Forbes Israel Logo

לונדון לא מחכה: עד כמה באמת משמעותית התלות של בירת בריטניה באוליגרכים הרוסים?

בשבועות האחרונים נכתב לא מעט על התפקיד שמשחקת לונדון בגישתה של בריטניה כלפי הסנקציות המושתות על רוסיה בעקבות סיפוח קרים. התיאוריות אומרות שמכיוון שהון רוסי רב זורם דרך העיר או מוחזק בנכסים בה, ממשלת בריטניה נמנעת מדחיפת סנקציות כבדות יותר על מוסקבה. אך למעשה, אם מתבוננים על הנתונים, התיאוריות הללו פשוט אינן נכונות.
לא רק שהקשרים בין לונדון ורוסיה רחוקים מלהיות מעמיקים, אלא שבריטניה בכלל נמצאת לצד אלה הדוחפות לסנקציות משמעותיות יותר.

כל המאמרים שנכתבו בנושא מספקים כמה אנקדוטות מענייניות, בדרך כלל על מספר האוליגרכים העושים עסקים בלונדון, על מנת לתמוך בעמדה המוצגת. אך בעוד זה נכון כי מספרם רב באופן חריג, זה עדיין לא מהווה הוכחה מספיקה. הנקודה החשובה היא שכל דיון בנושא חייב להתקיים בתוך הקונטקסט של לונדון כעיר גלובלית ושל מדינות האיחוד האירופי שמקיימות קשרי מסחר משמעותיים, וסוחבות תלות אנרגטית מול רוסיה.

התבוננות מדוקדקת בנתונים מראה כי בעוד העסקים הרוסים אכן תורמים רווחי מס לעיר, נתח הרווחים אינו משמעותי ביחס לרווח הכללי. כפי שמראה הגרף למטה, היצוא הבריטי של שירותים פיננסיים, שירותים עסקיים אחרים וביטוחים, הוא גבוה, אך רוסיה היוותה ב-2012 רק 1% מתוך שוקי המטרה – כל השירותים המסופקים לחברות רוסיות על ידי חברות בריטיות בתחומים אלה הוא רק שבריר קטן מתוך פעילותן.


היצוא הבריטי של שירותים פיננסיים, שירותים עסקיים אחרים וביטוחים, לפי מדינות

באופן דומה, היקף ההון הרוסי המושקע בלונדון גם הוא נמוך בהרבה ממה שנוטים לחשוב. בעוד ההשקעה הרוסית מסתכמת בסכום נאה של 27 מיליארד לירה שטרלינג (כ-44 מיליארד דולר), למעשה מדובר רק ב-0.5% מתוך כלל ההשקעה האירופית בנכסים בעיר. למרבה ההפתעה דווקא הבריטים משקיעים יותר (כמעט כפול) ברוסיה. לכך יש להוסיף את העובדה שקיימות מעט מאוד השקעות רוסיות ישירות (FDI) בלונדון.

מן הצד השני, הקשרים בין מדינות אחרות ורוסיה הם משמעותיים הרבה יותר. למרבה ההפתעה המערכות הבנקאיות של איטליה, צפרת וגרמניה הן בעלות חשיפה גדולה יותר לרוסיה מאשר זו של בריטניה – גם במונחים אבסולוטיים וגם כנתח מנכסי הבנקים. לרבות ממדינות אירופה יש גם קשרי מסחר קרובים עם רוסיה, כפי שניתן לראות בטבלה.


אם סנקציות נוספות יוטלו, ברור כי למדינות אחרות יש הרבה יותר מה להפסיד מאשר לבריטניה, דבר המתבטא בעמדתה הניצית יחסית כלפי רוסיה, המציבה אותה לצד מדינות כמו פולין טילה ולטביה – הנפגעות הפוטנציאליות הגדולות ביותר ממהלך תוקפנות רוסי נוסף. לונדון, כך נראה, תשרוד גם ללא האוליגרכים הרוסים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.