Forbes Israel Logo

לא רק כי זה צודק: כמה כסף יכול להכניס שוויון מגדרי לעולם?

בשבת האחרונה יותר משלושה מיליון בני אדם ברחבי ארצות הברית – אחד מכל 1,000 אמריקאים אם לסבר את האוזן – ויותר מ-250 אלף בני אדם נוספים מסביב לעולם צעדו בקריאה לשוויון מגדרי. ביום ראשון רבים מאותם האנשים צעדו שוב ושאלו "מה הלאה?". התומכים פרסמו רשימות ומדריכים שונים למה שצריך להתרחש בשבועות ובחודשים הקרובים, אבל עובר מי שלא מסתפקים רק בדיבורים, ורוצים להכניס גם כסף לעניין, דו"ח חדש שפרסמו תאגיד הפיננסים והבנקאות הבינלאומי BNY Mellon וקרן התרומות של האו"ם (The United Nations Foundation) יכול להוות תבנית חלופית. הצעת המפתח העולה בדו"ח היא להתחבר להזדמנות ששוויה טריליוני דולרים (ובכך גם להאיץ את התקדמותה): השקעה בחברות שיש בהן מגוון מגדרי, שמובלות על ידי נשים או שמספקות שירותים שעוזרים לקדם שוויון מגדרי.

למען הסר ספק, הדו"ח, ששמו, "תשואה לשוויון" (Return on Equality), הוא משחק מילים מעולם הפיננסים (בדרך כלל משמעות הקיצור ROE היא "תשואה להון", return on equity), לא המציא את הגלגל. הקונספט של "השקעת השפעה" הוא לא חדש, אבל הדו"ח ראוי לציון בעיקר בגלל כמה מהספרים שהוא מציג. נכסיהן של קרנות שמתמקדות באמצעים בעלי אופי חיובי עבור החברה והסביבה, כך לפי שני הארגונים מחברי הדו"ח, הוכפלו פי ארבעה רק בין השנים 2012-2014, והגיעו לסך של 4.3 טריליון דולר. ישנם גם, פשוטו כמשמעו, טריליוני דולרים בתוצר מקומי גולמי שניתן לשחרר על ידי השקעה בחברות, במוצרים ובשירותים שמבקשים לסגור את הפער בין המינים.

"השגת שוויון מגדרי חיונית בתור עניין של צדק ושל זכויות אדם – ובה בעת זה גם משחרר מגוון רחב של תוצאות כלכליות ופיתוחיות חיוביות", מציין הדו"ח (ממש בשורת הפתיחה שלו, אגב)."למעשה, חברת המחקר הבינלאומית McKinsey Global Institute מעריכה כי צמצום הפער המגדרי העולמי יכול להוסיף כ-12 טריליון דולר לתמ"ג השנתי ברחבי העולם".

מיליוני אמריקאים ואמריקאיות יצאו להפגין. וושינגטון בסוף השבוע | צילום משך: יוטיוב

במדינות מפותחות כמו ארצות הברית השיח על צמצום הפער המגדרי מתמקד בדרך כלל בצמצום פערי השכר באופן ספציפי. אבל דו"ח "התשואה על השוויון" דווקא מדגיש כמה מהצרכים האחרים של הנשים מסביב לעולם שאינם מסופקים כיום. "גלובאלית, כ-1.7 מיליארד נשים עדיין לא מחזיקות בבעלותן טלפון סלולארי, ול-1.1 מיליארד נשים אין חשבון בנק – שני מחסומים משמעותיים מאוד בפני מימוש הזדמנויות כלכליות וניצולן", מצהיר הדו"ח. "בערך 225 מיליון נשים מסביב לעולם עדיין זקוקות, ללא מענה, לשיטות מודרניות למניעת היריון, מה שמונע מהן לקבוע את מספר הילדים שיהיו להן, את המרווחים בין הלידות ואת התזמון שלהן באופן שיתאים בצורה הטובה ביותר לשאיפות ולציפיות שלהן מעצמן וממשפחתן".

אם נענה על החסרים הללו, מציין הדו"ח, נוכל להוסיף 300 מיליארד דולר בשנה להוצאה העולמית עד שנת 2025. להלן כמה מהחברות ש-BNY Mellon וקרן התרומות של האו"ם טוענות שפועלות לטובת צמצום הפערים הללו – ולהיכן, כפועל יוצא, צריכים משקיעים מכל הסוגים לשקול להפנות את כספי ההשקעות שלהם:

Ooredoo: חברת תקשורת שבסיסה ממוקם בקטר המנסה להרחיב את הבעלות הנשית על מכשירי טלפון ניידים באמצעות הפצה ממוקדת מטרה שלהם ובאמצעות אפליקציות מיוחדות שמתמקדות בנשים. כיום, כשעדיין יש מסביב לעולם פחות 200 מיליון בעלות סמארטפונים בהשוואה לבעלי סמארטפונים, הדו"ח טוען כי הפצה טובה יותר של המכשירים בקרב נשים יכולה לייצר הזדמנויות תעסוקה עבור כ-140 מיליון נשים ברחבי העולם, ותוספת מצטברת של כ-20 מיליארד דולר להוצאות הגלובליות בשוק הסלולר בשנה, עד לשנת 2025. גם ל-Vodafone, חברת התקשורת שבסיסה ממוקם בבריטניה, יוזמה דומה: לספק ל-50 מיליון נשים נגישות לטלפון סלולארי עד 2025.

HRA Pharma: חברת הפארמה הפריזאית הזו מבקשת לפתח תרופות ומכשור רפואי שיענו על צרכים רפואיים הנוגעים לבריאות האישה, ושעד כה לא זכו ליחס הולם. בין היתר, HRA מייצרת את המונה ליזה, התקן תוך רחמי מנחושת (IUD); את ה- NorLevoוה-ellaOne, שנועדו למניעת היריון בחירום; את הג'ל Clareva שנועד לטיפול בהרפס גניטלי ומוצרים נוספים. החברה מקדישה את עצמה לספק גישה למוצרים הללו לנשים באשר הן, לרבות הנשים העניות בעולם. לפי "התשואה על השוויון", הרחבת התפוצה של שירותי בריאות הנוגעים למניעת היריון ובריאות מערכת הרבייה יכולה למנוע 52 מיליון הריונות בלתי מתוכננים בשנה ברחבי העולם, ולשחרר סכום מצטבר של כ-5 מיליארד דולר שמוּצא מדי שנה על שירותי בריאות.

Unitive: ספקית התוכנה הזו, מייסודה של לאורה מאת'ר, לשעבר עובדת ב-NSA (סוכנות הביטחון הלאומית האמריקאית), ב-eBay וב-PayPal, שואפת להפוך את תהליך המעבר על קורות חיים לאוטומטי ובכך לצמצם את ההטיה המגדרית בתהליך ההעסקה. החברה, שבסיסה ממוקם בארצות הברית, רוצה לעזור לוודא כי במהלך התהליך לא יתעלמו מעסיקים מכישרון בגלל הטיות לא מודעות. לפי BNY Mellon והאו"ם, נשים מהוות מחצית ממאגר העבודה העולמי אבל תורמות רק 37% לתמ"ג העולמי; וצמצום הפער הזה יכול לייצר את הסכום של 12 טריליון הדולרים שהדו"ח מצטט מ- McKinsey. סגירתו המוחלטת של הפער יכולה להוסיף 28 טריליון דולר לתמ"ג העולמי השנתי עד לשנת 2025.

Jyoti Chopra, העומדת בראש מחלקת הקיימות והאזרחות העולמית של BNY Mellon ומומחית שתרמה רבות לכתיבת הדו"ח, אמרה כי "התשואה על השוויון" לא מתיימרת לספק תכנית השקעה ספציפית, או להיות מעין המלצה על מניות, אלא "לספק דוגמית של סוגי המוצרים והשירותים שיש להם את הפוטנציאל לשנות את חייהן של נשים ובנות ברחבי העולם". לאחר שזה נאמר, היא מקווה שכולם, ממשקיעים מוסדיים, דרך משקיעים פרטיים ועד למנהלי נכסים ייקחו לתשומת לבם את ההזדמנויות הללו.

מטרת הדו"ח היא רק לספק דוגמא לאופן שהשקעות יכולות לשנות הכל | צילום: Fotolia

"כיום, חברות המוחזקות באופן פרטי כמו st for Women1 (חברת ביטוח שמתמקדת בנשים ומבוססת בדרום אפריקה) מהוות מטרות פוטנציאליות של קרנות פרייבט אקוויטי או הון סיכון, ומשקיעים פרטיים יכולים להשקיע בחברות כמוהן באמצעות קרנות שמתמקדות בנשים. קרנות כאלו קיימות כיום, אבל אנחנו מקוות לראות עוד קרנות רבות מפנות את הפוקוס שלהן לכיוון שוויון מגדרי, מוצרים ושירותים נשיים בשנים הקרובות", היא אומרת לפורבס. "באמצעות תעודות פיקדון (DR)", היא מוסיפה, "משקיעים יכולים גם לגשת לחברות ציבוריות שנסחרות בבורסות הבינלאומיות".

עבור אלו שיתכן ומטילים ספק בצורך להשקיע דרך "עדשות מגדריות", צ'ופרה מחזירה אותנו לשורה שפתחה את הדו"ח כולו, שמזכירה לכולנו שזכויות נשים הן זכויות אדם ושזכויות אדם הן זכויות נשים.

"בחרנו לפתוח בשורה הזו מתוך כוונה להזכיר לקוראינו, ולקהל בעולם כולו, ששוויון מגדרי עדיין לא מובן במלואו בחלקים רבים של העולם, ושעדיין יש הרבה מאוד עבודה לעשות כדי לקדם שוויון מגדרי אמתי לאורך כל הממדים של החיים", היא אומרת. "עמדה ברורה וחד משמעית זו ממחישה את המחויבות האיתנה שלנו לגיוון והכלה, ואנו מעודדים גם מנהיגי תעשיה אחרים לקחת חלק במשימה שלנו לשפר את החיים באמצעות השקעות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.