Forbes Israel Logo

לא צריכות ירושה: המיליארדריות שבנו את הונן במו ידיהן

2013 הייתה השנה שבה נרשם שיא של כמות הנשים ברשימת המליארדרים של פורבס. ראשית, מספרן היה גדול יותר מאי פעם. 138 בדירוג, לעומת 104. בנוסף, היו יותר נשים שהתחילו עסקים במו ידיהן, 24 במספר.

בתוך הרשימה מופיעות המעצבת טורי ברץ' והמסעדנית פגי צ'נג, אשר מנהלת רשת מסעדות סיניות בשם "פנדה אקספרס" יחד עם בעלה אנדרו. עבור שתי הנשים הוזי ההופעה הראשונה ברשימה. אחת המקימות של זארה, רוזלינה מרה, עכשיו האשה העשירה ביותר ברשימה שהקימה עסק בעצמה, מוערכת היום בסכום שיא של 6.1 מיליארד דולר, ומדורגת במקום ה-195.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

זאת אמנם סיבה לחגיגה אך גם סיבה לתדהמה. זה אומר שרק 1.6% מהמליארדרים הן נשים שעשו את הונן במו ידיהן, ורק 17% מהנשים נמצאות ברשימה מבלי לרשת נתח גדול מירושה. בנוסף ל-24 הללו, רוב הנשים ברשימה מארה"ב או סין, 15 הקימו עסקים יחד עם בעלן או אחיהן. ברשימת 9 הנשים שהקימו עסקים לבדן נמצאות אופרה ווינפרי והיזמית שרה בלייקלי. בניגוד לכך, רוב המליארדרים הגברים עש את הונם במו ידיהם. 


צילום: רויטרס

ובכל זאת, הסיפורים של הנשים הללו מעוררי השראה וזאת סיבה לתקווה. באשר ל- 2012, מוערך כי יותר מ- 8.3 מיליון נשים היו בעלות עסקים בארה"ב, עליה של 54% ב- 15 השנים האחרונות, כך על פי דיווח של הפורום הפתוח של אמריקן אקספרס. על פי הפורום, נשים כיום מתחילות עסקים פי אחת וחצי מגברים. נשים גם רושמות פטנטים על שמן יותר מתמיד. עדיין פחות מגברים, אך כפול מבשנת 1990, זאת על פי המועצה הלאומית לעסקי נשים. 

על פי כתבה שפורסמה לפני כחודש, מחקר של ה-GEM אשר חקר 59 כלכלות מראה שלראשונה מזה 13 שנה, נשים מקימות עסקים בקצב גבוה יותר מגברים בשלוש כלכלות (גאנה, ניגריה ותאילנד), ובקצב כמעט שווה לגברים בברזיל, אקוודור, אוגנדה ושוויץ. 

"נשים באות מוכנות, נכונות וביכולתן לממש מטרות יזמות", אומרת סוזן דאפי, המנהלת של המרכז למנהיגות ויזמות נשית באוניברסיטת באבסון. בכל זאת, דאפי מכירה בכך שכסף הוא לא תמיד המניע המרכזי: "נשים מתחילות עסקים בשל מגוון סיבות, הרבה יותר מאשר השורה התחתונה המסורתית". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.