואר אקדמי, הן מהוות כמעט חצי מכוח העבודה והן נהפכו למשתכרות העיקריות במשקי בית", נכתב במגזין USA Today באוגוסט השנה. "ועדיין, כשזה מגיע לניהול כספים – רובן נותרות לא מעורבות" נאמר בכתבה, שהציגה ממצאי מחקר שנערך בארה"ב אודות רמת המעורבות והשליטה של נשים בענייני כספים.

 

מנהלות את הכסף של הבית, נמנעות מכל השאר


למעשה, על פי מגזין העסקים Business Insider, רק כ-22% מהנשים מרגישות בנוח לקבל החלטות כלכליות, ורק 12% מכלל הנשים הן משקיעות. וויטני ג'ונסון, יועצת השקעות וכותבת, מספרת על חברה וקולגה שלה, שותפה בחברת השקעות ידועה. "כשהיא לא בעבודה, מנהלת תיקי לקוחות, תמצאו אותה בבית מוכרת ומניבה איגרות חוב. החברה הזו למדה הנדסה בקולג' ויודעת לקודד", היא מספרת, ובאותה נשימה מציינת כי "במערב הפרוע של ההשקעות", ידוע כי אישה כזאת היא נדירה. "תחום ההשקעות שייך לגברים", היא אומרת, ומוסיפה כי " בזמן שיש אחת מתוך חמש נשים שעבורן ללמוד להשקיע מהווה תרגיל פשוט, אני חוששת שעבור 80% מהנשים מדובר בטריטוריה לא מוכרת".

 


האם אין מקום לנשים בעולם ההשקעות? | צילום: IngImages ASAP

 

דווקא את משק הבית אנחנו יודעות לנהל פיננסית ביד רמה. סקר שנערך באחרונה בארה"ב וכלל 1,000 נשאלים מצא כי עיקר המשימות של ניהול כלכלת בית מתבצעות בידי נשים. 85% מהנשים אמרו כי הן משלמות את החשבונות, לעומת 35% מהגברים. 62% מהנשים השיבו כי הן מנהלות את החשבון השוטף בבנק לעומת 38% מהגברים. 59% מהנשים אמרו כי הן בודקות לעומק את החשבונות לפני שהן משלמות אותם, לעומת 32% בלבד מהגברים.

 

אבל כשזה מגיע לניהול כספים בהיקף גדול יותר אנחנו מעדיפות להימנע. הבעיה העיקרית היא כי הדבר מהווה מכשול גם להתקדמות בתוך חברות, לדרגי ניהול גבוהים. כי אם נשים לא מרגישות נוח בניהול הכספים של עצמן, הן בוודאי לא ירגישו בנוח עם ניהול כספי החברה. כך למשל, בדצמבר פורסם כי אחוז הנשים בתפקידי ניהול ובדירקטוריונים של 500 החברות הגדולות של Fortuneהוא 16.6. מדובר בצמיחה של חצי אחוז בלבד מהשנה שעברה, ולמעשה אין שינוי של ממש בנתון הזה מאז 2005.

 

נשים משיגות תשואות גבוהות יותר מגברים

ואם נחזור לתחום ההשקעות, כיום רק 5% ממשקיעי הון סיכון, 12% מהאנג'לים, ופחות מ-3% ממנהלי קרנות הגידור הן נשים. בסקר השקעות שנערך בארה"ב 48% מהנשים ציינו כי הן מרגישות שאינן מתמצאות מספיק בפיננסים. לראיה, אמרו, 85% מאנשי המקצוע בוול סטריט הם גברים.

  

בעלות עסקים: מרוויחות פחות אך מעסיקות יותר

חלומן של נשים להיות עצמאיות מתבטא באופן שונה מגברים גם בכל מה שקשור למימון העסק. מחקר חדש מוכיח כי גברים לוקחים פי 30-8 יותר הלוואות, והן משלמות לאורך זמן בביצועי העסק.

 

פה טמון האבסורד הגדול: מחקר שנערך בארה"ב מצא שבין השנים 2000 ל-2009 קרנות גידור שנוהלו בידי נשים הניבו כמעט פי שניים מאלה שנוהלו בידי גברים. מחקרים נוספים שהשוו תשואות של מנהלות השקעות עם תשואות של מנהלי השקעות הראו כי נשים משיגות תשואות גבוהות יותר מעמיתיהן מהמין השני. גם מועדוני השקעות פרטיים המיועדים לנשים רווחיים יותר מאלה של גברים.

 

אז למה אנחנו פוחדות כל כך להשקיע כספים? איך אפשר להסביר את החרדה של ארבע מתוך חמש נשים מפני השקעות? ג'ונסון טוענת כי ההסבר נטוע בתחושה עמוקה כי הדבר יביא את הנשיות לפשיטת רגל. "החברה סבורה שאנחנו נשיות רק בקונטקסט של מערכת יחסים או כשאנחנו נותנת משהו למישהו", מסבירה ג'ונסון. "נסו להשליך את תמונת האידיאל הנשי על עולם ההשקעות: התפקידים היחידים 'המקובלים חברתית' לנשים הם מוגבלים – אולי רק עריכת בדיקת נאותות כ'עוזרת' או כתיבת צ'ק כתורמת", היא אומרת.

 


אנחנו נתפסות כנשיות רק כשאנחנו נותנות משהו למישהו | צילום: IngImages ASAP

 

מה בכל זאת אפשר לעשות? ג'ונסון מעניקה שתי נקודות מבט מעניינות:

 

1. השקעה היא בעצם מימון חלומות
"חלק מהחלומות שאני מממנת קרובים לביתי. ככל שאנחנו מתמחים יותר בתחום המטבע, כסף יכול להיות הרבה יותר מצנצנת שממנה אנחנו מושכים נכסים כדי להתקיים, אלא יותר כמו מחסן שבאמצעותו אנחנו יכולים לממן את חינוך ילדינו, לקנות בית, למשוך את המשאבים הנדרשים לקנות ספר, להקים עסק או להפיק סרט דוקומנטרי.

"השקעה גם מממנת את סוג העולם שאנחנו רוצים. אני חולמת, למשל, על עולם שיש בו יותר הזדמנויות תעסוקה, אנשים הורים טובים יותר, מעריכים יותר זה את זה, וההתנדבות עולה על גדותיה. יש חברות שמסייעות לכל זה לקרות, ואני יכולה להשקיע בהן".
 

2. השקעה היא ספירת מלאי של היכולות שלך
"חלק משמעותי מתהליך התבגרות הוא ללמוד לקחת אחריות על מקורות המימון שלך, קטנים או גדולים, כאלה שהרווחת או שירשת. אין ספק שתעשי טעויות. אבל את מתאמנת, צוברת ביטחון ומתרגלת לרעיון שנשים אמיתיות אכן משקיעות.

"דרך פשוטה להתחיל היא כזו: נניח שחסכת 10,000 דולר. התחייבי להשקיע 1,000 דולר מהם, ותתייגי אותם כ'שכר לימוד עבור שיעור ניווט במים לא ידועים, בזמן שאני משקיעה בחלומות של אנשים'. לאחר מכן בחרי חברה שפותרת בעיות שאת חושבת שנדרש להן פתרון, או כזו שיוצרת עולם שאת רוצה ליצור גם. בהמשך, ערכי בדיקת נאותות (או שיעורי בית) על המניה.

 

"מילת אזהרה – אל תתני לעובדה שאת לא מבינה הכל בחברה שבה את משקיעה לעצור בעדך. תני לעצמך חלון זמנים של שש שעות התלבטות לכל היותר ולחצי על ההדק. ראיתי אנשים קונים מניות בהסתמך על לא יותר מטיפ של משפט או שניים. את רק צריכה להתחיל. כדאי שתכתבי לעצמך איך את מרגישה כשאת משקיעה. בעוד את כותבת ומשקפת – ועושה טעויות – וממשיכה בתהליך, תמצאי שאת לא רק בשליטה על הכסף שלך, אלא גם על עצמך".

 

כתבות נוספות בנושא:

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן