Forbes Israel Logo

לא רק מטוסים: "לוקהיד מרטין" מקימה את אחד הפרויקטים הגדולים בעולם בתחום האנרגיה הירוקה

תאגיד הענק האמריקאי לוקהיד מרטין ידוע לרוב כיצרן מטוסים, טילים ומערכות נשק מתקדמות במיוחד. אך לאחרונה, הודיע התאגיד אשר הביא לעולם את מטוס ה-F35 ומגוון רחב של מערכות נשק משוכללות וסודיות נוספות, כי החל לפתח מתקן מתקדם, משוכלל, ומסקרן במיוחד – אשר כלל אינו נועד לסייע בשדה הקרב. למעשה, מדובר בפרויקט בתחום האנרגיה הירוקה, אשר ינצל את תנועתם של גלי הים – בכדי לייצר אנרגיה חשמלית.

הפרויקט הגדול מסוגו בעולם | מתוך אתר החברה

הפרויקט המסקרן, עליו עובדים מהנדסי החברה כבר כיום, יונח מול חופיה הדרומיים של אוסטרליה – וצפוי להיות הגדול מסוגו בעולם כולו. על פי אנשי החברה, ניצול מרבי של תנועת הגלים באוקיינוס יאפשר ייצור חשמל בכמות של 62.5 מגה-וואט – אשר תוכל לספק את צריכת החשמל הדרושה לכ-10,000 בתים.

ניצול כוחם של המים לטובת ייצור אנרגיה אינו דבר חדש, ותחנות כוח המונעות באמצעות מים זורמים הוקמו בסמוך למפלים שוצפים או נהרות סוערים במיוחד כבר לפני שנים. אך הטכנולוגיה החדשה, מנגד, תתבסס דווקא על תנועתם המתמדת של הגלים – אשר משנה את גובה פני הים ללא הרף. המערכת תותקן על בסיסו של מצוף מיוחד אשר ינוע למעלה ולמטה בהתאם לגלים הבלתי פוסקים בחלק זה של האוקיינוס. הטכנולוגיה עצמה תמיר את תנועת המתקן הבלתי פוסקת לכדי אנרגיה חשמלית, אשר תועבר לחופי אוסטרליה באמצעות קבל תת מימי מיוחד.

אז מדוע הפרויקט המסקרן מוקם דווקא מול חופי אוסטרליה? אחת התשובות האפשריות היא הפוטנציאל הגדול אשר מאפשרים תנאי הים באזור זה של העולם, בו קיימת תנועת גלים לאורך מרבית ימי השנה ללא הפסקה. תשובה אפשרית נוספת היא פשוט מאוד המודעות והנכונות להשקעה של האוסטרלים, אשר מתקצבים את "הקרן האוסטרלית לקידום אנרגיה ירוקה" – בכדי לעמוד ביעד עליו הכריזה הממשלה המקומית – אספקת 20% מצריכת החשמל במדינה באמצעות אנרגיה ירוקה עד שנת 2020.

המצוף המיוחד בפעולה. יספק חשמל ל-10,000 בתים | מתוך אתר החברה

הקרן, אשר משקיעה 2.5 מיליארד דולר בפרויקטים שונים לקידום מטרה זו, הייתה אחד הגורמים החשובים גם בתקצוב הפרויקט הנוכחי. הקרן זיהתה את הפוטנציאל הגלום בגלי הים כבר לפני מספר שנים, ומאז היא מתקצבת פרויקטים נוספים אשר נפרשים סביב לחופי היבשת. פרויקטים כאלו מתוכננים גם מול חופי יפן, הוואי ומדינות אירופה – אך הפרויקט הנוכחי, כאמור, צפוי להיות הגדול והמשמעותי ביותר בעולם בתחום ניצול גלי הים הפתוח והמרת האנרגיה המתקבלת מכך לכדי אנרגיה חשמלית. בקרוב גם מול חופי ת"א?

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.