Forbes Israel Logo

למה לחשוב בקטן יביא אתכם להצליח בגדול?

"מטרות כתובות אינו אלא חלומות בלא תאריך-יעד" – ברייאן טרייסי

בעולם מושלם, זה שהגענו לאמצע שנת 2012 פירושו היה כי גם הגענו לאמצע הדרך בהשגת מטרותינו לשנת 2012, נכון? אבל מה אם אנחנו עדיין נאבקים תמידית על השגת המטרות האלו? האם אנו יודעים מה עומד בדרכנו מהגשמתן? האם אנו חושבים שמטרותינו הן גדולות מלהשיגן? יכול להיות שיש לנו מזל רע? או שמא פשוט לא רצינו את זה "מספיק חזק"? יש להטיל ספק רב בכל אלה: למעשה, הבעיה הגדולה שמונעת מכם מלהגשים את מטרותיכם הגדולות ביותר היא שאתם לא חושבים מספיק בקטן. כן, קראתם נכון: אתם לא חושבים מספיק בקטן.    עוד יותר קטן | אילוסטרציה:ing/ASAP

הצבת מטרות 101

כשזה מגיע להצבת מטרות, אין מחסור בספרים, תרשימים, גורואים וסמינרים המציעים תוצאות מובטחות בתחום הגשמת חלומותיכם הפרועים ביותר. השמות והתוכניות אולי משתנים, אבל הם מציעים פחות או יותר תהליך המנותב כדלקמן:

1. החליטו מה אתם רוצים->

2. הכריזו על חלומכם באוזני החברים והמשפחה ->

3. הציבו תאריך יעד->

4. פצלו את המטרה לשלבים מצומצמים יותר ->

5. זהו מישהו שהשיג מטרה דומה, ובנו לפיו את מערכת האמונות והגישה שלכם->

6. האמינו שזה אפשרי ->

7. נקטו פעולה רצינית ->

8. חזרו על צעדים 6 ו-7 מדי יום.

לא שיש משהו רע בצעדים אלה – הם עובדים. הבעיה היא בלהאמין שהמטרות אותן אנו מציבים לעצמנו הן בכלל אפשריות. אמונה היא כמו שריר: אלא אם כן היא מפותחת, היא נותרת חלשה, קטנה, ובעיקרו של עניין – חסרת שימוש. אז כשאנו מציבים מטרות גדולות יותר, אנו דורשים מעצמנו גם מערכת אמונה גדולה יותר בהתאמה, שתתמוך בהן. זה לא משנה כמה אנחנו "רוצים את זה" או כמה אנחנו "מכריזים על זה" – כל מה שמשנה הוא כמה אנחנו מאמינים בזה. זו אמונת אמת זו אשר משפיעה על כל מעשינו.

מטרות גדולות + אמונה קטנה = 

1. אנו מציבים מטרה גדולה (בד"כ אותה מטרה שהבטחנו לעצמנו במשך שנים) 

2. אנחנו אומרים לעצמנו "אני רק צריך להיכנס יותר למוטיבציה" או "אני צריך ממש לרצות הפעם"

3. אנו ממפים את המידע הדרוש לנו

4. אנחנו עושים כמה צעדים…

5. …ו-טראח! אנו נתקלים בקשיים, מחמיצים את תאריך היעד הראשון או מסתחררים אל מחוץ למסלול.

בכל מקרה שהוא, הנסיבות נראות כאילו הן פשוט צצות מן האי-שם. חברים מתקשרים אלינו עם תוכניות של הרגע האחרון, ואנחנו מוצאים את עצמנו מתפרעים על גלידה מאוחר בלילה, המחשב שלנו קורס ואנחנו מוצאים את עצמנו נאבקים להתמודד עם רשימת ה"לעשות" השבועית שהכנו לעצמנו. וזה כמובן מוביל לאשמה, שאז משתנה לתחושה ש"זה סימן" מאיזשהו סוג – שזה "לא הזמן הנכון" או ש"נתחיל שוב ביום ראשון הבא".

למרבה הצער, חשיבה כזאת יכולה להפוך גם מישהו נלהב וחדור אמביציה למציב-מטרות מפוכח, המוצא את עצמו מציב את אומתה מטרה שנה אחר שנה, אבל רק מפיק יותר ויותר אכזבה. אז מה הפיתרון?

הכוח של לחשוב בקטן

המאמר התחיל עם הבטחה להצעת פיתרון קטן לבעיה גדולה. דנו בדרך בה השיטה המסורתית של הצבת מטרות עובדת, אך גם מוגבלת ע"י גודל האמונה שיש למישהו בהשגת המטרה האמורה. אז בהמשך לזאת אפשר לבוא עם הפיתרון:

התחילו במטרה קטנה. הכוונה ממש, ממש קטנה. זה שונה לגמרי מפיצול מטרה לשלבים קטנים יותר – לא: מטרה בפני עצמה, קטנה. אם המטרה שלך היא "להוריד 25 קילו", שנה אותה ל"לאכול ארוחת בוקר בריאה אחת השבוע". אם המטרה היא "להקים עסק", שנו אותה ל"לראיין בעל עסק יחיד". שוב, אין מה לשבור את המטרה הגדולה לשלבים 'קטנים' – אלא לצמצם את המטרה עצמה. זה לא משנה אם הן אינן קשורות למטרה הגדולה או לחלום הנצחי – רק תתחילו לפגוע במטרות.

ההיגיון מאחורי זה הוא פשוט: אתם צריכים מומנטום, ושום דבר לא בונה מומנטום כמו איספם של כמה נצחונות אל אמתחתכם. שלא תבינו לא נכון: יש מקום לחשוב בגדול ושיהיו לנו חלומות גדולים, אבל אי אפשר להתעלם מהצורך במומנטום ובביטחון. להשיג מטרה זה הרבה הרבה יותר טוב מלבצע צעד, במיוחד עבור מישהו שלא מגיע מעסקי הצבת המטרות הגדולות והצבתן.

כוונת המטרות הקטנות האלו איננה לקרב אותנו למטרה הגדולה, כי אם לפתח את מיומנות האמונה. האמונה שביכולתנו להשיג מטרות – לא צעדים.

הדוגמא האישית של כותב שורות אלו (במקור): חצי שנה לפני סמינר הרשת הראשון שהיגשתי ב-2009, הצבתי את המטרה הבאה – לעמוד בנאום טוב שלם אחד בפני קהל מבלי לראות מאחורי הפודיום (השנה הראשונה של דיבור בפומבי הייתה איומה בשבילי). המטרה לא הייתה להקים עסק שמגלגל מחזור בן 7 ספרות. עם המטרה הזאת בראש שלי, הצטרפתי לקורס במטרה להרגיש יותר נוח בדיבורי בפני קהל. אני מתכווץ כשאני נזכר בניסיונות הראשונים שנאמתי, אבל עד שהגעתי לנאום העשירי שלי כבר כולם נעמדו ומחאו לי כפיים. זה היה ה"ניצחון" שנתן לי את המומנטום והביטחון להתחיל ללמד את אסטרטגיות הלינקדאין שכבר ידעתי.

הצבת מטרות 101 – מתוקן

אז הינה נתיב הצבת המטרות המתוקן ואיך הוא צריך להיראות:

1. עברו על כל המטרות שהצבתם בעבר אך לא הישגתם ->

2. זהו מטרה אחת מהרשימה שאתם עדיין מעוניינים להשיג ->

3. צמצמו אותה למטרה קטנה יותר – אחת שאפשר להשיג ב-3-7 ימים ->

    אמונה במטרות – לא בצעדים | אילוסטרציה: ing/ASAP

4. נקטו פעולה – והשלימו אותה ->

5. בחרו מטרה קטנה נוספת ->

6. בצעו אותה ->

7. עשו זאת עד שיש לכם 3-5 מטרות מוגשמות ברשימה, כל אחת גדולה במקצת מקודמתה ברשימה ->

8. לכו אחרי המטרה הגדולה.

זה הרבה יותר קל לנוע במעלה גבעה גדולה עם מומנטום, ואותו דבר גם לגבי השגת מטרה גדולה יותר. יש לזכור גם כי מוטיבציה אמיתית היא תוצאה של מומנטום – זו מתנה. אין צורך להוציא כסף כדי להשיג מוטיבציה, צריך רק להתחיל לזוז.

צריך רק תמיד לזכור את העובדה הקטנטנה הבאה: לא הצבתי מטרה של עסק בן 7 פסרות. התחלתי פשוט לעשות משהו שיכניס כמה מאות דולרים לתשלום שכר הדירה שלי. ה"משהו" הזה התגלגל למשהו אחר, שאז התחיל לצבור מומנטום וצמח לעסק שיש לי היום. אין לי מטרות גדולות עבר העסק והחיים, אבל זה רק בגלל שכבר יש לי את המומנטום שנותן לי את הביטחון כי אוכל להשיג אותן.

לא משנה מה הם החלומות והמטרות הגודלים שלכם, האתגר להניח אותם בצד לרגע:לצאת ולהשיג כמה נצחונות, ואז לקחת את המומנטום ולגרום לו לקרות.

– לואיס האווס הוא מחברו של "The Ultimate Webinar Marketing Guide and LinkedWorking".לחצו כאן בשביל להירשם לניוזלטר שלו

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.