Forbes Israel Logo

לעיתונאים אין את הכישורים המתאימים לניהול המדינה

מאז 1984 לא נצפיתי בקלפי. אבל כאשר אמי בת ה-81 (עד 120 בע"ה) החליטה להצביע ל"יש עתיד", הבנתי שאנחנו בבעיה. מבחינה אידיאולוגית שייכתי אותה בטעות לבית היהודי ו/או למיכאל בן ארי, וגם זה בגלל שמארי לה-פן לא מתמודדת כאן.

כן, עננה של טמטום חושים מרחפת מעל העם היהודי בציון. אם אמי ושכמותה חושבים שרק עיתונאים יכולים לגרום כאן לשינוי בתפיסה, אנחנו באמת במצוקה קיומית. יסלחו לי שלי יחימוביץ', יאיר לפיד, אורי אורבך, מירב מיכאלי ומיקי רוזנטל, אבל אחרי 31 שנה וחצי של עבודה בתקשורת על כל אגפיה, לא הייתי מציע מועמדות לחברות בוועד הבית. אגב, יש כאן רק תשע דירות.
 
לניהול מדינה, כך לכל הפחות לימדו וחינכו אותי, נדרשים כישורים מיוחדים. עמידה בזמנים כמו דד-ליין לשידור, או שעת סגירת עיתון, לא נכללים ביניהם. סרט על שקשוקה, הכל דיבורים או ברבורים, לחשוף חזייה ולדבר לזכר בלשון נקבה, או לפטפט עם עירית לינור 50 דקות ביום, הם עיסוקים שוליים שביום טוב מוציאים שם רע לחלטורה. ביום רע הם נעים על הגבול הדק שבין הגימיק לקוריוז.

הפעולה המשמעותית היחידה שביצעה הגב' יחימוביץ' בשלמות הייתה הגם אתה ברוטוס, כאשר תקעה סכין בגבו של הפטרון שלה, עמיר פרץ. זה כל הסיפור. שלי מצאה סידור עבודה לעוד 8-4 שנים בכנסת וסימנה את התוואי לבאים אחריה.

שלי יחימוביץ' | צילום: מרק ישראל סלם

איזו תועלת יפיק העם היהודי בציון ובפזורה משליחת עיתונאים לכנסת? מה הם ניהלו עד היום? איזו אחריות הייתה להם? מה רקורד העשייה שהם מביאים למשכן הזה, שבו ישבו בעבר הרחוק גדולי העם?התשובה היא כלומה ומאומה. כמוני הם ברברו, ליהגו בקו התפר בין בית סוקולוב לבית הסופר ברחוב קפלן, או שמצאו קפה אחר במתחם בזל.

אבל עכשיו יהיו להם תנאי עבודה מעולים וכמו כל ח"כ או נבחר ציבור בתשלום, הם החלו את קמפיין ההישרדות ב-23 בינואר. הם יבטיחו הבטחות, הם ישכחו ו/או לא יוכלו לקיים. הם יביטו למצלמה עם שפת גוף תואמת, ישחררו את הסינק בלה-בלה המתאים כדי שישרוד בשולחן העריכה, ויחלמו כמו כולנו על פנסיה תקציבית. אגב, אם חס וחלילה יחלו בשפעת, הם לא יאושפזו במסדרון, כי הם נבחרי העם.

נ.ב1

מישהו עדיין מתלבט מי חשוב יותר, שאול מופז או סתיו שפיר? גם אם מגדירים את מופז כגולם פוליטי, הרי שרמטכ"ל, שר ביטחון ושר תחבורה, שלא להזכיר סגן מפקד סיירת מטכ"ל, הם ציוני דרך בקורות חיים שמספיקים ל-48 שנה רצופות. סיוון בת 27. אתם יכולים לשלוח לה מסרון בשתיים בבוקר: "ערה?" כנראה שכן. היא בדיוק חזרה מקפה פינתי ברוטשילד-נחלת בנימין. שאול ישן. הוא יענה בצלצול השני. עניין של הרגל.

יאללה בית"ר

פרופורציות. ביום ראשון צוין בעולם יום השואה הבינלאומי. במוצאי שבת בטדי הסביר לנו הקומץ את תורת הגזע נוסח בית"ר. התאגדות הספורט שנועדה לציין את יוסף טרומפלדור, שהייתה חזונו של זאב ז'בוטינסקי, הפכה בעשורים האחרונים לסמן הגזענות הבולט בציבור הישראלי. כולם מסביב ראו את התרבית גדלה במהירות ולא עשו כלום. עכשיו מחכים להתאחדויות בינלאומיות כמו פיפ"א ואופ"א שיטפלו במוטציה. כי כולם מ-פ-ח-ד-י-ם מלה-פמיליה ומשוק מחנה יהודה.

התקווה השפויה היא ארקדי גאידמק. צריך לקוות שאם הרחוב לא יאפשר לו לשלב שני צ'צ'נים בקבוצה ולהחתים כדורגלנים ערבים, שיפרק את המועדון. צריך לתת לרחוב את מה שמגיע לו: ליגה ג' עם שאיפות לחזור לליגת העל בתוך חמש שנים. נקווה שהמרוץ יימשך שבע או עשר שנים. האיש שהשקיע מעל 400 מיליון שקל במועדון בשש שנים, יכול להציל אותנו אם רק ירצה.
מצד שני, אולי התקווה נמצאת אצל נשיא אופ"א, מישל פלאטיני, שמצוי כעת בקמפיין להיבחר כנשיא פיפ"א. ההתאחדות הבינלאומית מאגדת 204 התאחדויות בעולם, כולל 22 מדינות בהן חיים יותר ממיליארד מוסלמים. ישראל היא עול על הספורט העולמי. אף אחד לא חפץ בנו, אז אנחנו המדינה היחידה מאסיה ששובצה באירופה. המדינות האירופיות מתעבות אותנו (באמת למה? לא יפה ככה) אז הנציגים שלהם יאמרו למישל לעשות מעשה.

ארקדי גאידמק | צילום: וויקיפדיה

העיקר שאנחנו נחשפים מדי יום לידיעות לפיהן ספורטאי איראני, סורי, עיראקי או סעודי, שמסרב להתמודד עם ספורטאי ישראלי. אנחנו קוראים לזה אנטישמיות. רגע, המוסלמי או הערבי, מאיזה גזע הם בדיוק? אנחנו לא היינו בני דודים מתישהו? כן, הרבה לפני פרוץ תורת הגזע בנוסח בית"ר.

נ.ב2

רק אל תאמרו לי קומץ מהיציע המזרחי. יש בעיה? סיגרו את היציע לארבעה חודשים. בכל מקרה של תגרה במועדון לילה, המשטרה סוגרת מיד את העסק ל-60 יום. מדוע אי אפשר לסגור את היציע? חלמאות? טמטום? אטימות? פחד? פוליטיקה? כל התשובות נכונות.

נגמר הקמפיין

אם ליאיר לפיד יש חברים טובים, כדאי שיפתיעו אותו בביתו בהתערבות מהירה, רק כדי לסדר לו את הראש. מישהו חייב לומר לכתב במיל' של העיתון "במחנה" שנגמר הקמפיין. זהו, מספיק עם התנועות של כאילו מתאגרף בחולצה שחורה.

הם חייבים לומר לו, יאירק'ה, החרדים – הם הרבה, אבל הרבה-הרבה, יותר חכמים ומנוסים ממך. אתה רואה את עצמך כראש ממשלה בפוטנציה בעוד ארבע שנים, הם דוגלים בחיים גם בעולם הבא. תתמתן אחינו, אל תציב תנאים שלא תוכל לחזור מהם, זה ייראה רע. יש לך 19 מנדטים, להם יש 18. אתה רוצה שינוי מסיבי? הם רוצים רק להתעלק על הקופה הציבורית ולשמור את הציבור שלהם בגטאות. חשיפה מהירה לחילוניות מערערת את החצרות השונות. החרדים פוחדים שבעוד 25 שנה ר"ל יהיו רק 10 מנדטים לכל המפלגות החרדיות.

יאיר לפיד | צילום: מרק ישראל סלם 

יאירק'ה, אתה פוחד (בצדק) שיהיו 30 מנדטים, אז תהיה חכם, תן להם אוויר. 400 עילויים לפי ההסכם של החזון איש עם בן גוריון התאימו כאשר העם מנה 1.5 מיליון איש. היום יש כאן שמונה מיליון, כולל כמעט 900 אלף חרדים. הם לא מנוהלים מכאן, אלא מברוקלין ומקריית יואל בק"ק אמריקע. אתה הרי יודע, היית שם. לך על פשרה: לא 400 אלא 2,400 עילויים. מה זה משנה כבר? אתה יודע כמה עולה להתאים צבא למאות אלפי חרדים? מעל מיליארד שקל. אם תשאל את אלעזר שטרן, ראש אכ"א בעבר, תבין ששירות אזרחי של 30 חודשים טוב יותר לציבור.
במשטרה, בשב"ס, במד"א, בבתי חולים. זה חוסך מיליארדים. תפסיק עם הכפייה, לך על חקיקה של פשרה, של הכנסת לימודי ליבה לישיבות. בקיצור לך על "אורנים גדול" ולא על יאיר קטן אחד.

נ.ב3

יאירק'ה, זכור מה קרה עם אבא טומי ז"ל, עם יגאל ידין ז"ל, עם קדימה שבדרך להיות ז"ל. אם לא תעשה שטויות, יהיה לך סידור עבודה עד לפנסיה. אגב, ראש ממשלה לא תהיה כאן. מה שטוב לתל אביב, רעננה, כפר סבא, נתניה והרצליה פיתוח, לא טוב לבאר שבע, ירושלים וחיפה. שם לא בוחרים ראש ממשלה בשולחן בברסארי ו/או סטפן בראון עם שיוואס וסיגר באחת בלילה.

לחלות בכבוד

לפני כשנתיים חלה זקן חברי הכנסת, בנימין (פואד) בן אליעזר. התפרסמו ידיעות שונות על חשש לחייו לאחר שלקה בדלקת ריאות. אחרי חמישה שבועות אשפוז, רובם בטיפול נמרץ, התגבר פואד על הנגיף ושב לאיתנו, תודה לאל.

ברוב טמטומי חשבתי שאחרי שפואד, אחד מהדיירים היותר מיומנים במשכן הכנסת החלים, הוא יקדיש את מירב מרצו לטיפול במצוקת הבריאות בארץ. טעיתי. אולי הוא פעיל בתחום, אבל לא ראיתי שינוי.

אבל אני לא דוגמה. מאות החולים שאינם זוכים לכבוד מינימלי ומשוכנים במסדרונות בתי החולים בארץ בכל חורף, ממחישים את האטימות של הממשל לנושא בריאות הציבור. מתברר כי ב-40 השנים האחרונות לא נוספה כאן מיטה אחת, כי לא נבנה בית חולים ציבורי. הוקמו כמה פרטיים, אבל הם מהווים רק 3 אחוזים ממצבת המיטות בארץ. בכל שנה נוספים כ-500 רופאים למערכת הבריאות, אבל כ-800 עוזבים אותה. הסיבות הן הסבה מקצועית, מוות, יציאה לגמלאות, הגירה ועוד. האחיות אינן עומדות בעומסים.

בנימין (פואד) בן אליעזר | צילום: מרק ישראל סלם
 
לאחרונה אושפזתי בבית חולים ציבורי. העומס היה עצום. אחיות ואחים עם תואר שני בסיעוד נאלצו לרחוץ קשישים שמשפחותיהם מתנכרות להם, והם מאושפזים כי אין להם כתובת אחרת. פלא שהן שובתות? מישהו מאיתנו היה מוכן לבצע את עבודתן? לשהות לפחות שמונה שעות ביום בתרביות של חיידקים? לעבוד עם צואה מדי יום? לעבוד שני לילות בשבוע?

רפואה וסיעוד הם באמת שליחות, גם בלי היפוקרטס ופלורנס נייטינגייל. זה לא מנע מראש ממשלתנו ירום הודו ברוב חסדו למנות רק סגן שר לתפקיד. הח"כ יעקב ליצמן לא הבריק בלשון המעטה, כי החסידות שבה הוא חבר כיוונה את מהלכיו. היו להם כל מיני קברים פגאניים להתעסק בהם. אם אין שר ממונה, התיק נופל על ראש הממשלה. יסלח לי אדון בנימין נתניהו, אבל האם הציבור לא רשאי לדעת כמה שעות עסק כבודו במצוקת האשפוז?

מומחה לבריאות בעל שם עולמי סיפר לנו כי בבוסטון הייתה מחלה אפידמית ושקלו לאשפז חולים באוהלים. מצחיק אותי. בישראל משלם כל עובד 4.5 אחוזים משכרו כמס בריאות. בארה"ב נחקק חוק בריאות ממלכתי רק לפני כשנה וחצי. רוב בתי החולים בארה"ב הם פרטיים ו/או בבעלות אוניברסיטאות. מיעוטם ציבוריים. אז מדוע בכלל להשוות?

אגב, בקרב מדינות ה-OECD, אנחנו מדורגים במקומות האחרונים בדירוג הבריאות. מדוע לא מנה ראש הממשלה את ההישג הזה בתשדירי הבחירות?

נ.ב4

ואיפה בכלל פואד? האם הצטרפות לקואליציה תגרום לו להפעיל לחץ על יחימוביץ' לקבל את התיק? ואולי יאירק'ה רוצה בתחום למפלגתו? או אולי הקדוש נפתלי בנט? לא.

זה תיק רע שאי אפשר להצליח בו. בעיקר בממשל שמכור לתוכנת אקסל שקובעת מתמטית כמה שווה טיפול בתושב/ת בגיל 75, ומה התשואה לעומת ההשקעה. הנוסחה לא תופסת אם קוראים לך אריק שרון, או פואד בן אליעזר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.