Forbes Israel Logo

ללא שינוי, בינתיים: הריבית במשק תיוותר על רמה של 0.1% גם במהלך חודש אפריל, הדולר צולל בתגובה

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל פרסמה אחר הצהריים את החלטת הריבית במשק לחודש אפריל. על פי הודעת הבנק, גם בחודש הקרוב תיוותר הריבית במשק על רמתה הנוכחית ותעמוד על 0.1%, לאחר הורדת הריבית אשר הפתיעה את המשק בחודש שעבר. מרבית ההערכות במשק הישראלי חזו כי אכן הריבית תיוותר ללא שינוי, אך דווקא בנק HSBC העריך בשבוע החולף כי בנק ישראל צפוי להוריד את הריבית במשק – ולהשיק תכנית הרחבה כמותית, דוגמת זו אשר הנהיג בעבר הבנק הפדרלי המרכזי בארה"ב ומנהיג כעת הבנק האירופאי המרכזי. 

בינתיים, כאמור, בנק ישראל נמנע מצעדים אלו (בדמות הנפקת אג"ח ורכישתם בכדי להזרים כספים למשק) – אך הערכות שונות גורסות כי ראשי הוועדה המוניטרית העדיפו לחכות לפרסות מדד המחירים לצרכן בחודש אפריל – ולבחון את השפעתה של הורדת הריבית האחרונה בטרם יחליטו על מהלך מרחיק לכת שכזה.

צילום: אריק סולטן

ההחלטה להותיר את הריבית על כנה מגיעה, כאמור, חודש לאחר ההחלטה המפתיעה על הפחת הריבית לרמה של 0.1%. כעת, כאמור, ממתינים בבנק לפרסום מדד המחירים במשק בחודש אפריל אשר יעיד האם ההורדה האחרונה הצליחה לבלום את הדפלציה במשק – ולהחזיר את האינפלציה אל עבר היעדים אשר קבעה המששלה, ועומד על 1%-3%. 

על פי החלטת הריבית אשר פרסם היום הבנק, במחלקת המחקר מאמינים כי אכן האינפלציה במשק צפויה לעלות במהלך החודשים הקרובים ולהגיע ליעד אשר קבעה הממשלה. בנוסף, מעדכן הבנק את תחזית הצמיחה במשק, ועל פי ההערכות כעת צפוי המשק הישראלי לצמוח ב-3.2% במהלך שנת 2015 וב-3.5% בשנת 2016. בנוסף להערכה כי האינפלציה תעלה בתקופה הקרובה, סביר להניח כי בבנק ישראל חששו כי הורדה נוספת של הריבית תביא להמשך העליה במחירי הדיור – ולכן העדיפו להמתין עם מהלך שכזה, לפחות לעת עתה.

בתגובה לפרסום החלטת הריבית נרשמות ירידות קלות בבורסה. את עיקר תשומת הלב תופס היום המסחר במטבע החוץ, כששער הדולר ירד ב-0.9% עד לשעת פרסום ההודעה, ומאז ממשיך המטבע האמריקאי לאבד גובה למול השקל. בשעה זו נחלש הדולר ב-1.2% למול מקבילו הישראלי, ונסחר ברמה של 3.974 ש"ח. כזכור, הציפייה בשוק המט"ח הייתה להורדת ריבית נוספת אשר הייתה מחלישה את השקל עוד יותר. כעת, משהתברר כי הריבית לא תרד במהלך החודש הקרוב, מאבד הדולר מערכו וצולל בחדות. 

בבית ההשקעות הלמן אלדובי העריכו בתגובה להחלטת בנק ישראל כי "בנק ישראל נמצא בעמדת המתנה, אבל אנו מעריכים כי בנק ישראל יאלץ להוריד ריבית בשבועות הקרובים לנוכח מלחמת המטבעות וההרחבות הכמותיות המתרחשות בעולם. בחודשים הקרובים נחזור לראות מדדים חיוביים עקב האצה מסוימת בפעילות במשק ברבעון האחרון, העלאת שכר מינימום, גידול בצריכה הפרטית וסיום תהליכי הורדת מחירים מבניים כמו מים וחשמל. עם זאת, המדדים גם עשויים להפתיע כלפי מטה בתמיכתו של השקל החזק ובתמיכת הממשלה החדשה אשר עתידה לבצע צעדים להוזלת יוקר המחיה. במידה והמדדים לא יהיו חיוביים כפי שמעריכים בשוק ובמידה וגם השקל יוסיף להתחזק מול סל המטבעות, סביר שנראה פעולה נוספת של בנק ישראל בהכרזה הבאה". 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.