Forbes Israel Logo

לא רק דיבורים: חברת השקעות אמריקאית הקימה תעודה מיוחדת להשקעה בחברות המקדמות שוויון

"היום, לצערי, יש השפעה דרמטית לשאלה האם נולדת בכפר ערבי או בבני ברק, האם אתה אתיופי או אישה. סתם, בגלל שיש לך צבע אחר או נולדת במקום כזה או אחר – הסיכויים שלך להצליח קטנים בהרבה". כך אמר הבוקר שר הכלכלה נפתלי בנט, במהלך כנס שוויון הזדמנויות בעבודה אשר נפתח הבוקר באוניברסיטת בר-אילן.

בכנס הוצג סקר מיוחד אשר ערך משרד הכלכלה בנוגע לאפליית מבוגרים במשק הישראלי, אשר חושף תמונת מצב עגומה למדי. על פי הסקר, לא פחות מ-77% מהמעסיקים בישראל מעריכים כי "בישראל קיימת אפליה של מבוגרים בקבלה לעבודה". כשהתבקשו הנשאלים לדרג את האוכלוסיות אשר סובלות במיוחד מאפליה בתהליכי הקבלה לעבודה, דורגו בעלי מוגבלויות במקום הראשון. אחריהם דורגו ערבים, חרדים, מבוגרים, ולבסוף דורגו הנשים.

שר הכלכלה נפתלי בנט, במהלך נאומו הבוקר | צילום: חן גלילי

"למעסיקים אני אומר: אל תהיו פראיירים. העסיקו את האחר וקבלו את האחר. כשיושבים אנשים שונים שגדלו במקום שונה וחושבים שונה, דברים טובים קורים", המשיך בנט. "כדי לעזור למעסיקים שמבינים את הפוטנציאל הכלכלי בשווין הזדמנויות וגיוון תעסוקתי, אנו מציעים תמריצים כלכליים, מרכזי הכוון תעסוקתי לעובדים, הכשרות מקצועיות וסדנאות אשר נועדו להכין את העובדים בצורה הטובה ביותר לשוק העבודה".

בעיית חוסר השוויון בקבלה לעבודה אינה ייחודית למשק הישראלי, וברחבי העולם כולו פועלות ממשלות וגופים שונים לטיפול בבעיה, מסבירים במחלקת המחקר של בית ההשקעות "אינפיניטי". אחד הרעיונות המקוריים הגיע דווקא מחברה פרטית – חברת ההשקעות האמריקאית ALPS & Denver Investments, אשר הודיעה לאחרונה כי יצרה תעודת השקעה חדשה ומעניינת במיוחד: התעודה החדשה מורכבת אך ורק מחברות אשר מקדמות באופן מוצהר את רעיון שוויון הזדמנויות התעסוקה והקבלה לעבודה במסגרתן.

הקריטריון המוביל של התעודה החדשה בוחן את אחוז העובדים המגיעים מקבוצות אוכלוסייה שונות במשק האמריקאי בכל אחת מהחברות המסחריות: כמה מעובדי החברה הן נשים (לרבות בתפקידי הניהול הבכירים), כמה משתייכים לקהילת הלהט"ב (לסביות, הומו סקסואלים, טראנסג'נדרים ובי-סקסואלים), כמה עובדים מגיעים מהדתות השונות וממוצא אתני מגוון, וכן הלאה.

ללא הבדל דת, גזע או מין | צילום: shutterstock

התעודה החדשה כבר משקיעה בלא מעט חברות מובילות במשק האמריקאי, אשר זכו לדירוג גבוה במיוחד במדד קידום השוויון. בין היתר משקיעה התעודה החדשה בחברות דוגמת "אמריקן איירליינס", "LEXMARK INTERNATIONAL", ענקית משחקי המחשב "ELECTRONIC ARTS" אימפריית האופנה והספורט "נייקי" ועוד רבות אחרות. בסך הכל, כוללת התעודה 162 חברות ציבוריות.

אז האם אכן כדאי להשקיע דווקא בחברות אלו? במחלקת המחקר של "אינפיניטי" מסבירים כי לפחות מבחינה כלכלית, עדיין מוקדם בכדי לקבוע. התעודה הצעירה נוסדה אך ורק לפני חודש, ועדיין מוקדם מכדי לשפוט את ביצועיה ולקבוע האם החברות אשר מקדמות שוויון במקום העבודה הן אכן רווחיות יותר מאחרות. אך אין ספק כי כל יוזמה נוספת אשר מקדמת, ולו בצעד, את נושא השוויון במקומות העבודה – מבורכת.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.