Forbes Israel Logo
alison-courtney-G1BjI5d1ODY-unsplash

למלחמת הדורות שמתחוללת בוול סטריט יהיה סוף עצוב

הכל היה מוכן ל"מרד הנעורים": אידאולוגיה, זעם מצטבר וטכנולוגיה. אבל כשהאבק ישקע, יתגלה שמהמהפכה הגדולה נותרה שכבה קטנה של מתעשרים ושובל ארוך של קורבנות

כאילו 2020 לא היתה מספיק דרמטית – חודש בלבד אל תוך השנה החדשה נדהמה אמריקה לגלות שמוסדותיה הוותיקים נמצאים תחת כמה מתקפות חסרות תקדים. לא של מדינה עוינת או ארגון טרור – אלא מבית. תבערה שהגיעה מלמטה, מן השכבות הנמוכות וחרכה את רגלי הממסד הישן והאליטות הפוליטיות והכלכליות המסורתיות.

מתקפה אחת התרחשה לאור יום וכוונה כלפי האליטות הפוליטיות כשהמון זועם ומוסת הסתער על בניין הקפיטול – סמלה האייקוני של הדמוקרטיה החזקה בתבל. התוצאה היתה ידועה מראש: דיכוי מהיר וכוחני והעמדתם לדין של הפושעים.

בעוד אמריקה שבה לשגרה, כבר בעבעה מתחת לפני השטח מתקפה נוספת, מחתרתית ואפקטיבית עשרות מונים. הפעם הקלשונים של ההמון הזועם כוונו כנגד אחד ממנגנוניה הכלכליים החשובים של האומה העשירה בעולם ונגד סמלו של הקפיטליזם האמריקאי. עשרות אלפי צעירים, ילדי דור ה-Y וה-Z פתחו במתקפה דיגיטלית וכואבת בליבה של וול סטריט ודרשו כנקמה את ראשיהם של "כוחות הרשע" – מנהלי קרנות הגידור ומשקיעים ספקולנטים, שבמשך שנים צברו עושר מדהים על גבם של אחרים.

צייד זאבים

כמו בסרטים המדממים של טרנטינו – גם במקרה הזה היו בנמצא כל האמצעים הבסיסיים עבור מסע נקמה מפואר – מכונית מהירה, כלי נשק קטלניים ודרייב רצחני בעיניים. כך, כשהם חמושים בהמחאות שמנות ששוגרו אליהם בדואר באדיבות ממשלת ארה"ב (כחלק מתוכנית התמריצים לתקופת הקורונה), כשהם רכובים על גבי אפליקציית מסחר מגניבה, שהכפילה את כוחם פי עשרה באמצעות אופציות ממונפות – הם דוהרים כעת אחוזי אמוק ברחבי המידטאון של מנהטן, פוצחים בירי מטורף חסר הבחנה לכל עבר.

ההתקפה המתואמת כנגד קרנות הגידור העשירות – אלו שפתחו פוזיציות שורט על מניות של חברות כושלות (בניסיון להרוויח מנפילתן) – נרקמה על ידם ברחבי הרשתות החברתיות (בעיקר ב-Reddit הפחות מוכרת בישראל) ותואמה בסנכרון כמעט מושלם באמצעות סרטוני זעם וממים שהופצו בטיקטוק ובאינסטגרם ובצ'אטים שנוהלו בפורומים של משחקי אונליין ברשת. במהלך מתוזמר היטב החלו המשקיעים הצעירים בהזרמה מאסיבית של פקודות "קנייה בכל מחיר", כשהם מטיסים מניות חסרות ערך לשמים רק כדי לגרום למנהלי הקרנות ההמומים הפסדי עתק.

וכשאמוציות כה רבות משחקות תפקיד ראשי בסרט, אין פלא שגם השועלים הוותיקים, שחקנים רציונליים מבריקים, עומדים מבולבלים וחסרי מושג לאן כל זה הולך מכאן. גם אחד המוחות הפיננסיים המוערכים, מי שראה לפני כולם את משבר האשראי של 2008, לא הצליח לתפוס את גודל האירוע שמתרחש אל מול עיניו. ד"ר מייקל ברי, שחזה את התמוטטות השווקים לפני יותר מעשור והרוויח מיליונים בזכות פוזיציות שורט, היה דווקא מאלו שהחלו את הראלי הספקולטיבי של מניית GameStop – קמעונאית משחקי וידאו כושלת שמנייתה אבדה 85% בחמש השנים האחרונות. אך גם הוא, שהיה שם בהתחלה והשקיע בחברה מיליוני דולרים, לא שיער בנפשו שהחברה הטקסנית תרשום נסיקה של אלפי אחוזים בערכה עד לשווי מוטרף של עשרות מיליארדי דולרים.

הוא גם לא ציפה שמניותיה של AMC רשת בתי קולנוע שסגרה את שעריה תחת מגפת הקורונה והתנדנדה בין חיים ומוות, יטוסו בתוך יום אחד ב-300% – בדיוק כמו מניות אחרות כמו נוקיה או בלקבארי, שהמשותף לכולן היה צרות פיננסיות ומספר פוזיציות השורט האסטרונומי שפתחו נגדן. נראה שכל חוקי המשחק נזרקו הצידה ורק כלל זהב אחד הפך רלוונטי במשחק ההשקעות החדש שהכתיבו המשקיעים הצעירים – ללכת על הראש של השורטיסטים שברשימת החיסול ולדחוף בכל הכוח את המניות שוול סטריט הימרה נגדן.

אחרי זינוק של אלפי אחוזים במניות האלה, שהיו אמורות להמשיך ולרדת, והפסדים של מיליארדים רבים שנגרמו לזאבים של וול סטריט שחיפשו טרף קל, הזאבים הפכו לניצודים. הכל כחלק ממסע נקמה מתוכנן היטב של דור צעיר שמאס בשיטה הלא הוגנת והרקובה שהכתיבו אנשי החליפות.

החלילן מתחת לברדס

האירועים האחרונים הם האצבע משולשת של ילדי הדור הצעיר, לובשי הג'ינס-טי-שירטס ונעלי הסניקרס – המונפת בפרצופו של הדור הישן, המעונב והממוסד. הבהלה שאחזה בוול-סטריט וההלם על פניהם של הסוחרים הזכירו מחזות שהכרנו רק בתחילתם של משברים המופיעים אחת לעשור. 

גיבורים ליום אחד | צילום: unsplash

ניתן לשער כי ברגעים אלה ממש דופקים בזעם אנשי החליפות (לרוב פרסונות רבות עוצמה והשפעה שמגיעה עד הדרגים הגבוהים ביותר בוושינגטון) על שולחנות פקידי ה-SEC – הרשות לניירות ערך האמריקאית – ותובעים את התערבותם המיידית. טכנית, חייבים להודות שיש צדק בדרישתם. הרגולטור אכן חייב להתערב. אי אפשר לפרש אחרת את מה שנראה ונשמע כמו הרצת מניות. גם אם זו נעשית "ממניעים אידיאולוגיים" מדובר בתיאום מניות פר אקסלנס וחרף "הכוונות הטובות" ברור כי כל תיאום או מניפולציה פסולים. בכלל, בל נשכח שגם לא מעט מיליונרים צעירים נולדו בתהליך, לאחר שגרפו רווחים עצומים בזכות המהלכים המתואמים.  

אך אחת השאלות המהותיות כאן היא לא לגבי הרצון של הרגולטור להתערב, אלא יותר לגבי היכולת שלו. זו היא עוד סוגייה שמותירה הרבה סימני שאלה לגבי מה שצפוי לנו בעתיד הקרוב. זה דבר אחד לעקוב אחר מהלכים של שחקנים רציונליים ומוכרים בתוך המערכת, אך זה משחק אחר לחלוטין כשמדובר במעקב אחרי עשרות אלפי אזרחים אמריקאים, שמחליפים ביניהם מסרים מהירים תחת שמות בדויים ויוזרים עלומים, בלוחות המודעות של Reddit או בצ'אטים סגורים של גיימרים בפורטנייט – זו נראית לעת עתה כמו משימה כמעט בלתי אפשרית וכאב ראש לא קטן עבור הרגולטור האמריקאי.

בכל מקרה נראה שמה שמעסיק יותר את ה-SEC בימים אלו הן הגבלות שמטילה אפליקציית המסחר של רובינהוד על רכישת מניות, ביניהן אלו האהובות ביותר על משתמשיה הצעירים – GameStop, AMC ובלקברי – בצעד שעורר הרבה תהיות בקשר למניעים האמיתיים העומדים מאחורי המהלך. בעוד זה הוסבר על ידי מנהליה כצעד טכני להגברת נזילות המזומנים של החברה בגלל הביקושים האדירים, אחרים הצביעו על הקשר הכלכלי ההדוק שלה עם Citadel Investment Group, אחת מהשחקניות הגדולות והוותיקות בוול סטריט. 

Citadel, של אייל ההון קנת' גריפין מספקת כחברה לשירותים פיננסיים שירותי מסחר לאפליקצית המסחר של רובינהוד. האחרונה מזרימה אליה פקודות קנייה ומכירה של המשתמשים שלה וגובה עבור כך אחוזים מהמרווחים על כל עסקה. מן הצד השני, Citadel היא גם אחת מקרנות הגידור הגדולות בעולם – זו שהשקיעה קרוב ל-2 מיליארד דולר בקרן הגידור השורטיסטית Melvin Capital – אחת הנפגעות העיקריות ממרד הצעירים בוול סטריט. בחודש ינואר בלבד הפסידה הקרן 53% בעיקר בגלל פוזיציית השורט שפתחה נגד GameStop ונזקקה להזרקת הון מידית של כ-3 מיליארד דולר על מנת שלא לקרוס.

באמצע כל הסחרורים ומיליארדי הדולרים שעומדים במרכז שולחן ההימורים ניצבת האפליקציה "החינמית" של רובינהוד, זו ש"גונבת מן העשירים ומחלקת מתנות לעניים". עד כמה שזאביה של וול סטריט הואשמו לא אחת בציניות מחושבת וקרה – זו של רובינהוד שוברת שיאים. בחלון הראווה היא מציגה עמלות אפסיות לשחקנים הצעירים שנוהרים אליה, ובהיחבא מסלקת מכיסם האחורי אחוזים שמנים ממכירת העסקאות שלהם ומידע פיננסי אישי שמהווה אוצר גלום עבור זאבי וול סטריט – שגוזרים גם הם בתורם קופונים שמנים על גבם. נראה שבסופו של הסיפור הזה רובינהוד הוא בכלל החלילן מהמלין.

יגמר בדם?

סוף סיפור האגדה הזה, שנכתב בימים אלו ממש אל מול עינינו, נותר לעת עתה פתוח. יש מי שממסגרים אותו כטרנד קצר וחולף, מרד נעורים עם תאריך תפוגה של סרטון טיק טוק ויראלי. אך מי שעושה זאת מתבונן דרך פריזמה צרה מאוד, מפספס מגמות ארוכות טווח ואינו מבחין בניצני המרד שניטעו כבר לפני יותר מעשור. מה שאנו רואים כיום הוא רק שלב נוסף במרד ארוך ומתמשך של דור המילניאלז בבומרז – התרסתו של הדור הצעיר נגד המשחק הלא הוגן שמנהלים השחקנים הוותיקים של וול סטריט, אלו שסיבוב אחרי סיבוב גורפים את כל הז'יטונים שעל השולחן – לרוב בלי קשר לקלפים שהם מחזיקים ביד.

לתנועת המרד הזו יש כמה זרמים. אחד מהם נדחף על ידי אידיאולוגיה של חבר'ה צעירים שיעשו הכל כדי להכאיב לחבר'ה השנואים מוול סטריט. מבחינתם האירועים האחרונים הם הסלמה מתבקשת, עליית מדרגה במלחמה אידיאולוגית נגד אלו שחוללו במו ידיהם את המשבר הכלכלי הנוראי של 2008 ויצאו ממנו כשהם עשירים יותר ממה שהיו כשנכנסו. אומרים שאת הנקמה יש להגיש צוננת – ובכן, זו הוגשה כעת על ידם על מגש קפוא כקרח.

רבים מעריכים שהסיפור הזה ייגמר כמו כל מהפכת שמאל רדיקלית בהיסטוריה: שכבה קטנה של מתעשרים חדשים ונהרות של דם ברחובות (מיליוני משקיעים שיפסידו הכל במקרה הזה). בכל מקרה, כבר עתה ברור כי מי שתיאר את מתקפת הצעירים על האליטה הישנה כמרד נעורים זמני וחולף – התבדה. ההתפוצצות של אותה מתקפה הצליחה לטלטל את וול סטריט ויצרה את הדבר השנוא עליהם יותר מכל – חוסר וודאות. נכון להיום "פורעי החוק" עדיין מהלכים חופשי וממשיכים להכות במשקיעים ההמומים בדיוק באמצע – היכן שכואב. שום תוצאה כאן לא ידועה מראש ודיכוי מרד הצעירים, בינתיים, עוד רחוק מאוד מהתממשות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.